Edit.
1 2019-04-15 11:00:14 Senaste redigerad av SevenEight (2019-04-24 20:43:08)
När man arborrar så fräser man upp lagerlägena radiellt och om det är uppslaget axiellt så fräser man även upp för ett bredare axiallager.
Största orsaken till att materialet i blocket ger efter vid ramlagerlägena är vevaxelns utformning, avsaknaden av motvikter som förbättrar den dynamiska balansen. En statisk balanserng förbättrar inte utformningen.
Axiellt gör blocket efter pga kraften från kopplingen och liten anliggningsyta för axiallagret i svänghjulsändan.
En vevaxel är inget man slänger in i en motor. Trots varsamhet vid montering kan problem uppkomma av olika orsaker.
Blocken ger tyvärr också ofta efter vid cylindrarnas anloggningsyta.
Motorn är i grunden en 1930-tals produkt som har förfinats genom att ha producerats under många år. En välbyggd motor som sköts om med täta oljebyten håller väldigt länge med tanke på hur en veteranbil körs idag. Det tar många år att komma upp i 15000 mil då de flesta kör ca 300mil per sommar. VW-motorer är balanserade från fabrik men den går att förfina lite till vilket leder till ytterligare livslängd. Axielt uppslag orsakas ofta av att ägaren av gammal vana trycker ner kopplingen vid start och sätter press på ett torrt axiallager. Starta alltid i friläge utan att trycka ner kopplingen. VW-motorn var konstruerad för att skötas noggrannt av ägaren tex ventilspel ,sotningssats och täta rundsmörjningar. Det är nog lite si och så med den saken idag. Sköter man sin VW så får man många trevliga mil under en sommar och man slipper dagens bilar med datorboxfel och motorlampor som tänds i onödan. Det räcker bra med laddlampan och oljetryckslampan att hålla koll på. Har man en VW-veteran så räcker det med att göra en seriös motorrenovering under bilens livslängd. Motorer som säljs som renoverade under 15000sek är INTE seriöst renoverade då delarna kostar mer än så. Att byta tänddelar går inte under kategorien renovering. Man kan inte väcka liv i en soppslut motor från utsidan, den måste rivas och börja om från grunden. Dom som påstår motsatsen har inga krav på prestanda. När man köper ett renoveringsobjekt så ska man ha klart för sig att det kommer att kosta en slant att få fart på bilen , otaliga är dom objekt som säljs när köparen tappat sugen. I motsats till vad Martin Timell säger så klarar inte alla av allt.
