Det har blivit hög tid att presentera mitt bussprojekt.
Jag bor med min familj lite utanför Karlskrona och vi har efter en tids letande äntligen blivit bussägare igen.
Bussen är en Latebay -77 och vi köpte den redan i oktober förra året. Under hösten och vintern har jag planerat och börjat skaffa delar för ett projekt att rusta upp den och bygga ny campinginredning.
Bild från hämtningen i höstas:

Det är den andra bussen vi äger. Egentligen är det den tredje, för vi hade en Ford Windstar (Windfart) för några år sedan, men den är inte luftkyld så den räknar vi inte med
.
Den första bussen skaffade vi i början av 90-talet. Det var en 75:a som var ombyggd med Early Bay kofångare och var lackad mintgrön. Den var party/festivalinredd när vi köpte den av några killar i Eksjötrakten.
Vi byggde om den med campinginredning och körde med den flera somrar på kortare resor i Sverige och Norge. I slutet av 90-talet hade familjen vuxit med två barn och vi stod mitt i en husrenovering och kände att vi inte längre hade tid för bussen, så den såldes vidare. Med så småning om tre barn i familjen skaffade vi i stället husvagn för campingsemestrarna.
Några bilder på första bussen:

Jag har många gånger ångrat att jag sålde bussen och tänkt att det får bli en annan buss i en annan tid. Hösten 2016, när jag började renovera garaget så passade jag på att höja väggarna för att få mer takhöjd med tanke att kunna få in en buss någon gång i framtiden.
Efter några år med säsongsplats på Öland för husvagnen så tänkte vi förra året att vi ville vi se något nytt på semestern . Efter en lyckad bilsemester med tält i Danmark så väcktes tanken på allvar att försöka få tag i en campingbuss igen. Jag visade frun lite annonser och bilder på både äldre och nyare bussar med Westfalia-inredning och hon blev eld och lågor. Men enda kravet var att "det skall vara en sån modell vi hade annars får det vara".
När jag nu väl fått med frun på tåget och det plötsligt dök upp en buss till salu som fanns lite utanför Kalmar, dvs bara några mil hemifrån, och som dessutom var besiktigad och körbar så var det bara att slå till.
Så i början av oktober 2017 blev vi ägare till "Blå bussen".

Har fortsatt med lite svetsjobb och bl a med sätta igen hålet i taket över förarhytten efter takluckan som satt där.