1

Dagny kommer träffa Gelleråsen i sommar.
Byter alla P-ändor, styrdämpare & bussningar i framvagnen för att sedan göra en hjulinställning.
Camber ca -1,5-2,5 grader & 0 i toe. Tror ni att det är fel?
Vill helst inte kör med toe out för att inte göra henne så nervös på vanliga vägar. Är ganska/väldigt spårkänslig nu.
Lågprofilshjul sitter på, 195/50/16. Kommer köra med vanliga gatdäck till en böjran i alla fall haha.

Vad har ni för tankar om detta?

2

Shaftish skrev:

Dagny kommer träffa Gelleråsen i sommar.
Byter alla P-ändor, styrdämpare & bussningar i framvagnen för att sedan göra en hjulinställning.
Camber ca -1,5-2,5 grader & 0 i toe. Tror ni att det är fel?
Vill helst inte kör med toe out för att inte göra henne så nervös på vanliga vägar. Är ganska/väldigt spårkänslig nu.
Lågprofilshjul sitter på, 195/50/16. Kommer köra med vanliga gatdäck till en böjran i alla fall haha.

Vad har ni för tankar om detta?

Vi kan starta så här
Har du styrarmana  fram eller bakåt
Där får man tänka på  hur man skall ha Toe
Har man den i framkant så blir den toe in när man bromsar om man har 0 ( bärarmen sviktar bakåt av bromskraften ) ( har man uniballs i infästningen så sviktar det också lite )
åt andra hållet om den sitter i bak kant
Min personliga åsikt är det är jäkligt skönt att ha 0 när man bromsar ( Det är inte trevligt att inte veta vilket håll bilen går åt under inbromsning )
Det är mycket viktigt att ha koll på bakändan också för om den står toe ut som kommer den blixtsnabbt och man får tattar kast som inte ofta hinner med (någon mm toe in är trevligt ) ( samma sak är om det är för mycket bakbroms)
Camber skall man ha så mycket som däcket kräver ( Har man hårda sido stommar som ett slicks är det mycket camber fällning för att få upp värmen i däcket  2-4 grader ) 
Men det ser fränt ut med mycket camber men bilen blir orolig i sidled ( i vissa fall så är det som ha en hund i koppel )
Om jag var i dina kläder skulle man starta på 0.5 -0.7 g ( så är många bilar ställda med sport chassi med )
Har ingen aning vad du har i fälg ( ET) där är en sak som kan göra bilen nervös i framkant 
Samma sak med däck och fabrikat
Sen är lufttrycket en sak man skall vara mycket noga med ( kall och varm tryck)
En gång i tiden när man körde ERF cupen( 6 t) med std däck  brukade vi gå ut med 3 bar kalla sen var det ha koll vad dom var varma (  vi körde lite dyrare vw( 944s) på den tiden
Vi gick upp från 50 profil  till 55 profil då blev den lugnare   ( Låg sida mjukare fjäder )
Det som du skall tänka på när du kör på bana är dina bromsar jag skulle tro dom är det första som ger upp för dig
En bra start på banäventyret är att du byter bromsvätskan innan du kör ut på banan ( kvällen innan pumpar du ut två pedaltryck  på varje framok Samma som du gör när du luftar dina bromsar) (Samma sak gör du när du är färdig med ditt banäventyr )( jag vet hur det är när pedalen går i botten i 270 Det är fan inte kul )
Lycka till med ditt banäventyr
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag har styrarmarna framåt om jag förstår dig rätt.
o i toe siktar jag på.
Kollar över toe i bakvagnen också. Ställer man den likadant som på 944T? Den ser då då i grunden väldigt lik ut.

Ang camber så lyder jag ditt rådm, försöker hålla mig runt 0,5 grader. Kör inte med R-däck eller ens speciellt vassa gatdäck.

Bromsarna får vi se hur de överlever, sitter skivor på, men solida, ny vätska & i övrigt fräscha saker. Trummor bak.
Där är det nog bra att jag inte har så bra däck haha.

Oljan har jag köpt en grilltermometer som får plats i oljestickehålet. Får gå in i depå & se hur det utvecklas.
Motorn är en 2132cc med dubbel Delorto men med snäll kam så den är starkare än snabb.

Är inte helt ovan bankörning, 944an & senast Integra type R. Men har aldrig kört gammal luftkyld på bana.

4

Kul med luftkylt på bana. Jag håller också på med en bagge som jag tänkt åka lite bana med och  har precics NOLL koll på det här med hjulvinklar.
Men man får väll lära sig eftrsom.
Jag har iof en kulbultsframvagn men hjulvinklarna borde ju vara samma oberoende framvagnstyp kan man tycka
lycka till med din  ICQ/ay

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

5

Ska bli riktigt kul med en bandag. Mest orolig över oljetemp, inte för att den går varm nu men det är trots allt bara 3,5 liter olja. Har utflyttad oljekyl alá doghouse men ett annat tyskt märke som har motorn bak & luftkylning har väsentligt större oljemängd.
Jag har ingen inbyggd oljetempsmätare, köpte en grilltermometer som jag såg tips om här. Har testat den och låt på 77 grader efter 5mil i 80-100kmh. Det kändes tämligen normalt.

Men hala däck avlastar hahaha