1 Senaste redigerad av Original Jacob (2014-06-15 14:34:13)

Jag skulle vilja att mina pilar blinkade, helst med så litet ingrepp som möjligt, så - fundering:
Finns det färdiga, blinkande lampor, typ lysdioder med elektronik, som man kan ersätta glödlampan med?
Eller någon annan supersmidig lösning?

Självklart kan jag köra ett blinkersrelä och dra en separat ledning till glödlampan, men om jag vill slippa det?
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

2

Det finns 6V glödlampor med inbygd blink i form av ett bimetallrelä!
Tror ELFA har dem fortfarande, men de har sockel E10, dvs. vanlig gammeldags för ficklampor och loiknande, men sådana socklar finns också hos ELFA.
Lite pyssligt, men kan bli bra fränt sen!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

3

Det tar en stund innan dessa blinklampor börjar att blinka, kan tänka mig att du svängt färdigt när detta inträffar. Bimetallen måste värmas upp en stund.

Jag skulle föreslå dig en elektronikbyggsats från exempelvis Conrad,
http://www.conrad.se/V%C4XELBLINKERS-F% … 57_2404020
Steglöst inställbar blinkfrekvens, drivspänning 4-12volt, så den funkar även i en 6voltsbil.
Jag tror att det blir lättare med två sådana här, en för varje sida, men med litet tankekraft och nån relä och diodkoppling kanke det räcker med en enda.
Om man letar mer på conrad sida finner man kanske en annan modell.

Om du har 12V i din bil, kan du använda blinkrelän avsedda för led-lampor, dessa relän är så himla känsliga att de kan få en 2watts kontrollampa eller en lysdiod att börja blinka, Conrad säljer öven sådana, men som sagt, dessa är för 12V.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-15 19:01:54)

Möjligen kan Elfa ha ljusstarka blinkande lysdioder som kan passa...
Jag fann denna gula,https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … &toc=0, men det är kanske fel färg och den behöver en framspänning på minst 9volt, men dom kanske har andra, vita blinkande, om man söker mer noggrant än vad jag gjorde nu.

5

Jag tackar för intressanta förslag!
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

6

Har det hänt något intressant på den här fronten de senaste 3 åren?

Söker blinkade lampor till pilarna. 6V.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Kolla in
Dynamoregulatorconversions.com
Där finns det du söker.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

8

Tack för tipset.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

En fråga kring blinkande lampor i pilarna.
Går det modifiera 6v pilar så man har 6v till magneten som drag ut pilen och 12v på lampan?

10

Finns färdiga ledlampor som man best ifrån uk som
Blinkar när pilen är utfälld
Ser att just campers säljer dessa nu

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

11

kisavw skrev:

Okej, men då får man köra 6V i dem eller?

12

Bert Sundin skrev:
kisavw skrev:

Okej, men då får man köra 6V i dem eller?

Ja under förutsättning att bilen har 6 volt original.
Annars finns samma ledar i 12v utförande med

Porsche 914 1970.

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-04-05 13:59:39)

Det finns Gula 10 mm Led för runt en tia på elfa.
Sen behövs ett motstånd mellan 600-1000 ohm för 12 Volt.

https://www.elfa.se/sv/blinkande-led-59 … track=true

14

Har ni sett Wheeler Dealers?
Mike och Ed renoverade (eller snarare byggde om) en Citroën HY, en sån där skåpbil av korrugerad plåt...
Det ägnades en del tid åt att sätta in LED-stripes i pilarna på denna.
Om du har Discovery play (eller vad det heter) så kan avsnittet ses där, jag tror inte att det ligger kvar i den allmänna listan på Discovery Channel.
Kanske finns det en kopia på Youtube.

15

kisavw skrev:

hm, nu är jag inte med riktigt "campers" ?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

16

https://www.justkampers.com/

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Jag best ett par 6 volt leddar och monterade in i pilarna på min 51a.

Porsche 914 1970.

18

kisavw skrev:

Jag best ett par 6 volt leddar och monterade in i pilarna på min 51a.

Tack för tipset.
Ska beställa.

19

Jag som aldrig handlat utrikes... är priset i pund och hur går det till att betala? Ja, jag vet det är en tröskel att ta sig över ICQ/ab

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

20

Jag beställde också från Just Kampers, 12v funkade fint men 6v funkade icke... försökte reklamera men det verkar inte gå så kommer beställa ett nytt par 6v från http://www.dynamoregulatorconversions.c … s-shop.php som jag vet funkar då jag testade en som en polare köpt där  ICQ/ac

21 Senaste redigerad av Björn J. (2019-04-11 12:37:55)

Kurtivan skrev:

Jag som aldrig handlat utrikes... är priset i pund och hur går det till att betala? Ja, jag vet det är en tröskel att ta sig över ICQ/ab

Just denna siten anger priserna i £ (brittiska pund).
På vissa andra siter kan man välja mellan olika valutor.

Man kan använda sig av en valutaomvandlare som finns på nätet också, exempelvis denna:
http://www.valutaomvandlare.com/

Betalning brukar försiggå så att man fyller i ett webformulär med namn och adress, e-postadress, samt vilket betalkort man har, Visa, Mastercard etc. sedan skickas detta formulär tillsammans med beställningen.
Ditt bankkort/bankkonto belastas med summan i den lokala valutan, i det landet du handlar, banken räknar sedan om. jag har aldrig varit ute för det att banken tagit ut extra avgift för det.

Sedan fyller man i kortnumret, samt giltighetsdatum och cnn koden som står på kortets baksida.
Ibland kan man även välja att betala via Paypal, men då skall man ha ett konto där först.
På svenska försäljningsgsidor kan man behöva ange personnummer, och det kan förekomma betalning direkt med bankid, även Swish kan förekomma.
Om man är en känd och rekorderlig kund kan man även få betala via faktura, och då kan det tänkas att firman tar en kreditupplysning på dig innan.

Per e-post får man sedan en bekräftelse på att odern är mottagen, ofta även en prognos på när leverans kan tänkas ske. Om du väljer att kunna spåra försändelsen så får du även ett spårningsnummer, och då kan man via en annan websida kontrollera var i leveranskedjan ditt paket befinner sig.
Innan man till slut skickar iväg beställningen får man upp en sida där alla summor presenteras, varan/varornas pris, ev skatter, samt fraktkostnad.
Ibland kan man även välja olika sätt att få varan levererad på, och mot högre pris kan man ibland få en snabbare leverans, men det är olika hos olika firmor.

När man handlar från firmor utanför EU tillkommer tull och skatt. Postnord skall nästan alltid har en avgift om det är dom som levererar, då DHL eller andra stora internationella levernasfirmor står för frakten kan den vara inräknad i priset från början, men inte alltid. Ibland kan det heta att det är "fri frakt" men vi vet ju att ingenting är gratis, i slutändan är det nog ändå kunden som får betala.

Än så länge kan man ju handla från den där brittiska vänstertrafiköarna enligt EUs regler, men passa på, vem vet hur det blir efter brexit?

När det gäller VW-delar har jag med framgång handlat från ens svensk firma många gånger, det är Classic VW-Up North AB i Skellefteå, https://www.classicvw.se/index.php
Jag tycker den firman har bra priser, snabb leverans och om det behövs en väldigt bra support via e-post eller telefon.
Dom har visserligen inga lysdioder till pilarna, men väl glödlampor både för 6 och 12 volt för 33kr... ICQ/bk

Jag tycker att det är smidigt och går lätt att handla via nätet. Jag har köpt bildelar från Tyskland, England och hemifrån Sverige, aldrig några problem.
Jag har även köpt andra saker från andra firmor, i USA, och Asien... Man kan ju vara miljömedveten och låta bli det, särskilt från Asien då det kommer små paket med flygfrakt, om man nu inte är befriad från miljöångesten.
I alla fall har jag bara två gånger (av hundratals gånger) råkat ut för trubbel en gång utebliven leverans, pen pengarna återbetalades. Nu nyligen beställde jag fyra digitala termometrar, fick fem, av fel sort... nya är på väg, de felaktiga vill firman inte ha tillbaka. Samt en reklamation av en elektronikpryl, samma där, behövde inte returnera den trasiga.

VW-Upnorth skickad en startmotor en gång som blev förstörd av posten, dagen efter hade jag en ny, med returporto för den trasiga.

22

Vill man inte exponera sitt kortnummer är PayPal en alldeles utmärkt lösning. Många utländska säljare accepterar betalning via PP, bl.a. eBay och Wish. Wish har dessutom avtal med PostNord, så man drabbas inte av några extra avgifter därifrån.  Förresten så använder Wish även Klarna, vilket innebär att man kan skjuta på betalningen till dess att varan anlänt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

23

Jag har ett separat kreditkort, som jag betalar månads vis.
Och kan på så sätt bestride av feldebiteringar.
Men det har inte hänt på 25 år.