1

Lampan till handbromsen släcks ej har den nån ting med två krets systemet att göra.
Har kollat kontakten till handbromsen men den är ok.
Tacksam för svar om någon känner till problemet.
För info. bilen har endast gått 3200 mil har aldrig stått ute en enda natt är i orginal nyskick.

2

När handbromslampan inte slocknar på min så brukar jag snärta till lampan med pekfingret. Då slocknar den (och tänds när jag drar handbromsen).
Fråga mig inte varför...
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

3

Fritz-Allan skrev:

Lampan till handbromsen släcks ej har den nån ting med två krets systemet att göra.
För info. bilen har endast gått 3200 mil har aldrig stått ute en enda natt är i orginal nyskick.

Om jag inte minns fel
Så kan det vara kontakten till bromstrycket (sitter på huvudcylindern) som har en säkerhets krets
Den kan ha ärgat ( den typen av bromstrycks kontakt har 3 flatstift )
En sak som man ofta glömmer av är att man skall byta bromsvätskan efter 3000 mil eller 2 år för den tar upp vatten
Har man otur  rostar huvudcylindern sönder när det är  vatten i vätskan
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Björn J. (2019-04-08 08:54:32)

PPRMicke skrev:
Fritz-Allan skrev:

Om jag inte minns fel
Så kan det vara kontakten till bromstrycket (sitter på huvudcylindern) som har en säkerhets krets
Den kan ha ärgat ( den typen av bromstrycks kontakt har 3 flatstift )
En sak som man ofta glömmer av är att man skall byta bromsvätskan efter 3000 mil eller 2 år för den tar upp vatten
Har man otur  rostar huvudcylindern sönder när det är  vatten i vätskan
/// M

JAPP! exakt samma erfarenhet har jag!
Lyser bromsljuset då du bromsar?
Börja med att kolla de båda trepoliga multikontakterna som sitter på huvudbromscyliendrns "oljetryckskontakter" dessa är både serie och parallellkopplade på ett sätt jag inte kan förklara i text, och skall då tända kontrollampan om en eller båda kretsarna har fallit ur.
Det kan säkerligen vara oxid på kontakternas flatstiftskontakter, det kan räcka med att bara koppla ur, koppla in några gånger, annars kan fin smärgelduk och elektronikspray vara bra. Kablar och kontakter sitter ju litet illa till där i hjulhuset, och det var kanske inte meningen att dessa skulle hålla i över 40 år, trots att bilen knappt är inkörd och alltid stått inomhus så åldras såväl kabelisoleringen som koppartrådarna, så kolla även hur kablarnas kondition ser ut. Det skall sitta entt gummiskydd över dessa kontakter, men då gummit torkar och spricker är det inte ovanligt att dessa fallit bort eller hänger på "hallisvaj".
Även de där båda kontakterna (som även styr bromsljuset) lägger av, finns som reservdel hos bla VW Up-North. Även huvudbromscylindrar till bra pris hos denna firma, inte fel att byta även denna.
Jag vet VW-ägare som kopplat ur denna kontrollfunktion då de inte fått det att funka ordentligt, men jag anser att man skall se till att den gör det!

Jo, sedan är det ju någon förhistorisk enkel elektronikkrets i den fyrkantiga modulen som kontrollampan sitter i, jag har inte studerat den mer noggrant, men visst kan det uppstå glapp och kanske någon kallödning där, så följ även det tipset att knacka med pekfingern på lampan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hej
Tack för tipsen är på semester och kommer hem i början på juni, skall kolla på kontakterna och återkommer med resultatet senare.