Trevliga uppdateringar ! kul att sätta händerna i något annat nån gång ibland med.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Sidor Föregående 1 … 40 41 42 43 44 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Trevliga uppdateringar ! kul att sätta händerna i något annat nån gång ibland med.
Jammendååså!
Då är alla föregående plåtbitar på plats, men det återstår en hel del slipande fortfarande
Näär ska man lära sig svetsa ordentligt så att det inte blir så mycke slipande efteråt???
Och det är väl under dessa sliperier man kommer på hur andra saker ska lösas, så det är kanske inte så tokigt ändå
För att kunna varva lite med jobben så tog vi itu med flakbitarna, och här tänker jag inte göra som Karosserifirman i Uppsala gjort! Dom hade ju helt resolut bara skurit av framstammen jäms med flaket och med det inte fått till ett vettigt avslut mot plakbottnen . Dom hade fyllt upp rillorna med svets/hårdlödning och byggt sig upp mot framstammen
Heeelt galet mycke svets var det! Och om jag skulle efterlikna detta så hade jag ju fått svetsa hela sommaren
Kanske svårt att se på den ena bilden hur det var? Men det mesta i botten är svets...blandat med lite rost förstås 
Så därför beslöt jag mig för att göra som VW-fabriken byggde
Och med det så passar ju vissa delar ganska bra efter en smula anpassning, och då menar jag att de nya flakbitarna kunde kapas ner i längd för att kunna fylla det tomrum som är.
I och med denna lösning så kunde jag även fixa mutterstycken i ramverket som original är fäste för den främre bågen till kapellställningen. För det är ju inte helt orimligt att ett sådant kommer till framöver.
NU när den främre delen av flaket blir så fint så är det väldigt lockande att byta resten med....MEN det får vänta till nästa ägare
Hen ska väl ha någe roligt att se fram emot också
Nästa gång så blir det att punkta ihop de 4 lösa flakbitarna så de blir 2 halvor istället, sedan plocka bort dom för färdigställande på sidan om innan slutlig montering. Kommer ju bli lite smidigare att svetsa och slipa dom när de är lösa.
Kommer även fortsätta slipa svets och rikta lite på det som är kvar av de tidigare gjorda/glömda jobben.
Hmm frångår du originalet???.....
Blir såååå snyggt!!! men mycket svets att lyckas med... 
Japps, original är för gubbar....
Men nu håller vi tummarna för att detta brev kommer fram ordentligt 
Ursprung kontroll? 
Snyggt!
Äntligen!
Fick en stund ensam i garaget, då passade jag på att väsnas så mycket jag orkade med sliperierna av svets
Är ju trots allt inte så kul för de andra i garaget att vistas med nån som envist åker med vinkelslip och fingerslip i flera timmar
När detta var avklarat så passade jag på att rikta plåten lite, det hade rört sig en smula såklart, men det var faktiskt mindre än vad jag trodde. Så ytterligare ett kvitto på att det lönar sig att ta det lugnt med svetsandet
Hoppas att jag kommer ihåg det till nästa gång bara 
Så nu har jag grundat det mesta med etsprimer, kommer ju givetvis få dra ett lager med spackel för att dölja de värsta ojämnheterna, men vaffanken! Kommer ju att jämna ut sig med ett lager färg senare, och vem skulle kika där om det är spikrakt när resten av karossen ser ut som den gör?
Men hur som, så är även flakplåtarna färdigsvetsade och slipade samt grundade de med, är på bilderna bara ditlagda, men ska bara slutjusteras på plats för att sedan svetsas dit för alltid.
När det är gjort så blir det framstammens tur att äntligen få komma på plats för sista gången
Sen blir det att vika runt falsarna på denne samt hela vägen runt flaket.
Alltså!! Det känns helt sjukt att det är de sista stora bitarna att göra på denna kaross
Har faktisk lite svårt att ta in det
Men visst finns det att göra framöver ändå, men det är/känns ändå som ett nytt kapitel i det hela.
Nu får vi se vad som hinns med på söndag? Önska i alla fall att jag hinner punkta fast allt så får finliret tas nästa gång.
Och det är ju tyvärr så att jag blir bortrest nästa vecka, ska ju som traditionellt är åka och hjälpa Jultomten med klapparna till nästa Jul...
Så vi får se om jag kommer ihåg att knäppa några bilder imorrn så kanske det blir någon liten uppdatering under veckan om det blir någon liten stund över?
Annars får ni hålla er till tåls någon vecka eller så, men det har ju gått förut, så ni klarar er nog 
Blir ju bra som vanligt... Men tycker det ser glest ut med pluggsvetshål i flakplåten... Men är kanske är så i original? Eller limmar du oxå?
Blir ju bra som vanligt... Men tycker det ser glest ut med pluggsvetshål i flakplåten... Men är kanske är så i original? Eller limmar du oxå?
Helt rätt, det är det avståndet som var original, men kommer nog täta/limma också så att det slipper bli så blött inne under flaket 
Du är en omtänksam garagegranne du, kan inte minnas att jag hade såna omtänksamma grannar när jag delade garage för många år sen. Men sen så satte han ju eld på stället med vinkelslipen också, så det är ju lite talande. Brukar faktiskt tänka på hur bra jag har det som kan slipa i timtal hur sent jag vill utan att någon störs, sååå skönt för jag är oftast som mest kreativ på kvällar och nätter har jag (åter)upptäckt.
Ja varför ska det vara så svårt att ta sig tid när man svetsar? Mitt stora dilemma är att själva svetsarna blir bättre när man "kommit igång" och då vill man ju inte sluta. Svetspunkter är lite som med pannkakor, "den första blir aldrig riktigt lika bra som de senare".
Gjorde också reflektionen igår över hur sjukt det kändes att den en gång så rostiga vagnen nu var solid överallt man knackade, det bara "tjongar" i plåten och vilken känsla! Förstår dig till fullo. 
Ja jo kanske det
(omtänksam alltså..)
Men visst är det viktigt att ta hänsyn för allas trevnad 
Äntligen så sitter det fast på riktigt!
Nerslipade svetsar samt grundat, jäklar vad skönt att äntligen få sätta punkt på de stora jobben!
Nu är det ju förstås en del småjobb som ska göras i det närmaste, såsom vika tillbaks falsningen runt hela flaket och snygga till några avslut som blivit "glömda".
Men i det stora hela så är det en milstolpe som gjordes igår
Hade ju lite mentalt och textmässigt förberett både mig själv och även er följare att denna dag närmade sig. Kommer nog behöva pyssla med lite annat på "Binzen" ett tag innan jag börjar med träslöjderierna... Är mycket att fundera och klura på har jag kommit på...
Kommer varva sysslorna med allt från att stoppa i växellådan till att plocka ihop en motor eller inventera träfragmenten som har suttit i hytten, och inte att förglömma...fixa glasrutor till dörren och sidorutan så att jag har någe att bygga träramarna runt osv, osv.
Så nog finns det att göra allt! Ingen riska att denna vagn kommer ut på vägarna än på några månader
Och angående ursprungskontrollen.
Fick ett litet bakslag igår, kom ett brev på posten där dom ville ha in en saknad uppgift på ett av pappren jag skickade in, tyvärr så var det ett rent slarvfel gjort av mig, så jag får skylla mig själv
Men i ivern att skicka in så missade jag att fylla i en rad av "måste finnas", men nu är korrigeringen ivägskickad och hoppas att det blir positivt svar nästa vecka?
Och japp...jag ska snygga till några av svetsarna också
Men det var alldeles för mycket tenn kvar på vissa ställen som jag missat att ta bort, eller snarare tidigare hade tolkat som frisk plåt, och som med ett litet överraskande "Blöörpsjättfräsrinnrinn" gjorde sig påmind att det var tenn och inte plåt som svetsens värmande stråle kom åt.... men men, inget som inte går att göra bättre
På återhörande mina VWänner! 
Grymt jobbat Bengt!! 
Vi väntar troget på fortsättningen..
alltid trevligt!
Hur var ljudet igen när tenn smälter 
Skönt om du får flaket tätt, när jag åkte med min dubbellhytt fick jag lite mögliga sovsäckar efter resan till Bug Run, när de legat kvar under flaket som inte var tätt. 
CrewCab>>
Jorå, jag ska täta flaket så gott det går 
Igår så gjorde jag så att jag fick träningsvärk lite här å där i kroppen
...
Återförseglade falsningen runt hela flaket, tog det bit för bit och började att knacka tillbaks falsen med hammare och mothåll för att på så vis "låsa" falsen över underplåten så att säga.
Efter det så tog jag den berömda tångnyckeln och började klämma ihop den bit för bit fram å tillbaks etappvis för att slutligen ha klämt den tight. Blev riktigt bra förutom på ett par ställen, dels så hade falsen spruckit på ett ställe där flaksidan/karossidan fått sig en törn i sitt tidigare liv samt att vänster hörn fått sig en smäll eller två då att det blir till att kapa och svetsa lite grann...
Ursäkta den ûberdåliga bilden, men så blire ibland 
Asså...Vicken jäkla dag!!! 
Började i förmiddags med ett meddelande från en person som "försvann" med mina 700$ som han skulle handla Firestone diagonaldäck i USA när han var där för sisådär "skiitmånga år sedan" ...så länge sedan att jag kommer inte ens ihåg när det var??? 10år sen? 14år sen?? Kanske till och med mer??
Hursom, så hade jag gett upp hoppet efter en massa påtryckningar och sånt, och att han dessutom totalt försvunnit från jordens yta
Men av någon anledning så har det tydligen gnagt i hans hövve att det inte var rätt att inte göra rätt
Så idag så förde han över summan till mitt konto
Och med dagens växlingskurs så blev det ju en riktigt bra ränta om man jämför med $-kursen som var dåförtiin
Lyckligt slut på den storyn kan man säga
Inte nog med det! Nu ikväll så tänkte jag att jag skulle kolla statusen på Transportstyrelsen hur det låg till med ursprungskontrollen? Och till min glädje så stod det att den var godkänd idag
Känns otroligt skönt att detta är klart! Då finns det inte några byråkratiska hinder att färdigställa vagnen inför registreringsbesiktningen. Har för stunden ingen plan för när denna ska bokas? Men ska börja med att höra mig för på besiktningsstationen vad som gäller? Var ju några år sedan jag gjorde det sist, och det har säkert hänt några förändringar som kan vara bra att veta innan.
Med en sådan händelserik dag så kanske det kan bli svårt att somna? Men det blir i alla fall med ett leende på läpparna
Jajjustéja...I tisdags så blev det lite kittning av flakets skarvar samt några andra skarvar när burken ändå var öppen. Inga bildbevis, men kanske inte så kul att se bilder på nån grå smörja som torkar?

grattis till detta steget... och kitt som torkar visar att du har svetsar färdigt där .... och det är ju skönt!
Plötsligt händer det ;-)

Jippiii!
Då kom även brevet från Transportstyrelsen att ursprungskontrollen var godkänd
Känns ju alltid bra att ha papper på det så att säga.
Så nu är det bara att fortsätta resan. Jag började torsdagens meckarkväll med att kolla så att kittet hade skött sig sedan tisdagens paltande. Kunde inte hitta något som inte såg acceptabelt ut.
Sedan funderade jag vad jag skulle göra? Hade ett väntande jobb framför mig i tak/dropplist regionen på den högra bakre delen, där hade taket släppt från dropplisten.
Det lite lustiga var att det var i den förlängda delen, och vid närmare koll så visade det sig att karosserifirman hade bara tennat fast det "nya" taket i dropplisten, och där den fastsättningmetoden inte klarade tidens tand tydligen...
Lite klurigt faktiskt, hur skulle detta lösas?? Skulle jag bli tvungen att behöva plocka isär alltihopa och börja sätta ihop det med svets och allt sånt som dåtidens byggare inte hade gjort? Efter lite mer ingående kontroll av skicket på plåtarna så visade det sig att det var ganska friskt och att det merjobb en omkonstruktion av detta skulle innebära så blir valet att göra så rent det går och sedan använda karosserilim för att på så vis både få det tätt och även starkt ihopsatt.
Vi får se nästa gång om teorierna håller? För nu är det limmat och ihopklämt med alla svetstänger jag hade som lämpade sig till ändamålet
Men nu åter till början av kvällen....för att skingra tankarna så började jag med att leta fram torsionfjädrarna, och blev lite lätt förvånad när jag såg de påtejpade lapparna med texten höger och vänster på respektive fjäder
Hade jag varit så förståndig att jag märkte upp dom vid demonteringen för snart fyra år sedan???
Var ju faktiskt någe jag funderat på under en tid, då det tydligen är viktigt att fjädrarna inte kan/ska byta plats och på så sätt vridas åt fel håll. Tydligen finns det risk att de kan spricka och gå av om de inte får arbeta åt det håll de är vana vid. Vad vet jag? Men tydligen så har jag anammat denna information vid demonteringen
Efter lite rengöring av delarna samt plockat fram nya gummilagringar från hyllan så blev delarna insmorda och monterade. Jag började med höger sida och spände in bärarmen i ungefär den vinkel som reparationshandboken föreskrev. Sedan var det "bara" att leta fram samma vinkel på vänster bärarm och dess splines, och det var ungefär då jag insåg att det inte bara var att hänga dit grejerna! Då de innre och yttre splinsen har ett förskjutande antal grader så behövdes det ett antal i och urtagande innan det blev lika som högersidan.
Men tillslut så blev det ett steg närmre montering av växellåda
Men det spar jag till en annan gång då jag behöver tänka på någe annat 
Nä nu måste jag säga NattiNatti, ska upp före solen imörra och åka på Viksta veteranmarknad...ska bli spännande 
Snyggt Bengt!
Apropå det där med att torsionsstavarna måste sitta på den sida de satt på vid demontering... Jag har också hört det men som ingenjör är det något som jag funderat en del på om det verkligen kan stämma. Det skulle kunna stämma om man vridit dem förbi det elastiska området på spännings-töjningsdiagrammet. Jag har dock svårt att tro att VW:s ingenjörer inte dimensionerat för att alla lastfall är inom det elastiska området. Då bör man kunna vända på dem utan problem eller kan någon förklara annorlunda?
Fast det är klart... räknar man in utmattning så kanske men då borde det nästan bara vara en fördel att vända på dem?!

Det är ju inte helt ovanligt att gamla bussar händer i röven... jag har alltid hört detta med att sätta dom likadant som innan likadant med drivaxlar..
Om det nu skulle visa sig att det hänger lite mycke i baken så finns det ju alltid en plan-B

Sidor Föregående 1 … 40 41 42 43 44 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.