1

Halloj. Håller på att renovera en motor till min bil. Å jag är nybörjare inom motorrenovering, dock jäkligt intressant å lärorikt  ICQ/bs Har arborrat blocket och nya lager införskaffade. Det blir 1641cc cylindrar ,renoverade original dubbelportstoppar och dubbla empi 34 förgasare. Min fundering just nu är hur kan jag på enkla medel få lite extra knuff i motorn? Ska jag införskaffa en annan kamaxel? Vippor? Plana topparna? Hur tänker ni, hur skulle ni gjort?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Har en så gott som likadan uppsättning som din men med lite lätt portade toppar på insugssidan och en mild w-100 kam med uppshimsade hårdare enkelfjädrar
ingen raket men svarar avsevärt bättre och ger lite mer varv än en originalmotor i allafall.

3

Beror lite på hur motorn ska användas och i vad. I väldigt många fall är originalkammen med 1,25 eller 1,4 vippor ett bra val.
Med de förgasarba hade jag kört på 1,25 och lite planade toppar så man får upp kompet till 9:1 ungefär.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tack för svar.  Syftet med motorn är att använda den i bruksbilen, men som sagt med lite extra knuff..  ICQ/ab  Hur mycket kan man plana topparna?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

5

Om du söker här på Bw finns det en tråd var du skall fila i dina toppar för att  få lite mer ( vilket gjutnr på dom xxx xxx xxx står vid vipporna)
som Svweker skriver höj kompet ( 1,4 mm brukar bli bra) sen att mäta upp vändhöjden på dina cyllar till 1,2
Dit med 1,25 ( av god kvalitet) finns som inte lyfter 1,25 som är 1.15  ICQ/bl
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke