Fick lite gjort igår kväll också. Fast egentligen väldigt lite. Kan man tycka.
Slipade bort det sista av framskärmen. Tyvärr var det två ställen där A-stolpen hade rostat hål. Som av en händelse där det hade legat dubbelplåt..... Men i övrigt får jag nog klassa A-stoplen som riktigt frisk.
Stor del av kvällen gick åt till att kapa till och bocka plåtbitar som passar i dessa hål. Tiden rann iväg så jag hann tyvärr inte svetsa dit dem, men det tar vi nästa gång.
På Latebay sitter det en liten plåt som täcker yttersta flärpen på framskärmen, denna är nästan alltid rostig då det är dubbelplåt. Men som tur var ser det ok ut inne i förstärkningsplåten (bakom kofångaren) och bakomliggande struktur. Plåten som denna viks runt i bakkant var däremot lite dålig. Det syns inte på bilden, men jag fick kapa bort en strip där också.
Var köpte du den batterihyllan?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Var köpte du den batterihyllan?
Alan H Schofield.
http://www.alanhschofield.com/ourparts/ … 3162N.html
Jag inser att det var väldigt länge sedan jag skrev något i tråden. A-stolpen är lagad inkl. plåtkanten man viker täckplåten runt.
Hyllan för luftrenaren åter på plats!
181 2019-03-10 19:28:00 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-13 08:10:05)
Inpassning av framskärm. När det gäller framskärmar till Late Bay rekommenderar jag att köpa orginalgrejer om du kan hitta dem. Eftermarknadsskärmarna har påtagligt ofta urusel passform. Jag köpte typ det sista paret Alan H Schofield hade på hyllan. Jag vet inte om det går att få tag i fler. Svindyrt, men lätt värt det. Jag köpte ytter och innerskärmar som separata enheter, dvs inte ihopsvetsade. Delvis för att det blir lite lättare att passa in grejerna, dels för att jag kunde måla med epoxiprimer inuti innan jag svetsade ihop dem.
Jag fixade en bättre dörr och hängde dit så att jag kunde passa in skärmen efter den. Jag rekommenderar att man fixar dörren först och skärmen sedan så det inte blir fel.
På sista bilden ser man den typiska stora karossglipan i botten av dörren. Late Bay är inte bättre än så här ens på orörda orginalbilar.
Kul att du fortsätter med bussen. Ja glipan under dörren är lagom stor så att säga.
Har hört att glipan i botten ska vara sådär för att inte skräp och grus ska skada lacken (klämmas mellan dörr och botten på skärmkanten) med rost som följd. Om det är så vet jag inte men det känns som att ingenjörerna hade en logisk tanke med det mesta 
Jag fick lägga i lite färsk plåt i golvet närmast fotsteget. Men trots allt är golvet i denna buss väldigt friskt jämfört med en del andra bussar man sett i sina dar.
När skärmen var svetsad på plats svetsade jag dit den lilla täckluckan framför skärmen också. Kanten mot frontplåten var lite rutten i hörnet så den byggde jag upp med svets och slipade ner till rätt form. Blev rätt bra.
Nu har jag problem med bilderna igen. Varför blir det länkar istället för att man ser bilderna direkt i inlägget? Jag har försökt att döpa om filändelsen till både .JPG och .JPEG, det funkade tidigare men nu är jag helt utan framgång?
186 2019-03-12 22:49:19 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-12 22:52:18)
Klickade på dina länkar kopierade bildlänken sen la jag den emellan image taggar..
inte rätt sätt men funkar..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Snyggt!
188 2019-03-14 21:41:14 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-14 21:44:09)
Framskärmen färdig. Golvet helsvetsat. Frisk plåt inifrån och ut. Känns skönt.
Jag svetsade även dit ett nytt fäste för bältet.
189 2019-03-17 21:17:13 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-17 21:20:37)
Då framskärmen var klar var det dags att krypa in under bussen. Bysmeden som varit och kladdat på bussen innan hade nämligen lagat tvärbalkarna under med 4 mm plattjärn. Alltså blev det operation byta tvärbalk innan domkraftsfästena kan svetsas på plats.
Jag har en sådan där Tip-girl, men garaget jag håller till i är inte stort nog att använda den så jag pallade upp med ett antal trädgårdsplattor under hjulen. Fyra stycken på höjden blev lagom arbetshöjd (osänkt buss utan motor och låda).
Det här blev en rätt omfattande operation. Jag insåg ganska snabbt att Ebersprächern måste bort för att man skulle komma åt vettigt. Ändå är det trångt som fan att komma åt och slipa bort resterna av tvärbalkarna. Det här är nog det värsta jag gjort hittills på bussen. Jag fick bland annat en vass metallflisa i ögat. Jag hade skyddsglasögon, men den studsade mot en sidobalk och smet in under brillorna. Jag trodde att den skulle lossna av sig självt, men efter en vecka med dålig nattsömn på grund av smärta fick jag uppsöka ögonläkaren. 1 mm under pupillen satt den. Jag hade tur sade sjuksköterskan som plockade ut den. Av naturliga skäl blev det ett uppehåll i arbetet. Den listige listar snabbt ut att jag fuskar och skriver ikapp nu.
Hattprofilen som den främre tvärbalken sitter mot var rutten på ett ställe så jag fick laga den. Jag fick även laga ett litet hål i ramsidan där den bakre tvärbalken möter ramen. Men det är enda stället huvudramen har rostat vad jag vet.
Fy fan vad trångt det var överallt.
Röret som kabelstammen bakåt går igenom var tvär-ruttet så jag fick pilla ut stiften ur kontakterna och dra ut hela kabelstammen framåt Jag köpte ett nytt rör som stämde med hålen i tvärbalkarna. Testade faktiskt att mata igenom kablaget och det gick fint. Frågan är hur man skall rostskydda detta rör invändigt?
Nu kommer jag att vända på bussen och svetsa lite på andra sidan i väntan på våren. Sen blir det till att släpa ut bilen så att jag kan välta den på sidan och blästra hela undersidan innan jag svetsar dit tvärbalkarna.
190 2019-03-18 21:20:58 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-18 21:22:42)
Halvvägs! Nu börjar jag med andra sidan.
Först ut var förardörren. Orginaldörren var väldigt rostig. Däremot var en av dörrarna från donatorbussen inte så tokig. Trodde jag....
Jag visste att den var ful-lagad i hörnet. Men inte att det var två centimeter spackel
Killarna som svetsade hade nog inte koll på att plåten slår sig när man svetsar......
Det är ganska svårt att bocka plåt så att man får riktigt skarpa veck (som dörrsidan har i botten), men vi har duktiga killar i plåtverkstan på jobbet. De har en kantbock som pressar istället för att bocka och då kan man få till det bra. Först fick jag laga innerstrukturen, sedan blästra hela dörrbotten och sist reparera dörrskinnet. När jag var klar var dörrsidan markant slätare än innan. Jag har dock fortfarande en stor bula kvar att räta ut längst ner på dörren. Svårt att komma åt där. Vi får se hur jag löser det?
Dörren har rätt gångjärn, men fel dörrstopp. Den går dock relativt enkelt att byta ut. VW var väldigt ivriga på att byta skitdetaljer de sista åren......
191 2019-03-21 20:24:20 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-21 20:27:11)
Nu börjar vinkelslipsvalsen om igen..... Grovsmeden hade varit i farten även på vänstersidan av bussen. Nya asfula domkraftsfästen hade fabricerats i 3mm plåt. Ett rent helvete att få bort kan jag lova. Hela yttertröskeln som normalt är i 1mm plåt var nu helt plötsligt i 2mm plåt. 9 kapskivor senare hade jag fått bort det mesta. Tänkte börja med att byta hattprofilen fram så att jag får en referens på hur långt ut inre tröskeln skall sitta.
Inre tröskeln var hemmasmide i 2mm plåt och mellantröskeln saknades helt. Färg och rostskydd också...
Länge sedan jag skrev något i tråden. Under våren och sommaren gjorde jag mest sånt som man gör på sommaren. Flyger Hängflyg och åker motorcross. Sen var det visst någon kvinna med i bilden ett tag och då blev svetsandet lite lidande. Men nu är det vinter och Corona så nu återstår bara garaget typ. Det har hänt lite här, jag skall försöka skriva ikapp.
Efter att ha kapat bort de hemska domkraftsfästena i 3mm plåt fick jag givetvis byta ut tophat-profilen från ramen och ut både ovanför främre och bakre domkraftsfästet. För att få rätt höjd på tophaten, tröskeln och domkraftsfästet är man nästan tvungen att kunna montera allt ihop för att se var det tar vägen. Jag har varit noga med att måla allt som går innan jag svetsar dit delarna så att det blir färg där man inte kommer åt senare.
Nu är jag som ni ser på vänstra sidan av bussen och jobbar. Där är konstruktionen lite meckig eftersom yttertröskeln inte går att komma åt att svetsa i ovankant. Jag velade länge hur jag skulle göra. Ville helst inte kapa bort golvet och trodde kanske att jag skulle kunna rädda karossidans nederkant. Dock så var skarven mellan tröskel och karossida igenspacklad (som de flesta skarvar på denna buss). När jag väl fick tummen ur och slipade bort spacklet insåg jag att karossidan var jättebucklig och då var det ingen återvändo. Kapade bort yttersta 10 cm av golvet och en bit upp på kaross-sidan. Då gick det mycket lättare att passa in inner och mittentröskeln till deras rätta positioner.
För att se hur mycket jag kunde spara av sidoplåten slipade jag bort färgen. Och spacklet. Och spacklet. Och spacklet. Fy helvete vad mycket spackel det var. Det där gör jag inte om inomhus. Dammet satte sig i halsen trots munskydd. Inte nyttigt.
Bussen måste ha blivit krockad eller skrapat mot något vid något tillfälle för det var långa veck i plåten. Bakre hörnet har blivit bytt någon gång. Man ser också att karossidan var rejält bucklig efter oförsiktig svetsning i nedre högra hörnet. Det såg inte så farligt ut innan jag började slipa.....
När jag tittar på sista bilden blir jag lite bedrövad. Men då tänker jag att det finns sämre objekt. Denna sprang jag och sonen på i skogen för ett tag sedan när vi letade efter en Folkabuss som enligt uppgift skulle finna i samma skog.
195 2021-01-29 19:47:33 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-29 19:51:31)
Åter till arbetet. Efter att trösklarna blivit ditsvetsade fortsatte arbetet med att laga upp stolparnas nederkanter. Först fick jag lappa några hål i vanlig ordning. En kopparplåt bakom reducerar risken att det bränner hål. Jag beställde lite clecos på Ebay häromdagen. Förutom de vanliga stiften testade jag dessa klämmor, och de är verkligen bra.
C-stolpen är lite lurig och måste byggas upp av flera sektioner som svetsas samman. Tar tid....
Snyggt jobbat! Seriöst och ordentligt
Är rätt invecklade bilar att laga tycker jag. I alla fall när det ska göras rätt.

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Snyggt jobbat 
När man höll på och rota med B-stolpen fick man ju såklart lägga igen plåten mellan tophaten och "fotbulan". I original är det ett par hål med gummipluttar så att man kan få in en slang och rostskydda. Jag hittar inte dessa pluppar i originalmodell så jag borrade bara ett litet hål så att jag kan plugga med vanliga pluggar. Ni vet de där man har när man borrar hål och rostskyddar trösklar och liknande på vanliga bilar.
Sen fick man ju såklart svetsa igen golvet mot främre hjulhuset också. Fast det gjorde jag egentligen i samband med att jag bytte tophaten. Det är därför det ser så skitigt ut. Jag har slipat och grejat efter att jag målade.
