1

Tja!
Det droppade vatten från ena bromstrumman när jag höll på att dra bromsrör på en bubbla jag nyligen köpt, så jag tog bort bromstrumman och kikade vart det kom ifrån. Det visade sig droppa från packboxen som sitter utanpå hjullagret, blev fundersam och skruvade bort klunsen som håller fast hjullagret och det bara rann ut unket doftande vatten, följt av en diarréliknande oljesubstans  ICQ/bl 
Tömde sedan växellådsoljan och den var ordentligt äcklig med vatten i.
Nu till mina frågor;
- Hur gör jag med växellådan för att bli av med det vatten som är där i? alltså hur ska det rensas innan jag fyller på med ny växellådsolja?
- Hur kan vatten ha tagit sig in i växellådan? Kan ju vara packboxen som det droppade vatten från eftersom den uppenbarligen inte höll tätt, men var ändå väldigt mycket vatten i så vet inte om det kunnat komma in så pass mycket där igenom...  ICQ/bn
- vilken olja ska jag sedan använda i lådan?

2

K-sprit absorberar resterande vattenpartiklar och tar med sig det ut när Du sköljer.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3 Senaste redigerad av umekille (2019-03-16 08:20:51)

får hoppas lådan inte tagit skada av vattnet.
Det skall finnas någon slags skölj/rensolja till
bilmotorer kanske du kan fylla lådan med sådan o dra
runt den ev köra lite sen snabbt byta till rätt olja
skölja ur den med hydraulolja kan också fungera

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-03-16 11:40:08)

Inte för vara taskig men
Men servicen på 3000 mil är det någon som har glömt
Det finns stor risk att nål lagerna har tagit stryk 
Prova att fylla i olja ( funkar med billig motor olja Den har egenskaper att suga i sig vatten)
För fan ingen hydralolja i en låda för då kan det gå åt helvete med nål lagerna Samma sak med Etanol ( K sprit) ( sådant  hör inte hemma i en låda )
Ställ bilen på pallbockar så bakhjulen är i luften  starta låt 4ans växel ligga i låt den gå 10 min  tappa ur oljan
Åter fyll med växellåds olja av god kvalitet  80-90 GL4 ( finns castrol som är sådan och mera tillverkare )
I fram kant på lådan finns ett luft hål som skall ventilera varm olja (Det sitter i noskonen) därför skall man vara noga med olje bytet vid 3000mil eller oftare ( när man öppnar en låda så ser man att man har glömt servicen på den ) 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Inte för vara taskig men
Prova att fylla i olja ( funkar med billig motor olja Den har egenskaper att suga i sig vatten)
För fan ingen hydralolja i en låda för då kan det gå åt helvete med nål lagerna Samma sak med Etanol ( K sprit) ( sådant  hör inte hemma i en låda )
Ställ bilen på pallbockar så bakhjulen är i luften  starta låt 4ans växel ligga i låt den gå 10 min  tappa ur oljan
Åter fyll med växellåds olja av god kvalitet  80-90 GL4 ( finns castrol som är sådan och mera tillverkare )
I fram kant på lådan finns ett luft hål som skall ventilera varm olja (Det sitter i noskonen) därför skall man vara noga med olje bytet vid 3000mil eller oftare ( när man öppnar en låda så ser man att man har glömt servicen på den ) 
/// Micke

Kände också att etanol eller hydralolja i en växellåda kändes lite sådär  ICQ/av
Jo kan mycket väl vara så att service är missad, men kan också mycket väl varit att lådan stått ute eller liknande... den sitter i en bil som inte varit på väg sedan 1980 men som påbörjats att göras iordning av någon, så vem vet var den tidigare har varit  ICQ/be
Men får stoppa i motor och prova att göra det som du säger och hoppas på att inget har tagit stryk...

6

PPRMicke skrev:

Inte för vara taskig men
/// Micke

Micke, det är inte meningen att köra lådan öht med k-sprit, enbart skölja ur för att få med vattnet. Missade tyvärr att tillägga att lådan ska stå och lufta några dygn efteråt, då dunstar resterande k-sprit.
Så länge nållagren inte rullar i sprit händer ingenting.
Efter påfyllning av rätt olja ska sen lådan dras runt för att få ut oljan i lagren ordentligt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Renovera lådan.

8

Lådan är gjord i magnesium och vatten är magnesiums värsta fiende. Vattnet lägger sig under oljan och löser upp godset. Ingen bra ide att sätta i motorn och prova. har det varit vatten i lådan i mer än tio år så är det nästan hål i botten vid urtappningspluggen. Ta ur lådan och dra av axelrören, öppna sen diffhuset  så får du en klar bild av hur lådan mår. Renovera eller byt ut. Jag vet att det finns idioter som högtryckstvättar lådor utan att sen ta isär lådan. Andra blästrar lådan utan att täcka för luftningshålet i noskonen och stoppar sen tillbaka en låda med vackert yttre men med sand inuti. Tyvärr så är det ju insidan på lådan som spelar roll.

9

Lådan är gjord i magnesium och vatten är magnesiums värsta fiende. Vattnet lägger sig under oljan och löser upp godset. Ingen bra ide att sätta i motorn och prova. har det varit vatten i lådan i mer än tio år så är det nästan hål i botten vid urtappningspluggen. Ta ur lådan och dra av axelrören, öppna sen diffhuset  så får du en klar bild av hur lådan mår. Renovera eller byt ut. Jag vet att det finns idioter som högtryckstvättar lådor utan att sen ta isär lådan. Andra blästrar lådan utan att täcka för luftningshålet i noskonen och stoppar sen tillbaka en låda med vackert yttre men med sand inuti. Tyvärr så är det ju insidan på lådan som spelar roll.