26

Nu börjar det mesta vara påplockat på plattan. Fattas ännu en ny huvudbromscylinder och lite småkrafs. Började smått passa in 16" plåtfälgarna som ska sitta på sen. BMW 7.5x16" fälgbanor paras ihop med Concept 1 Porsche 356 centrum. Vill inte använda spacers men ändå ha mycket däck bak så det blir lite klurigt. Fälgcentrumen svetsas så att fälgen hamnar ca. 20 mm från svärdet och breddas ca.20mm utåt till nästan 8.5 tum. Skulle vilja använda 225/55x16 som blir sådär lagom feta och höga för att fylla ut skärmen ordentligt. Fram smalnar jag av till 5.5 tum och antagligen ett 175 däck. Passade på att lyfta dit motorn för att kolla hur höjden blir. Svärden är nu ställda på maxhöjd och däcken står nästan rakt. När resten av vikten kommer på tror jag att det blir ganska bra. Annars måste jag väl sänka lite.. ICQ/bs
Lyfte på karossen för att kolla frigång och övrig passform..Blev ju tvungen att beställa sänkspindlar från Airkweld (smidda rakt igenom,litar inte på den gjutna varianten..) när jag såg var höjden fram hamnade.. ICQ/ag

Post's attachments

Bakvy.jpg, 73.36 kb, 1008 x 756
Bakvy.jpg 73.36 kb, 263 downloads since 2018-12-06 

BMW 7.5 x 16.jpg, 105.03 kb, 1008 x 756
BMW 7.5 x 16.jpg 105.03 kb, 227 downloads since 2018-12-06 

Bottenplatta 1.jpg, 109.76 kb, 1008 x 756
Bottenplatta 1.jpg 109.76 kb, 261 downloads since 2018-12-06 

Fälg med 205 55x16.jpg, 93.6 kb, 1008 x 756
Fälg med 205 55x16.jpg 93.6 kb, 259 downloads since 2018-12-06 

På hjul.jpg, 88.27 kb, 1008 x 756
På hjul.jpg 88.27 kb, 256 downloads since 2018-12-06 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

27

ICQ/bi

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Kul att följa denna tråd ICQ/bs 
Uppskattar att du kör ditt race o bygger precis som du vill ha det med dina bilar ICQ/ay

29

ICQ/ay

30

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!! ICQ/bq
Efter mycket mätande och funderande kom jag fram till att jag måste utgå från långa drivaxlar och skyddsrör för att få till offseten på fälgarna. Annars blir jag tvungen att kapa fälgbanorna två gånger vilket är en ide jag inte gillar. Dels smalna av på insidan och sen bredda på utsidan..
Utgick ju från en bred -68:a låda som jag bytte korta axlar på. Stupid som man är sålde jag sen bort de blästrade och målade skyddsrören och långa axlarna till nån..ingen aning vem.. ICQ/bu
Så det blir att riva isär hela bakvagnen en gång till + skaffa fram nya skyddsrör och axlar. Sen måste ju naturligtvis de nya rören blästras och målas..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

31

Jag har för mig att 51:orna är ganska ovanliga, och det bara finns några stycken.
Har för mig en kompis som hade en fick väldigt bra betalt av en Belgare som kom upp och köptes hans....
Du har inte hört hur de vässar de finska knivarna i finska VW-klubben?? ICQ/bq

32

Finska klubben vet inget.. ICQ/ah

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

33

Filimona skrev:

Finns nog en å annan Belgare som kan tänkas betala väldigt bra även för denna när den är klar  ICQ/ay

Ser fram emot fortsättningen.

Tror knappast att denna nånsin kommer att säljas. Jag har ju ägt bilen i snart 40 år och det är som sagt min första bil.. gör ju inte försäljningen lättare att man satt ner x antal timmar på den.. ICQ/bn

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

34

Nikke911 skrev:
Filimona skrev:

Finns nog en å annan Belgare som kan tänkas betala väldigt bra även för denna när den är klar  ICQ/ay

Ser fram emot fortsättningen.

Tror knappast att denna nånsin kommer att säljas. Jag har ju ägt bilen i snart 40 år och det är som sagt min första bil.. gör ju inte försäljningen lättare att man satt ner x antal timmar på den.. ICQ/bn

Förstår det mycket väl, tänkte mer i banorna att man på goda grunder kan anta att resultatet kommer att bli riktigt bra och att det kommer att uppskattas av många (även Belgare)   ICQ/bp

35 Senaste redigerad av Hebster52 (2018-12-11 09:49:12)

Såhär ser 6,5x16 et43 ut på långa drivaxlar. Å då har jag c. 10-15mm från däckinsida till svärd med 205/55 däck...

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1852076.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

36

Kul å se nån som gör egna snygga lösningar ICQ/bq

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

37

Det är riktigt kul och uppfriskande att se någon bygga en split så som man själv skulle
Vilja bygga den. Framför allt när man själv håller på med en mer eller mindre termos renovering av en 61:a.  Bra jobbat!

Learning by experience is a great way to spend money...

38

Tack! Ska uppdatera med lite nya bilder när jag hinner..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

39

Tja,då var det bara att börja om från början.. Hittade ett par långa axlar med skyddsrör i gömmorna. Så då var det bara att börja tvätta,slipa och måla allt igen..gör om-gör rätt..
Men nu har jag 30mm frigång till svärden vilket krymps ner till ca.15mm när fälgarna och centrumen passats ihop. 155mm backspace på fälgarna. Passade även på att sänka ytterligare ca. 40mm för att få rätta stuket.. Fick oxå hem en trevlig hjulklapp från England i fredags. Ett komplett skräddarsytt elsystem från VWLooms. Kostar lite men kvalitén är superb med textilomspunna kablar med rätt märkning. En billig försäkring mot eventuella elfel eller i värsta fall brand i framtiden.

Post's attachments

Drivaxel + rör långa.jpg, 96.31 kb, 756 x 1008
Drivaxel + rör långa.jpg 96.31 kb, 284 downloads since 2018-12-16 

Frigång.jpg, 145.91 kb, 756 x 1008
Frigång.jpg 145.91 kb, 241 downloads since 2018-12-16 

VWLoom 51-52.jpg, 135.25 kb, 756 x 1008
VWLoom 51-52.jpg 135.25 kb, 256 downloads since 2018-12-16 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

40

En lite annorlunda version av 356 bromsar ICQ/br

Post's attachments

356 bromsar målade.jpg, 129.64 kb, 1008 x 756
356 bromsar målade.jpg 129.64 kb, 250 downloads since 2019-01-13 

356 bromsar målade1.jpg, 117.38 kb, 1008 x 756
356 bromsar målade1.jpg 117.38 kb, 259 downloads since 2019-01-13 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

41

Jag har ju både en 50a och 356 bromsar liggande, så bara att............

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

42

Coolt bygge, Slate Gray kommer bli kanon. Va själv lite inne på den färgen en sväng (en av många  ICQ/ag) ska bli spännande å se hur den ser ut på en bubbla.

Kör hårt!

43

CrewCab skrev:

Jag har ju både en 50a och 356 bromsar liggande, så bara att............

Av en händelse så.............................................................................. utmanar jag dig, jag ska bara....................

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

44

Nikke911 skrev:

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!! ICQ/bq
Efter mycket mätande och funderande kom jag fram till att jag måste utgå från långa drivaxlar och skyddsrör för att få till offseten på fälgarna. Annars blir jag tvungen att kapa fälgbanorna två gånger vilket är en ide jag inte gillar. Dels smalna av på insidan och sen bredda på utsidan..
Utgick ju från en bred -68:a låda som jag bytte korta axlar på. Stupid som man är sålde jag sen bort de blästrade och målade skyddsrören och långa axlarna till nån..ingen aning vem.. ICQ/bu
Så det blir att riva isär hela bakvagnen en gång till + skaffa fram nya skyddsrör och axlar. Sen måste ju naturligtvis de nya rören blästras och målas..

Byta fälgbanor går ju.
Det går också i viss mån kapa orginalfälgar och bygga 1 fälg av 2 fälgar och maximera fälgmitten så att säga.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

45

Vilket dilemma!! Börjar droppa in delar från lack och jag har handen i paket efter en operation. Kan inte göra nåt!!

Post's attachments

Lackad huv.jpg, 62 kb, 756 x 1008
Lackad huv.jpg 62 kb, 230 downloads since 2020-09-26 

Lackade delar.jpg, 97.75 kb, 756 x 1008
Lackade delar.jpg 97.75 kb, 231 downloads since 2020-09-26 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

46

hoppas paketet kommer av snart..  vart rysligt frustrerad dom 2 gånger jag brytit handleder.. lyckligtvis inte samtidigt .. såå hoppas det är inget alvarligt..
tittat på min bubbla platta för mitt 356 bygge... och funderat mycket på dimple dies.. e ju såå rackans snyggt.. fast kanske jobbigt att förklara för besiktningen.. om man nu inte lägger över en matta vid besiktningen ICQ/bw  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

47

Fälgarna lackade,men blev aningen för mörka. Audi Nardo Grey heter färgen och skulle vara en nyans ljusare än Porsches "Slate Grey" som resten av bilen lackad med. Men detdär får man ju se sen när karossen kommer på och bilen är ute i dagsljus.

Post's attachments

Bottenplatta 2.jpg, 129.7 kb, 1008 x 756
Bottenplatta 2.jpg 129.7 kb, 274 downloads since 2020-09-27 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

48

Amen fy rackarns va snyggt! Såå vill jag göra min platta ICQ/bi  meen jag tänker.... besiktning?? Vxl lådan? Kommer det att funka tror du? Att besikta den så menar jag?

49

ICQ/af  ICQ/ay
Snygga stolsundereden!

Bubbla -62

50

Allt är snyggt!