1

Hur vet jag vilka vippor jag ska ha på respektive kamaxel

2

Det beror rätt mycket på vilka övriga delar du. Det viktigaste är vilka toppar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det finns rekomendationer hos tillverkarna vilken utväxling som är lämplig till respektive kamaxel. Kammar för original eller 1.25 utväxling har ofta höga lyft direkt på kammen. Kammar för 1.4 eller 1.5 flyttar lyftet från kammen till vipporna och har ett mindre aggresivt lyft på kammen. De här rekomendationerna är inte huggna i sten så man kan blanda friskt om man vet vad man är ute efter. Tex så var det vanligt att köra originalkammen med 1.4 vippor för att kompensera dåligt lyft på kammen. Hur mycket lyft och duration man vill ha beror på vilka toppar och hur stora ventilerna är. Det finns ingen anledning att lyfta en 35.5 ventil över 12mm då den är ur vägen vid lägre lyft. har man däremot 48mm insugsventil kan det löna sig att lyfta uppåt 14mm. Sig Erson hade ofta kammar med olika lyft på insug och avgas eftersom ventilerna hade olika storlek. Det finns mycket att läsa på internet om alla olika teorier angående kammar och lyft. För att inte gå vilse i den djungeln bör man försöka göra sig en egen uppfattning om hur allt hänger ihop. Om man bygger en motor där man lyssnar på 10-15 olika nätmeckar så får ett otroligt hopkok av en massa ideer som oftast inte har provats utan endast finns i teorin på nätet. Det finns dock rätt många recept på pålitliga motorer som har byggts i mer än 40år.