1,001

Ser ut som ett bra ställe att lägga snitet på.
Ta fram kapen nu, ingen kommer ihåg en fegis ;-)

"ljushuvud"

1,002

Då jag är lite feg så kapas det inte i onödan så att säga ICQ/ab
Men en liten bit i taget så kanske det närmar sig.

Hängde på lämmarna för att säkerställa att de framtagna måtten stämmer, och som tur är så verkar det bli precis så.

Som den skarpsynte kanske ser så har donatorbiten blitt en snutt mindre vid bakrutan, det är ungefär där skarven kommer bli. Anledningen att skarven blir så "låg" är att det är ett förstärkningskryss till höger å vänster om bakrutan, svår att se på bilden men ni som sett en Pickis 1965 å äldre vet vad jag menar för X, och jag tror att den blir svårt att återskapa om den blir skadad/slår sig vid svetsning.
Det som är kvar är att finjustera hörnorna så att det blir så tajt som möjligt. Spännande som tusan är det i alla fall  ICQ/bm

Post's attachments

2019-03-03 22.33.07.jpg, 227.3 kb, 800 x 600
2019-03-03 22.33.07.jpg 227.3 kb, 176 downloads since 2019-03-04 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,003

Det där blir ju asbra ICQ/ag Fortsätt kämpa ICQ/ab

1,004

Jävlar va hård den kommer bli, du skulle haft kvar stormotorn  ICQ/ag

1,005

GB skrev:

Eller Elkonvertera ICQ/ag

Bengt i Sala

1,006

Barndoor51 skrev:
GB skrev:

Eller Elkonvertera ICQ/ag

ICQ/ai

1,007

Jäklar vilket jobb du har gjort! Men vilken fantastisk pickup det blir. Jag som såg den på plats hos Björn såg ju att den var dålig men att den var så här dålig de hade jag aldrig gissat.

1,008

Tack!  ICQ/ab

Ja, alltså... Det har ju varit en skola utan dess like  ICQ/bs  Hade som en liten baktanke med detta projekt, att lära mig svetsa och banka till nån plåt eller två, så att jag i en framtid kan ta mig an min 51a Barndoor som behöver kompletteras/repareras med en del plåtjobb.

Men nu vet jag inte längre om jag vill göra något såhär stort jobb någe mer?? Nog för att det är otroligt roligt, men otroligt tålamodskrävande. Förvisso så är 51ans jobb "en piss i havet" om man jämför  ICQ/ap

Men det får framtiden utvisa vad som händer?  ICQ/bs

Åter till "Binzen"
Nu har jag justerat in och kapat till den "nya" biten, känns som den kommer passa. Det är några justeringar som måste göras i hörnorna, men de får göras under resans gång med svetsen, för det krävs att det är lite stumt så att det tar sig ordentligt med hammarn  ICQ/af

Önskar och hoppas att alla mått håller sig inom sina ramar så att jag slipper kapa upp allt och göra om, det är nåt som hänger över en hela tiden... rädslan för att få göra om, tycker verkligen inte om den händelsen... "göra om" är det väl ingen som tycker om såklart  ICQ/ag
Fast fördelen med att få göra om å göra rätt är att man lär sig en massa på det, men såååå tråkigt!!!
Men att hålla på å göra fel med metall är ju ändå enkelt och lätträttat, är ju "bara" att kapa, snitta, böja om...och svetsa tillbaks.
Till skillnad mot trä....blire fel där så är det bara att slänga pinnen och plocka fram en ny och börja om från början....Fanken!! Är ju snart dags för mig att börja snickra i trä  ICQ/be   Huga...nu blev jag ju lite svettig!  ICQ/ai

Jaja, nu ska vi inte ta ut en massa oro i förskott, ska svetsa klart en kaross först  ICQ/bs

Post's attachments

2019-03-03 23.45.37.jpg, 201.91 kb, 600 x 800
2019-03-03 23.45.37.jpg 201.91 kb, 155 downloads since 2019-03-08 

Bengt i Sala

1,009

Jaha nä men jag börjar gärna på 51an.  ICQ/ad
Tänkt jag ska titta förbi om en månad, såå tar med mig vagn då å da? Eller lastbil.  ICQ/ba
Du gör ett fin fint jobb med Binzen. Blir bra det där.

Tomato Potato
Dyslexiker..

1,010

D3w1l skrev:

Jaha nä men jag börjar gärna på 51an.  ICQ/ad
Tänkt jag ska titta förbi om en månad, såå tar med mig vagn då å da? Eller lastbil.  ICQ/ba
Du gör ett fin fint jobb med Binzen. Blir bra det där.

Tror jag dé  ICQ/ag

Fast inte behöver du nån vagn eller lastbil inte...är ju inte nån sån däringa trailer-Queen, är ju bara å köra den direkt vettja  ICQ/ap

Å tack för lovorden om "Binzen"  ICQ/ab

Bengt i Sala

1,011

Tjaa...

Efter att som vanligt fegat en smula och tillslut vågat tända svetsens låga så satt äntligen bitarna ihop ICQ/ab Har endast punktat det den för att inte förivra mig som jag brukar göra.
Har ju förmågan att ha lite för bråttom när det gäller det där med svets, vill ju bränna på när man har ångan uppe så att säga ICQ/ae Men tyvärr innebär ju det att det slår sig å har sig.
Istället för att stressa på med svetserierna så tog jag fram framstammen och började lirka upp den övre falsningen, hade tidigare en annan plan för fastsättningen av denna, men eftersom det blev mer kvar av donatorbiten än vad jag trodde i ovankant så blir det sammansatt på originalvis istället för att hitta på några egna lösningar. Vilket känns riktigt bra! ICQ/ag

Provade att hänga dit den på sin plats, och det sa bara "klick" så satt den där den skulle. Var riktigt härligt å få en bekräftelse på att måtten stämde riktigt bra! Kan villigt erkänna att jag somnade med ett leende på läpparna den kvällen  ICQ/bs

Som ni ser så kommer det bli lite byggande av den vänstra delen av...ja vad ska man kalla den? stolpen?...hursom, donatorbiten var i alla fall väldigt deformerad och vriden där, så det gick inte att få fason på den nedre delen. Är ju ganska enkla vinklar så det borde inte ge nåt problem att göra nytt där, får jag hoppas.

Nu kommer jag avvakta med att helsvetsa detta tills allt runtomkring är färdiganpassat, dels för att se att allt kommer passa ihop, och om något behöver en liten justering så är det inte hela världen att snitta upp å göra om/rätt.
Ska hänga på lämmarna igen för att se om de fortfarande passar? Kan ju hända att saker och ting flyttat på sig utan att säga till, eller att undertecknad haft lite otur när han tänkt... ICQ/ag

TjooTjimm tills nästa gång  ICQ/bp

Post's attachments

2019-03-05 22.25.34.jpg, 236.96 kb, 800 x 600
2019-03-05 22.25.34.jpg 236.96 kb, 140 downloads since 2019-03-11 

2019-03-07 23.35.18.jpg, 218.38 kb, 600 x 800
2019-03-07 23.35.18.jpg 218.38 kb, 158 downloads since 2019-03-11 

Bengt i Sala

1,012

Tror inte du har så mycket otur när du tänker... ser som vanligt förbannat bra ut !!  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,013

ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

1,014

Hahee...
Ni anar inte hur det kan bli ibland ICQ/ag

Bengt i Sala

1,015

Barndoor51 skrev:

Hahee...

Berätta. .. vi andra gör aaaaaldrig fel.... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,016

Barndoor51 skrev:

Hahee...

Jodå, alltför väl...  ICQ/be  ICQ/ap

"Pimped by Nature"

1,017

Får spara misstagen till eftertexten/bloopers någon annan gång  ICQ/bs

Har fortfarande inte helsvetsat, har passat in lite andra plåtbitar på karossen.
Och jag kommer bara så sakterliga sätta dit några punkter lite här å där, slipa lite å kanske rikta....meeen vi får väl se hur det blir med det  ICQ/ag

Hade också ett litet problem med hur jag skulle lösa dropplistens rostproblem? Den hade börjat svälla lite för mycket så att "överviket" hade fläkt upp sig. Jag trodde att det var ruttet rakt igenom alla plåtarna, men det visade sig att den inre strukturen hade klarat sig ganska bra så att det räckte med att borsta och blåsa rent. Men nu saknades ju en liten bit "övervik", hur göra nu? tänkte jag. Men efter lite funderande så blev lösningen att klippa till en liten plåtremsa motsvarande överviket, och sedan svetsa i kanten av denne, efter det så var det bara att slipa till svetsen så att den blev alldeles "rund å fin"  ICQ/bq

Tänk att det var så "enkelt", här har man gått å åjjat sig helt i onödan och skjutit upp detta moment alldeles för länge   ICQ/ah

Så förutom att helsvetsa allt på vänster sida så är det faktiskt färdigsvetsat på denna sida! Känns riktigt skoj att äntligen se att den lilla ljuspunkt i tunneln har blivit till en liten ficklampa därborta några månvarv bort.

De två plåtjobb som väntar på höger sida ska även de bli spännande att ta itu med. Borde inte säga detta, men hoppas att det inte blir några överraskningar som dyker upp   ICQ/al

Så nu är vi åter igen helt i fas med verkligheten.

Som ni ser på bilderna så är det rejäla spackellager som spruckit upp på karossidan, dessa ska få vara kvar tillsvidare då de trots allt berättar att det inte är första gången denna vagn råkat ut för lite större reparationer  ICQ/ad  Vad som orsakat denna "Amerikanska" lagning kan vi ju bara spekulera i, men får som sagt vara kvar så länge  ICQ/bs

Post's attachments

2019-03-17 21.32.32.jpg, 186.21 kb, 800 x 600
2019-03-17 21.32.32.jpg 186.21 kb, 147 downloads since 2019-03-18 

2019-03-17 21.32.46.jpg, 166.52 kb, 800 x 600
2019-03-17 21.32.46.jpg 166.52 kb, 135 downloads since 2019-03-18 

2019-03-17 22.19.26.jpg, 172.53 kb, 800 x 600
2019-03-17 22.19.26.jpg 172.53 kb, 136 downloads since 2019-03-18 

Bengt i Sala

1,018

Härligt att se dig slita Bengt  ICQ/ay

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

1,019

Blir dra det här Bengt!  ICQ/bo

Alte Liebe rostet nicht!

1,020

ICQ/bi

Min favorittråd!

1,021

Tack alla! ICQ/ag

Bengt i Sala

1,022

Nu har jag äntligen fått slipa ner svetsarna på vänster sida ICQ/ab Blev inte helt slätt, men får duga. Är lite kvar att svetsa mellan hörnet och bakrutan, men lägger någon punkt här å där mellan varven.

Började att grotta i dropplisten på den högra delen av baksidan, den var betydligt sämre än befarat Default/hmm Där hade den separerat lite mer så att jag var tvungen att slipa lite plåtrent för att på så sätt kunna punkta ihop tak och kaross igen.
När det var gjort så var det bara att klippa till ett "övervik" och svetsa dit den, det är sedan bara att slipa ner den tills det ser bra ut. Men innan det så blir det att göra klart böjen/hörnet, jag hann inte det innan klockan blev färdigsvetsat för kvällen. Blev i alla fall klar med plåtbiten som ska dit, den sitter klämd på plats så det borde bara vara att sy dit den nästa gång...

Nu börjar det närma sig den sista karosseriplåtbiten som ska fixas, sedan är det "bara" den främre flakplåten som ska dit för att sedan avsluta med framstammen mot hytten, hoppas jag....
Och om inget annat dyker upp så är det dags för sidodörrens tur! Det blir spännande det  ICQ/bq

Post's attachments

2019-03-21 23.17.11.jpg, 151.13 kb, 800 x 600
2019-03-21 23.17.11.jpg 151.13 kb, 137 downloads since 2019-03-23 

2019-03-21 23.17.24.jpg, 198.7 kb, 800 x 600
2019-03-21 23.17.24.jpg 198.7 kb, 144 downloads since 2019-03-23 

Bengt i Sala

1,023

Heja heja  ICQ/bp

1,024

En Svets i taget, sen är det snart gjort ;-)

Gillar din nivå på hela jobbet.

"ljushuvud"

1,025 Senaste redigerad av Barndoor51 (2019-03-25 22:58:59)

Tack än en gång för alla hejjarrop!  ICQ/bq

Sist så blev det lite allt möjligt gjort i garaget ICQ/ab
Tyckte lite synd om Tomas som bara stått som moraliskt stöd samt varit behjälplig med allt möjligt runt mina tappra försök att lappa ihop "Binzen"-
Är oändligt tacksam att ha honom som ett vakande öga över axeln när det blir lite feltänk och sånt som man inte kan rå för  ICQ/be

Så innan jag gjorde någe på min vagn så sa jag att vi gör ett ryck med Tomas Cheva -60a, hur det än är så är det ju faktiskt snart vår  ICQ/bs  Och då är det skönt att ha gjort service och sånt nyttigt i god tid. Vi började med att byta alla tändstift och kolla in lite andra saker. Sedan blev det lite finmeck att fixa ett sönderrostat listclips på karossidan, och för att få bort det trasiga clipset var vi tvungna att plocka bort baksoffan, innerklädseln mm för att på så sett komma åt.
Sedan mallade vi av det trasiga clipset i ny frisk plåt och en fastsvetsad bult, efter lite justerande så snäpptes den dit på kromlisten och skruvades fast igen.

Med dessa små operationer/återbördan av hjälp så kändes det mycket bättre att få fortsätta på "Binzen" ICQ/ab

Fortsatte där jag slutade gången innan, alltså att svetsa färdigt dropplisten, har ännu inte slipat till den slutgiltigt, men gör det framöver såklart.

Nu var ju klocka alldeles för lite för att packa ihop för kvällen, så det var bara att fokusera på den perforerade biten under bakre sidorutan, den var alldeles sönderrostad nere mot gamla flakvecket, fans ingen återvändo än att skära upp såpass att det blev "frisk" plåt. Z-bockade en plåtremsa för att kunna göra ett omvik runt den gamla flakkanten, slipade plåtrent i skarven och på andra ställen som behöver möta lite smält metall. Efter att ritsat och kapat ner den nya plåten så fogberedde jag ordentligt i skarven för att minimera risken för allt för mycket "spott å frääs" från svetsen.

När jag var nöjd med hur plåtarna mötte varandra så var det lagom med tid kvar för att sätta några punkter. Så med ett gäng fördelade punkter så kunde jag plocka bort alla svetstänger och andra hållare ICQ/ab

Nästa gång får det bli fokus på att få allt helsvetsat och slipat samt rikta plåtarna lite antar jag.
Sen ska det nog bara vara den främre delen av flaket/framstammen kvar att göra på själva karossen...känns nästan overkligt faktiskt...eller förresten, kom på en grej till som jag måste titta på innan flaket... vi får se om det blir någe eller att det bara får vara som det är?? Återkommer i ärendet  ICQ/bs

Post's attachments

2019-03-24 22.48.47.jpg, 228.79 kb, 800 x 600
2019-03-24 22.48.47.jpg 228.79 kb, 150 downloads since 2019-03-25 

Bengt i Sala