1

Hej.

Jag har en 1500 H motor som jag tänkte renovera och har en fråga angående cylinder satser och topparna.

Går det köpa större cylinder kit typ som till en 1600 motor och sen använda original topparna med enkel portar.
Eller måste man byta topparna med i så fall, anledningen att jag frågar är när jag tittar på cylinder kit så är dom några kr billigare till 1600 motor och dyra till 1500.
Vill ju spara så mycket pengar det går men ändå få en bra motor till slut.

Tyvärr e jag okunnig på dessa motorer, men har förstått att ganska mycket är samma och funkar ihop.

2

Inga problem att byta cylindrarna och behålla topparna, 1600 enkelport fanns både i Typ2 och som industrimotor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ok tack för svar.

Men inget som kan hända med effekt, bli sämre?
Vad skulle vara bäst för motorn original storlek på cylindrar eller uppgradera till 1600

4

Du kommer få högre komp med 85,5 mm kolvar än med 83mm som sitter i en 1500
Det där med billigare satser då kan det vara kina satser  Om du söker om här på sidan så finner du info om sådana
Gjutna mahle ligger ofta på samma pris
Det som du skall tänka på Är att bottendelen är ofta dåliga på vw maskiner
Om du bara byter cylindrar utan att byta lager är det mycket stor risk att du rasar botten delen ( har ingen betydelse om det är 83 eller 85.5 mm )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack.

Tanken är att jag skall byta lager med.
Jag tänkte kanske en sådan sats med cylindrar.
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/motor … sats/5699/

6

Backström skrev:

Tack.

Tanken är att jag skall byta lager med.
Jag tänkte kanske en sådan sats med cylindrar.
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/motor … sats/5699/

det funkar
Men om du får fel kan det vara kepigare att byta  Från  csp i hyllinge då är det 2 kr billigare   https://vwcustomspeed.com/produkt/Cylsa … utna-mahle
Jag skulle tro du behöver arborra dit block för 99% är dåliga i ram lagerlägena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Ok

Bra att veta, har läst lite om avborrning här så det kommer det nog bli med all säkerhet.

Skall ha isär sakerna först, motorn har varit stilla sen 88  ICQ/bl

8

Enligt mig så är 15 och 1600 enkelport de mest lyckade originalmotorerna. Fin gång och bränslesnåla. De inbjuder inte till någon hårdkörning vilket gör att de håller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av mettis (2019-03-11 22:03:15)

Jag har i vinter satt i hop en 1600:a enkelport till min kamrat. Som sagt, en favorit - 47Hkr var det i en sådan när de fanns i Typ2 1968-70
Ett bra utbytesblock i grunden, sedan mest jobb med topparna - blästrat, bytt styrningar, fräst säten sedan nya ventiler.
Det viktigaste på en VW-motor, tycker jag, är att man inte åker omkring med glappa toppar (där en ventil kan gå av), och att man har koll på oljetryck (uppslaget block).

Skriv vart du bor, så kanske det dyker upp erbjudanden? Själv har jag nog någon 1500:a sats på hyllan kanske..