1

Hej!

Jag och två vänner har tillsammans en t2 bay -73 som vi i längden planerar att renovera och köra lite längre roadtrips med. I dagsläget ser våra jobb ut lite som de gör så vi kommer inte ha möjlighet att göra det nu. Men vi tänker oss att vi vill börja göra i ordning motorn nu så den går bättre och orkar lite mer så vi kan köra lite enklare turer sommar.

De sitter en 1700 utbytesmotor i den som enligt förra ägaren troligtvis inte har gått så långt. Den går relativt okej men problem vi har haft är att förgasarna strulat och tomgången går från perfekt och jämn till inte alls eller hostig, och någon gång har den varit lite seg att starta. Det går alltid att få till men det är lite allmänt drygt.

Dessutom så har vi haft lite problem med höga temperaturer, vi kör med en save my bug-sticka och förra sommaren när vi körde till Åland en sväng så överhettade motorn många gånger, vi köpte en termometer och såg att oljetempen gick upp till 130 som högst, och enligt Bosse-bildoktor så var det gränsen så vi körde vidare men det vi vill inte göra om då det känns för riskabelt. :-)

Vi vill alltså få till en pålitlig(pålitligare i alla fall) motor som orkar lite mer, och som klarar av varma somrar med höga temperaturer utan att överhetta.

De vi tänkt att försöka fixa

- Extern oljekylare
- Nya förgasare
- Brytarlöst

Utöver det kommer vi ta ner motorn och göra rent den ordentligt, kolla så att termostaten fungerar bra osv.
Vi har en budget på 6-9 k beroende på vad som behövs göras och vad det kostar.

Har ni några tips och idéer på vad vi kan göra, och kanske några rekommendationer på delar? :-)

Tack på förhand!
Mvh Joel

2 Senaste redigerad av Mogge (2019-03-07 22:42:41)

Gör en komplett service på motorn.
Säkerställ att alla tätningar är på plats.
Kontrollera att motorn inte går snålt.
Kontrollera att tändningen är korrekt ställd.
Ingen extern kylare behövs om allt är rätt.
Förmodligen är det inget fel på motorn överhuvudtaget, utan bara lite misskötsel och trasiga och felaktiga delar och att något saknas.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag hade problem med mina förgasare på min 1700. Lagom inslitna, läs slitna såpass att man aldrig kan justera in dom utan en renovering, så jag investerade i brytarlös tändning och dubbla webrar. Jag plockade ihop ett kit men själva förgasarna var fajs 44. Det var ett felklick när jag köpte dom för jag hade tänkt 40 mm webrar. Men det funkade riktigt bra. Bussen fick förutom en perfekt gång efter lite justerande en väldigt trevlig karraktär. Gissar att förgasarna gav några få hästar till men just att det känndes som om den öppnades upp...
Det funkade väldugt bra för mig.!!

4

Mogge har troligen rätt i att det inte behöver vara något fel på motorn. Möjliga fel är troligen på "utsidan av motorn".
Hur är det med förgasarna, tomgångsmunstycken och kanalerna för tomgångssystemet? Kanske en tvätt i ultraljudstvätten hjälper?
FLottörventiler, kan de kärva pga smuts och förorsaka störningar?
Tändsystem, förutom grundinställningen bör också tändregleringen kontrolleras. En kärvande centrifugalregulator gör att tändningen är för sen på högre varv och motorn går varm. Lyft rotorn och lägg ett par oljedroppar på filten som finns i övre ändan av axelns centrum under rotorn. Detta glöms ofta och kan förorsaka problem.
Ska man börja rota djupare i motorn skulle jag som första lämna bort aluminium tätningarna mellan cylinder och topp. Har sett många typ 4 motorer där dessa skadats, och även vissa typ1 utbytes (ovanilgt) motorer med dessa aluminiumtätningar som inte hållit för tuffare körning.
Jag körde i 15 år med min 2 liters typ4 motor i min typ 2 utan dessa aluminiumtätningar.

5

Tack för alla svar! :-)

Ja, när vi köpte bussen då gick den bara på tre cylindrar. I och med den vevan gjorde vi en service och tog isär tändningen, förgasarna och gjorde rent allt så bra vi bara kunde och testade blåsa i alla kanaler och det verkade bra. Så ställde vi in tändningen med lampa och justerade in ventilerna. Då gick den i gång på alla cylindrar och med lite finjustering så gick den bra.

Efter tag började det problem jag nämnde tidigare, då gjorde jag rent förgasarna igen och ställde tändningen och det har hjälpt men inte alltid. I första hand tänker jag att det kanske har med att tändsystemet brister någonstans, glapp eller nåt. Vi har bara gjort rent allt, vi bytte bara till nya tändstift. Jag tror vi smorde upp fördelaren men jag kommer inte riktigt ihåg, så det skulle kunna vara ett problem.

Sen funderar på det Masen skrev om det kanske kan vara ett tecken på att förgasarna är lite slitna? Bussen har stått en längre tid, om ärg kanske påverkar funktionen av dem? Värt att nämna är att den har gått bra hela tiden när man kommit upp i lite högre varv, och stiften är oboybruna och ser bra ut .

Vi kommer ta ner motorn och ta isär allt runt om för att kolla till kylningen, är det lika bra att ta av topparna och kika om de där tätningarna sitter där? Jag känner att ta isär blocket och allt är lite överdrivet, om det inte visar sig vara världens axialglapp eller nåt.

När vi ändå gör allt det här och önskar att få den lite starkare, vad kan vara rimligt att göra då? Andra förgasare verkar det som att många byter till. Jag tänker om det är värt pengarna så kanske vi satsar på det, är det inte det så grottar vi ner oss i förgasarna vi har och försöker fixa dem.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-03-08 10:15:08)

Hej
inte för vara en grin gubbe
Det är inte bra om tempen på en luftkyld motor blir så mycket som 130 g c
Om jag fick bestämma så skulle maskin stanna vid 115 gc
När en luftkyld motor blir så varm ( skulle det vara en vattenkyld skulle den koka och man stannar ) ( typ vid 105-107g c)
Vid sådana tempraturer blir det uppåt 200 gc eller mer vid topparna
Då brukar kolvringar bli mjuka o lite saker till 
Det du kan börja med att kolla så kylsystemet inte är tätt av skit ( oljekyl )  för det är det ofta på den typen av motor ( det är vanligt med misskötsel  på bussar)
Sen att ta ett komp prov för att se om maskin är tät och ok 
Inte för att vara dum men varför starta nu på våren med sådana jobb och det måste göras något jobb så har alla firmor fullt upp
Finns en sak som du kan kolla är vilken CO2 som var på besikningen  skall vara minst 2.5 i co2 gärna 3,3 om maskin skall må bra ( om inte så behövs det bestyckas om och förmodligen renoveras förgasare ) Du kan kolla färgen på dina tändstift dom bör vara guldbruna om dom är vita så går det för snålt
Sen det med  budget bil delar är dyra  även om är en vw framför allt motor delar ( det är samma tillverknings pris vilken biltillverkare det är till)
en gammal bil behöver mycket kärlek och kärlek kostar mycket pengar   
Skulle tro att du behöver mer än du har i  budget för det brukar bli så i vanliga fall
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

DEt jag skulle kolla som först om motorn inte går på alla cylindrar är resistansen i tändhatten på treans cylinder. Säkrast att skruva löst den och med ohmmätare kolla om det är avbrott. Pga värmen havererar dessa oftast på trean och i vissa fall kan motorn gå bra trots det, speciellt i torr väderlek och utan att belysningen används.
Speciellt känsliga för denna typ av avbrott i störningsskyddet, som normalt har 1000-2000 ohms resistans, är bilar med 6voltssystem.
Tändkablar som köps färdiga för användning är tyvärr inte alltid anpassade för äldre bilar med tändsystem med brytarspetsar. Allt för hög resistans i många kablar och dessutom åldras de ganska fort.
TÄndkablar med metall, kopparledare, är att föredra i äldre bilar
Max resistans från tändspole ut till tändstift är 15000ohm. Då bör också resistansen i rotorn tas med i additionen.

8

Hallå igen!

Okej, jag förstår. Det var lite så vi resonerade också så vi kommer inte att köra om vi inte löser kylproblemet. Vi fick ur motorn igår så vi ska börja kika på den så fort hinner.

Stiften ser fina ut, oboy/guldbruna. Jag har inte kvar protokollet så jag vet inte vad co värdet är. Men jag har faktiskt fått tag på en co-mätare så det är något jag kan kolla sen när vi fått ihop allt igen.

Anledningen till att vi startar nu är som jag skrev i mitt första inlägg, våra jobb äter tid. Vi kommer göra allt själva, såvida inte det visar sig att det behövs någon rejäl motorbearbetning så kan vi förhoppningsvis lämna firmorna utanför. :-) 

Återkommer när vi tagit isär den om hur den ser ut!

9

Hej!

Då har vi börjat plocka isär motorn och det var ganska uppenbart vad som är problemet med kylningen.

http://forumbilder.se/I4QDT/kylare.jpg

Vi har gjort rent motorn som också var ganska täckt med nåt slags olja/leraklägg. Vi kommer ta isär motorn och se byta alla tätningar så vi slipper mer läckage.

Så första frågan är om det är någonting man bör passa på att göra när man tagit isär motorn. Vi kommer i alla fall passa på att mäta axialspelet. Typ lager/kolvringar osv.

Andra frågan, finns det ersättningsrör till värmekammarna för typ4?

Tredje frågan, är det bättre att kolla på brytarlöst eller ska man satsa på brytarspetsar?

Fjärde frågan, termostaten reagerar på värme och verkar fungera som den ska. Är det bra att byta den i förebyggande syfte?

Tack på förhand!

10

Ibland är kvaliteten på nya delar långt sämre än de som var monterade från början och därför kan det bli en försämring i vissa fall när man byter ut delar.

11

Du kommer att ha svårt att hitta nya termostater till typ4 motorn tyvärr.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

12

Okej, jag förstår. Så ska man byta ut något mot något nytt ska man veta att det är bra med andra ord.  ICQ/ay 

Finns det alternativ om man inte hittar en termostat och den vi har dör? Vi kör endast sommartid, aldrig kallare än nollgradigt så kan man köra med 'luftspjället' fullt öppet över tiden? Vi kommer ha någon form av tempmätare så vi kan ha lite bättre koll på tempen framöver.