Lowflyer skrev:Här har du lite för olika belägg av Wilwoods fabrikat. Sen skall man ha klart för sig att matchningen av material i skivan och belägget spelar stor roll. https://www.wilwood.com/brakepads/BrakePadsApp
Att räkna på trumbromsar är inte lätt då de har självhämmande funktion.
Tack, jag skall in och läsa. Självklart spelar kombinationen in. Men vissa antaganden får man ändå göra för att inte sluta upp som forskare. Jag tänker anta att skivorna/trummorna beter sig ganska lika givet att de är oskadade. Ser nu att 0,35-0,40 är vad de markerar som "street use" medans deras racing indiketar 0,42-0,55. I mitt draft har jag 0,28-0,38 som jag labbar emellan beroende på ålder på bromsarna. Så dedan där jag vi en enorm skillnad.
Sten vW skrev:Lite OT (ursäkta) men kände att jag behövde inflika:
Våra gamla VW trumbromsar brukar ha 1st dubbelverkande bromscylinder, detta gör att en av backarna har positiv kraftåtermatning, den andra inte.
Dvs bara den ena backen är självhämmande!
Denna bromstyp brukar betecknas "SLS" på engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Single-le … drum_brake
S
Håller med till fullo, har du däremot bromsbackar med två cylindrar så kan du uppnå ett back-par utan självhämmande effekt. Dyrare att tillverka såklart, men tekniskt bättre.
Mr 56 skrev:VW har SLS tumbromsar.
Trumbromsar av Bendixtyp har servoverkan, Känneteckas på att de har en "stopp" bult i ovankant.

Trumbromsar är mer lätttrampade för de har större friktionsyta.
Saabmosare jag förstår inte varför du skall hålla på med friktionstal. Skaffa bromsar från en bil med ungefär sammavikt och motoreffekt som du får på ditt ombyggda fordon, så har SFROS rekommendationer varit från dag ett. På VW så är man hemma med skivbromskit och tvåkrets(min åsikt)
Och när man byggbesiktigar så mäts retardationskraften ingen frågar om friktionstal.
Kompisens 32 bygge klarade inte det provet, men det var framdäcken som var för smala och "glatta" Efetr byte av däck var det inga problem.
De bör vara mer lättrampade för att de har en minde kolv i hjulcylindern, men det är ju också en effekt av en större bromsyta precis som du beskriver. Så i någon mening är det ändå korrekt.
Främst för att det är intressant att kunna, roligt och utvecklande att hålla på. Sen är nästa problem att jag inte ha någon bil med ungefär samma effekt, viktfördelning samt vikt. Porsche 911 kanske ligger närmast. Enklart vore att köpa en besiktad bubbla och bara åka, om det är åka man vill.
Du bör kunna uppnå fantastiska bromsar på många olika sätt. Allt handlar inte om att bulta på grejer. Någon måste utveckla det som skall bultas på också.
Fullt med på noterna om att det som räknas är att klara bromstestet i slutändan.
Finns många parametrar att överväga. Just nu behöver jag lite koefficienter för att köra lite olika beräkningar och se vad som händer vid olika kombinationer.
Så länge man räknar behöver man inte köpa grejer, räkna är gratis om man bortser från tiden.