1 Senaste redigerad av saabmosare (2019-03-07 12:02:26)

Försöker hitta friktionstal på bromsar och bromsabackar. Sökningar på engelska och svenska ger inga vidare svar. Är det någon nörd som sitter på lite trevlig information och kan hjälpa mig så jag kan räkna vidare? Delar med glädje med mig av informationen i min byggtråd senare. Allt handlar om att dimensionera bromsar så SFRO kan godkänna bilen.

  • Friktionstal/friktionskoefficient för bromsbackar, orginal bubbla.

  • Friktionstal/friktionskoefficient för valfri produktionsbil bromsbelägg

  • Friktionstal/friktionskoefficient för valfri tävlingsbil

2

Här har du lite för olika belägg av Wilwoods fabrikat. Sen skall man ha klart för sig att matchningen av material i skivan och belägget spelar stor roll. https://www.wilwood.com/brakepads/BrakePadsApp
Att räkna på trumbromsar är inte lätt då de har självhämmande funktion.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Lite OT (ursäkta) men kände att jag behövde inflika:

Våra gamla VW trumbromsar brukar ha 1st dubbelverkande bromscylinder, detta gör att en av backarna har positiv kraftåtermatning, den andra inte.
Dvs bara den ena backen är självhämmande!

Denna bromstyp brukar betecknas "SLS" på engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Single-le … drum_brake

S

4

Lowflyer skrev:

Här har du lite för olika belägg av Wilwoods fabrikat. Sen skall man ha klart för sig att matchningen av material i skivan och belägget spelar stor roll. https://www.wilwood.com/brakepads/BrakePadsApp
Att räkna på trumbromsar är inte lätt då de har självhämmande funktion.

Det där var intressant. Jag har för mig jag läst mig till att det fanns en servoeffekt hos trumbromsar och att det är därför trumbromsade bilar saknar servo. Men det är alltså bara ena backen som är självhämmande? Men hos bussarna och porsche med två cylindrar fram, innebär det då att man har TLS på framaxeln?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-03-07 19:03:42)

VW har SLS tumbromsar.
Trumbromsar av Bendixtyp har servoverkan, Känneteckas på att de har en "stopp" bult i ovankant.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51wpuH3JLkL.jpg
Trumbromsar är mer lätttrampade för de har större friktionsyta.

Saabmosare jag förstår inte varför du skall hålla på med friktionstal. Skaffa bromsar från en bil med ungefär sammavikt och motoreffekt som du får på ditt ombyggda fordon, så har SFROS rekommendationer varit från dag ett. På VW så är man hemma med skivbromskit och tvåkrets(min åsikt)

Och när man byggbesiktigar så mäts retardationskraften ingen frågar om friktionstal.
Kompisens 32 bygge klarade inte det provet, men det var framdäcken som var för smala och "glatta" Efetr byte av däck var det inga problem.

"ljushuvud"

6

Lowflyer skrev:

Här har du lite för olika belägg av Wilwoods fabrikat. Sen skall man ha klart för sig att matchningen av material i skivan och belägget spelar stor roll. https://www.wilwood.com/brakepads/BrakePadsApp
Att räkna på trumbromsar är inte lätt då de har självhämmande funktion.

Tack, jag skall in och läsa. Självklart spelar kombinationen in. Men vissa antaganden får man ändå göra för att inte sluta upp som forskare. Jag tänker anta att skivorna/trummorna beter sig ganska lika givet att de är oskadade. Ser nu att 0,35-0,40 är vad de markerar som "street use" medans deras racing indiketar 0,42-0,55. I mitt draft har jag 0,28-0,38 som jag labbar emellan beroende på ålder på bromsarna. Så dedan där jag vi en enorm skillnad.

Sten vW skrev:

Lite OT (ursäkta) men kände att jag behövde inflika:

Våra gamla VW trumbromsar brukar ha 1st dubbelverkande bromscylinder, detta gör att en av backarna har positiv kraftåtermatning, den andra inte.
Dvs bara den ena backen är självhämmande!

Denna bromstyp brukar betecknas "SLS" på engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Single-le … drum_brake

S

Håller med till fullo, har du däremot bromsbackar med två cylindrar så kan du uppnå ett back-par utan självhämmande effekt. Dyrare att tillverka såklart, men tekniskt bättre.

Mr 56 skrev:

VW har SLS tumbromsar.
Trumbromsar av Bendixtyp har servoverkan, Känneteckas på att de har en "stopp" bult i ovankant.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51wpuH3JLkL.jpg
Trumbromsar är mer lätttrampade för de har större friktionsyta.

Saabmosare jag förstår inte varför du skall hålla på med friktionstal. Skaffa bromsar från en bil med ungefär sammavikt och motoreffekt som du får på ditt ombyggda fordon, så har SFROS rekommendationer varit från dag ett. På VW så är man hemma med skivbromskit och tvåkrets(min åsikt)

Och när man byggbesiktigar så mäts retardationskraften ingen frågar om friktionstal.
Kompisens 32 bygge klarade inte det provet, men det var framdäcken som var för smala och "glatta" Efetr byte av däck var det inga problem.

De bör vara mer lättrampade för att de har en minde kolv i hjulcylindern, men det är ju också en effekt av en större bromsyta precis som du beskriver. Så i någon mening är det ändå korrekt.

Främst för att det är intressant att kunna, roligt och utvecklande att hålla på. Sen är nästa problem att jag inte ha någon bil med ungefär samma effekt, viktfördelning samt vikt. Porsche 911 kanske ligger närmast. Enklart vore att köpa en besiktad bubbla och bara åka, om det är åka man vill. 
Du bör kunna uppnå fantastiska bromsar på många olika sätt. Allt handlar inte om att bulta på grejer. Någon måste utveckla det som skall bultas på också.

Fullt med på noterna om att det som räknas är att klara bromstestet i slutändan.
Finns många parametrar att överväga. Just nu behöver jag lite koefficienter för att köra lite olika beräkningar och se vad som händer vid olika kombinationer.
Så länge man räknar behöver man inte köpa grejer, räkna är gratis om man bortser från tiden.

7

ETT PS skall du använda Willwod ok  så måste du bygga om dom för SFRO skall godkänna dom
Då får man  byta ut bultarna från 3/8 till M 10 10,9 kvalitet 
Ps 2 ta kontakt med någon som får byggbesikta
( om pmar mig så skall du få ett namn o tele till en som bra ( han finns på västkusten men han är i stockholms trakten) ( hans namn är lars inge  om du googlar så sätt in lars inge med skåpet )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-09 12:18:39)

Porsche boxter finns många av, och inte så ovanligt att dom vill uppdatera= bra originalgrejer blir över......
Effekten... tja hur tung blir bilen??? är ju lite avhängigt.. för Sfro besiktningens skull..som du vet.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

Porsche boxter finns många av, och inte så ovanligt att dom vill uppdatera= bra originalgrejer blir över......
Effekten... tja hur tung blir bilen??? är ju lite avhängigt.. för Sfro besiktningens skull..som du vet.

En Boxter är nog ett jättebra objekt att jämföra med faktiskt. Tack!

PPRMicke skrev:

ETT PS skall du använda Willwod ok  så måste du bygga om dom för SFRO skall godkänna dom
Då får man  byta ut bultarna från 3/8 till M 10 10,9 kvalitet 
Ps 2 ta kontakt med någon som får byggbesikta
( om pmar mig så skall du få ett namn o tele till en som bra ( han finns på västkusten men han är i stockholms trakten) ( hans namn är lars inge  om du googlar så sätt in lars inge med skåpet )
/// Micke


Varför måste man bygga om oken? Har bulten visar sig smälla av eller vad är grejen?

10

saabmosare skrev:
michaelth skrev:

Porsche boxter finns många av, och inte så ovanligt att dom vill uppdatera= bra originalgrejer blir över......
Effekten... tja hur tung blir bilen??? är ju lite avhängigt.. för Sfro besiktningens skull..som du vet.

En Boxter är nog ett jättebra objekt att jämföra med faktiskt. Tack!

PPRMicke skrev:

ETT PS skall du använda Willwod ok  så måste du bygga om dom för SFRO skall godkänna dom
Då får man  byta ut bultarna från 3/8 till M 10 10,9 kvalitet 
Ps 2 ta kontakt med någon som får byggbesikta
( om pmar mig så skall du få ett namn o tele till en som bra ( han finns på västkusten men han är i stockholms trakten) ( hans namn är lars inge  om du googlar så sätt in lars inge med skåpet )
/// Micke


Varför måste man bygga om oken? Har bulten visar sig smälla av eller vad är grejen?

Hej
Vi kallar det för gäspar 
Det är dom är så mjuka så dom öppnar sig i framkant  Om man sätter i hårdare bult så sviktar mindre
Jag hade enkelkolvs ok dom öppnade sig 2.5 tia så dom är mycket känsliga för högt hydraltryck ( rätt Hc)
Polaren som bygger rod  var det första som besikning killen sa till han  att modifera för att klara bromsprovet
Om du kollar på ett brembo så är mycket bättre alu i dom dom är stumma
Det finns bra willwood men då är dom dyrare än guld
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
saabmosare skrev:
michaelth skrev:

Porsche boxter finns många av, och inte så ovanligt att dom vill uppdatera= bra originalgrejer blir över......
Effekten... tja hur tung blir bilen??? är ju lite avhängigt.. för Sfro besiktningens skull..som du vet.

En Boxter är nog ett jättebra objekt att jämföra med faktiskt. Tack!

PPRMicke skrev:

ETT PS skall du använda Willwod ok  så måste du bygga om dom för SFRO skall godkänna dom
Då får man  byta ut bultarna från 3/8 till M 10 10,9 kvalitet 
Ps 2 ta kontakt med någon som får byggbesikta
( om pmar mig så skall du få ett namn o tele till en som bra ( han finns på västkusten men han är i stockholms trakten) ( hans namn är lars inge  om du googlar så sätt in lars inge med skåpet )
/// Micke


Varför måste man bygga om oken? Har bulten visar sig smälla av eller vad är grejen?

Hej
Vi kallar det för gäspar 
Det är dom är så mjuka så dom öppnar sig i framkant  Om man sätter i hårdare bult så sviktar mindre
Jag hade enkelkolvs ok dom öppnade sig 2.5 tia så dom är mycket känsliga för högt hydraltryck ( rätt Hc)
Polaren som bygger rod  var det första som besikning killen sa till han  att modifera för att klara bromsprovet
Om du kollar på ett brembo så är mycket bättre alu i dom dom är stumma
Det finns bra willwood men då är dom dyrare än guld
/// Micke

Intressant fenomen, trodde jag helt ärligt aldrig skulle kunna inträffa på ett par ok.
I min menign känns de feldimensionerade om detta händer. Såvida man inte sätter "samma" ok på olika bilar. I detta fall kanske "vi" försöker kräma ut mer bromskraft än vi borde ur dessa ok?

12

saabmosare skrev:
PPRMicke skrev:
saabmosare skrev:

En Boxter är nog ett jättebra objekt att jämföra med faktiskt. Tack!




Varför måste man bygga om oken? Har bulten visar sig smälla av eller vad är grejen?

Hej
Vi kallar det för gäspar 
Det är dom är så mjuka så dom öppnar sig i framkant  Om man sätter i hårdare bult så sviktar mindre
Jag hade enkelkolvs ok dom öppnade sig 2.5 tia så dom är mycket känsliga för högt hydraltryck ( rätt Hc)
Polaren som bygger rod  var det första som besikning killen sa till han  att modifera för att klara bromsprovet
Om du kollar på ett brembo så är mycket bättre alu i dom dom är stumma
Det finns bra willwood men då är dom dyrare än guld
/// Micke

Intressant fenomen, trodde jag helt ärligt aldrig skulle kunna inträffa på ett par ok.
I min menign känns de feldimensionerade om detta händer. Såvida man inte sätter "samma" ok på olika bilar. I detta fall kanske "vi" försöker kräma ut mer bromskraft än vi borde ur dessa ok?

Det trodde jag också det skulle vara så
Det stora felet är kvaliteten på alun  som innerhåller för mycket zink för att funka bra som ok
Om du tittar på AP / brembo så har dom en stummare kvalitet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke