1

Hej, som ny här är jag väldigt imponerad av all kunskap.
Hoppas på en förklaring o lämplig åtgärd.

Jag rev av topparna efter att vid oljebyte funnit aluminiumsörja i sumpen.
Alla stötstängerna på vänstersidan hade skavt mot änden på röret den
värsta var sliten över 0,5 mm !! Dvs. de är inte i mitten av rören.
Vidare trycker inte lyftarna i mitten på
ventilspindeln utan är förskjutna 1,5 mm.  Ventilbryggan ser OK ut och
det finns inga shims att ta bort för att justera vipparmsläget åt "rätt" håll.


Motorn är en 1200 från 1968 med 83 cylindrar monterade på 80-talet
och den sittter i ett flygplan. En engelsk mekaniker gjorde vad han kallade
top-end overhaul 2017 men bytade enl uppgift inte ut några delar.


Med vänlig hälsning
Bo

2 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-06 10:39:49)

Hmm lite större krav hade jag förväntat mej i ett flygplan, jag som är flygrädd!!!!

Är det original vipparmsbrygga eller har den skruvade ändar?
Oavsett så ligger felet där.
Vipparmen ska ligga lite förskjuten mot ventilskaftet, så du får en rotation på ventilen.
Här kan du se hur det ska se ut.
http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf
Har du en bra bild så hade det underlättat.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

3

Tack för länken ! Detta saknas i min Hayns handbok.
Några bilder på eländet bifogas.

4

Jag har inte sett någon rekommendation om vilken sida av ventilskaftet som offseten skall läggas på, ev kan det bli bättre frigång för stötstängerna om man skiftar över kontakten till andra sidan.
Min rekommendation annars är att kolla om ventilstyrningarna som lever hårt i våra luftkylda VW är ok, när de blir uppslitna tenderar det att leda till att framförallt avgasventilerna går av.
I ett flygplan är detta något mer opraktiskt än i bil....

PS/ ser inga bilder med din sista postning..

Med vänlig hälsning
S

5

Gör tydligen ngt fel när jag försöker bifoga bilder.
Provar igen.

Post's attachments

IMG_3062.JPG, 61.24 kb, 448 x 336
IMG_3062.JPG 61.24 kb, 125 downloads since 2019-03-06 

IMG_3065.JPG, 59.55 kb, 448 x 336
IMG_3065.JPG 59.55 kb, 109 downloads since 2019-03-06 

IMG_3067.JPG, 40.73 kb, 448 x 336
IMG_3067.JPG 40.73 kb, 141 downloads since 2019-03-06 

IMG_3069.JPG, 70.74 kb, 448 x 336
IMG_3069.JPG 70.74 kb, 127 downloads since 2019-03-06 

6

En länk till en bok som kan vara bättre än du har https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
Ventil cc mot vippan skall vara förskjuten (står i boken )
Men det får aldrig skava i mot toppen   Du får ta ett foto på dina vipparms aggregat För det kan vara något som är fel monterat  eller fel shimsat 
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-06 17:56:46)

Shimsa om så du får vipparmen på andra sidan om ventilskaften så får du frigång.
Men den motorn hade jag rivit isär igen.
Lyckades motorbyggaren inte få detta rätt så vet man inte hur rätt det övriga är gjort.
Det är liksom inte bara ringa en bärgare om man motorhaveri i luften!!!!

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.