Har delat motorblocket som vinter terapi, har inte ar borrat såg mycket bra ut efter rengöring så jag sätter i nya lager med standard mått. Men något klämmer på veven! har delat om igen 8gånger så jag vet att lagerna ligger rätt. Vad är problemet? Tack för tipps 
kolla lagerspelet med plastigauge... så kan man få en hint
lite kul att du kan se att det är bra... sådant VET man bara om man mäter...misstänker att du inte har utrustning för det??
sannorlikheten att ett gammalt block är okey utan bearbetning är extremt ovanligt då dom slås ut i lagerlägena.... tyvärr.. så grattis...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Orsaken att det klämmer är att blocket med stor sannolikhet är uppslaget och det delade lagret inte klämms ut i ändläge och därför klämmer mot veven. Vad innbär termen såg bra ut? Om man kan visuelt se om ett block är ok eller inte skulle det inte finnas trepunktsmikrometrar. Jag har rivit närmare 90 motorer och bara en gång låtit bli att arborra. Blocket som var ok var ett fabriksrenoverat block som tappade en ventil väldigt tidigt så blocket hann inte bli uppslaget. Ta isär ditt block och ta bort det delade lagret så går veven runt.
4 2019-02-23 22:58:34 Senaste redigerad av melissa (2019-02-24 09:27:03)
Ok, tack för infon.
får hitta någon i skåne som arborrar
Jag hade lite strul att lagren inte träffade stiften helt 100. prova att tabort styrstiften och lägg i veven och kolla om den går runt lätt då.
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Om man har skruvat ihop med styrstiften fel är det bara att byta ut det lagret som är klämt.
Intressant! Har ett arborrat block (från herr Landelius) som jag tagit isär då det käkade upp ändarna på chromollystötstängerna... Nya lager monterades men det klämde på lager 2 (delade lagret). Alla stift rätt, mätte tapparna på veven (slipad 0,25) och spelet är ca 4-5 hundradelar utom på lager 2. Lagren är Silverline. Hade inte det här problemet med förra lagersatsen från samma tillverkare - bilen gick ca 500 mil innan blocket delades igen... Det syns tydligt att lagren inte ligger rätt i sätet utan sticker ut en liten bit både med och utan stift... Fråga: kan man få felaktiga lagersatser? Jag har iaf beställt en till...
Jag rev en industrimotor nyligen. Allt såg nytt ut men det hade blivit oxid mellan ramlager och block. Kändes slätt och fint men såg lite fläckigt ut. Stoppade i nya lager och veven nöp lite. Skrapade av ytan försiktigt med ett stämjärn sen gick veven fint. Det behövs inte mycket för att det ska nypa.
Intressant! Har ett arborrat block (från herr Landelius) som jag tagit isär då det käkade upp ändarna på chromollystötstängerna... Nya lager monterades men det klämde på lager 2 (delade lagret). Alla stift rätt, mätte tapparna på veven (slipad 0,25) och spelet är ca 4-5 hundradelar utom på lager 2. Lagren är Silverline. Hade inte det här problemet med förra lagersatsen från samma tillverkare - bilen gick ca 500 mil innan blocket delades igen... Det syns tydligt att lagren inte ligger rätt i sätet utan sticker ut en liten bit både med och utan stift... Fråga: kan man få felaktiga lagersatser? Jag har iaf beställt en till...
Ja på din fråga
Det värsta var en 10a förstor på yttre måttet Dom var silverline med EMPI dekal från en svensk handlare
Jag köper bara från CSP för dom kollar upp inte bara säljer
///M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har själv inte haft problem med Silverline men vet att det förekommer. Det delade lagret skall sticka ut gentemot delningen innan man drar ihop blocket. En del jaf har sett har slipat av lagret i delningen i tron att det är för stort. Resultatet blir att lagret inte hamnar rätt och nyper på veven. När det gäller chromemollystänger så finns det märken som har dålig hårdning på ändarna så det är ett helt annat problem. När jag lägger ihop ett arborrat block drar jag moment i ett kryssmönster och har bara veven i blocket. Sen vrider jag några grader i taget och skjuter veven fram och tillbaka. Finns det minsta antyden till motstånd på ett varv tar jag isär och kollar upp hela agramajset. Det arborrverktyg jag var med och tog fram borrar alla tre stora lager med samma fräs så funkar lager 1och 3 så funkar även lager två. Dock är det ju alltid så att det är motorbyggaren som är ansvarig för resultatet i slutändan. Föresten Jörgen magneterna är på väg hem.
Lägger man i lagren i blocket och drar ihop det så kan man kontroll äta alternativt även lägger i veven med plastigauge så ser man om lagerspelet är rätt.
Ali G
Dom helrunda lagren kan man mäta sig till spelet. delade lager med två halvor är en annan femma. Vevstakslager och det delade lagret nummer 2 kan man kolla med plastigauge. Efter snart 30år med att sätta ihop block vill jag påstå att jag kan känna om veven och stakarna är på rätt sida av lagerspel. Man kan även lägga på märkfärg på lagerytorna för att hitta tex att veven är skev och går emot på ett ställe. Man kan även se efter provmontering om det finns märken på lagerytorna som tyder på för små toleranser. Det fannas en artikel i Hot VW,s för ett flertal år sen om hur blocket skevade ur om man drog moment i fel ordning eller inte drog moment i tre steg. Det rörde sig om endast hundradelar men ligger man lite fel från början så kan det leda till lagerhaveri. Det finns även instruktioner hos VW vilket moment man skall dra vid arborrning.Sen är det ju också så att man putsar av ytorna i blocket innan man drar ihop för gott då magnesium oxiderar med luftfuktigheten och allså växer inåt på bearbetade ytor. En viktig sak vid arborrning är att med en stor plattfil känna av halvorna efter gods som har rest sig eller skadats vid dåligt moment efter år av bruk(missbruk). All ärg måste tas bort därefter arborrar man.
Hade oxå problem med styrstiften, blev ett par delningar innan det blir bra.
Det här är en bra pryl
Ali G
aaaascshååå mäta= veta

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det här är en bra pryl
Någon bra länk kanske?
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Svwerker skrev:Det här är en bra pryl
Någon bra länk kanske?
Bra vet jag inte men en länk iaf
Ali G
För att kunna bygga motorer med trygghet krävs ovanstående verktyg + tillgång till ett utprovat arborrverktyg ( ca 55-60 block borrade) + en luttvätt med värme (90grader). Jag tror att det är vanligare att motorer nyper pga dålig rengöring, ställer axialspel när motorn är färdig (för snålt), Skiter i att arborra, kolllar inte om veven är skev. Om måttena stämmer på arborrningen och lagren är rätt + veven uppmätt så funkar skiten, så enkelt är det faktiskt. På ett beggat block MÅSTE pluggarna ur och blocket rengöras i kanalerna. Finns exempel på försök att borra blocket för fullflöde när det är ihopsatt, ingen bra ide spånerna åker direkt bort till axiallagret och cleggar fast och lagret nyper. Så enkelt är det faktiskt. Gör man hela jobbet på en vw-motor fån start till färdig produkt och inte fuskar så funkar skiten, så enkelt är det. Det är inte den bästa delen som bestämmer hur bra motorn är utan den sämsta som man sket i att byta.
Ska ut i verkstan nu - plastigage och en sats nya likadana lager från CSP...och lite scotch brite att ta bort ev oxid med...
Hasse - kommer till dina trakter 20-21 mars...
Har mätt med plastiguage och får spelet till 4-5 hundringar...borde ju vara ok. Ultrapetig rengöring med scotch brite och allmänn puts och nog tycker jag de nya lagren sätar bättre på tvåan än de gamla (som också var nya från CSP). Provdrar halvorna och dubbelkollat allt - och se - nu känns det bättre! Nu går den runt lätt och fint och axialspelet finns där utan att kärva. Isär igen, dubbelkolla allt igen, på med Curil och nya muttrar. Nu har jag ett shortblock som känns bra att bygga vidare på - tack för supporten!
Har mätt med plastiguage och får spelet till 4-5 hundringar...borde ju vara ok. Ultrapetig rengöring med scotch brite och allmänn puts och nog tycker jag de nya lagren sätar bättre på tvåan än de gamla (som också var nya från CSP). Provdrar halvorna och dubbelkollat allt - och se - nu känns det bättre! Nu går den runt lätt och fint och axialspelet finns där utan att kärva. Isär igen, dubbelkolla allt igen, på med Curil och nya muttrar. Nu har jag ett shortblock som känns bra att bygga vidare på - tack för supporten!
Gott att det löste sig
Har du mätt skilnaden på lager 2
(du kan mäta tjockleken halvorna så kan man bland se om det skiljer några hundringar
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ramlagren som Classic VW Up North säljer (kommer inte ihåg vilket fabrikat) har visat sig ha en ytterdiameter som är 3-4 hundradelar större än andra fabrikat. Detta kan ställa till problem när man arborrar.
Ramlagren som Classic VW Up North säljer (kommer inte ihåg vilket fabrikat) har visat sig ha en ytterdiameter som är 3-4 hundradelar större än andra fabrikat. Detta kan ställa till problem när man arborrar.
Låg dom ramlagrena i kartong som hade EMPI märkning ( så har det varit för mig )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
stickan skrev:Ramlagren som Classic VW Up North säljer (kommer inte ihåg vilket fabrikat) har visat sig ha en ytterdiameter som är 3-4 hundradelar större än andra fabrikat. Detta kan ställa till problem när man arborrar.
Låg dom ramlagrena i kartong som hade EMPI märkning ( så har det varit för mig )
/// Micke
De heter Sintermetall och tillverkas i Argentina. De är billigare än andra lager och ser helt ok ut. Kan användas utan problem bara man borrar större hål. Avvikelser finns även i ramlagersatser av andra mer kända fabrikat. Oftast när det blir problem så är det delade lagret för tjockt.