1

Har en 1300 -66 med solex 30 pict1 förgasare som behöver justering. Den är helt rengjord och renoverad. Motorn startar och går fint på tomgång  men när jag gasar så tvekar den  och man behöver pumpa lite med gasen. Ger man lite choke  så går den fint.
Kan det vara så att jag behöver öka storlek på huvudmunstycket isåfall hur mycket, det sitter 122,5 i nu.
Tändningen är justerad och blandningsskruven har jag justerat så gott det går.
Martin

Vw 1966
Vw 1959

2

Det låter mer som du har stopp i tomgångskretsen+ för att få förgasaren att inte hosta vid gaspådrag måste du original luftburk på. Titta så att det kommer soppa från munstycket från acspumpen. Kan även vara stopp i tomgångsmunstycket så byt till ett större och se om motorn reagerar. I vissa tidiga förgasare finns det under acsmunstycket en backventil som består av en stålkula som kan ärga fast.

3

Acspumpen fungerar och munstyckena är rena o fina har även org luftburk, det sitter 125z tomgångsmunstycke om det är det långa munstycke som sitter i överkan i höjd med chokespjället.
Vilken storlek kan vara lämpligt att öka till?

Vw 1966
Vw 1959

4

Det du nämner bör vara emulsionsmunstycket. Tomgångsmunstycket är på höger sida och har elektrisk öppning, storlek 55.

5

Ok tack

Vw 1966
Vw 1959

6

Jag har samma problem, det är den nya modernare bensinen som ställer till det. Alla, även jag själv, anser att man/jag skall byta huvudmunstycket, men det har inte blivit av.
Det blir ett effektbortfall vid omkring 2500 rpm vid accelerationen på min bil.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag tror mer på att den nya bensinen som sägs innehålla 10% e85 inte klarar av övergången mellan lågfart och huvudmunstycke. Prova först med att gå upp i lågfart till 55-60 och prova om övergången vid 2500varv blir bättre. Risken med att sätta i ett större huvudmunstycke om det inte behövs är att man åker och sotar igen motorn. Kan sen VW koncernnen fuska med utsläpp så kan nog bensinbolagen blanda i mer e85 och få bensinpris på en billigare produkt. Det tycks mig som det kommer fuskavslöjanden på löpande band numera. Jag kan inte sätta in cash hursomhelst på banken utan att få frågan om vart pengarna kommer ifrån. Enligt samma bank är det helt okej om jag dyngar in 45000000 och skickar till Virgin Island. Fusk is the new right.

8 Senaste redigerad av martin grosshög (2019-02-25 11:58:00)

Ok
För att gå upp i storlek på lågfart måste man väl byta den elektriska ventilen till ett vanligt munstycke eller är jag helt fel ute. Det är en 30 pict 1 förgasare
.

Vw 1966
Vw 1959

9

Efter en kort provtur så verkar lösningen vara ett större huvudmunstycke gick från 122,5 till 130
Får återkomma efter en längre provtur

Vw 1966
Vw 1959

10

Det kan vara bra att be någon läsa av co-halten när man byter till större h-munstycke. Du kan också köra 15min på rätt hög fart och sen stanna utan att låta motorn gå på tomgång. Plocka ut ett eller flera stift och läs av färgen. Skall vara mörkbruna om motorn är frisk, sotsvarta om motorn drar mycket olja.

11

martin grosshög skrev:

Efter en kort provtur så verkar lösningen vara ett större huvudmunstycke gick från 122,5 till 130

Den rekommendationen har jag också fått.

12

Hans Landelius skrev:

Det kan vara bra att be någon läsa av co-halten när man byter till större h-munstycke. Du kan också köra 15min på rätt hög fart och sen stanna utan att låta motorn gå på tomgång. Plocka ut ett eller flera stift och läs av färgen. Skall vara mörkbruna om motorn är frisk, sotsvarta om motorn drar mycket olja.

Ja, det måste man ju göra! ICQ/bs

13

Hur blev resultatet?

martin grosshög skrev:

Vad är livet utan en boxermotor

14

Den går nu bra dock har jag inte kollat hur stiften ser ut ännu.
Tack för all tips.

Vw 1966
Vw 1959