Blinkersspaken är väl till en splittbuss? Pilbuss? Vilka bussar hade ljusa spakar?
Spindlar med bärarmar, är dom till 55-64? Vad är det för skillnad på tidiga/sena kepsbussspindlar?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Blinkersspak och spindlar, årsmodeller?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Blinkersspaken är väl till en splittbuss? Pilbuss? Vilka bussar hade ljusa spakar?
Spindlar med bärarmar, är dom till 55-64? Vad är det för skillnad på tidiga/sena kepsbussspindlar?
Spaken är väl upp till 65, dvs utan ljustuta.
Vita spakar hade kleinbus och Lyxbuss.
Den ser ut som min spak i en 65a Klein.
Spaken är väl upp till 65, dvs utan ljustuta.
Vita spakar hade kleinbus och Lyxbuss.
Den ser ut som min spak i en 65a Klein.
Aha, så dom lite finare vagnarna hade vita medans dom simpla arbetarkärrorna hade svarta
tänkte om de hade med bilens färg att göra...
Satt och lästa på Samba om antalet ledningar på blinkersspakar och blev lite förvirrad, det verkar som att det finns fler varianter på andra sidan pölen, men det är ju så, mycket på Samba är skrivet av amerikaner som tror att det som existerar i USA är universiellt.
Så en tre-trådars spak är korrekt på en svensksåld buss 55-65 och sen kom ljustuta och fler trådar.
Tackar tackar för info!
Tror det var 6-trådars på 1959-61
Tror det var 6-trådars på 1959-61
Aha, men bara 59-61? inte 59-65?
3 trådar 55-58
6 trådar 59-61
? trådar 62-65
9 trådar 66?-67
Nej, för då fick bromsljuset slussas över spaken o ut till baklyktan, som ju bara hade två glödtrådar i lampan. Bakljus o broms/blinkers. När man bromsar o blinkar med en sån bil, lyser bromsljuset fast på ena sidan o blinkar på andra. Tidigare årsmodeller hade ju bromsljuset i motorluckan, men det försvann 1959, o nya bakljus med separat blinkers kom 1962. 
Man kan nästan tala om kepsbussarna som två generationers bussar, där första generationen var 55-63 och den andra 64-67. Det var mycket som ändrades iom årsmodell 64, bland annat hjulupphängningarna. Bromsar och framvagn blev grövre/kraftigare iom 64 och som jag förstått det skiljer alla delar mellan tidig och sen framvagn.
Svarta inredningsdetaljer hade de enklaste bussarna ja, främst kombi och pickup även om man säkert kunde få en lyxutrustad arbetsbil också. I dessa var även ratt, växelspak och övriga reglage svarta.
Som jag förstått komplexiteten i just 59-61-kopplingen är just den som 25hp beskriver med en trefunktionslykta på två glödtrådar, men med det tillägget att dessförinnan satt "blinkersen" i b-stolpen och baklyktan hade då bara två funktioner. Men i USA kom nog blinkers tidigare, redan 55?
Jo, tror att pilarna försvann samtidigt som kepsbussen kom i USA, det blev förbjudet med pilar i USA då det ansågs inte vara trafiksäkert.
Men gick man då tillbaka till 3trådar 62-65?
Från Samba tycker ja mej förstått att 67orna (66?-67) har 9 trådar och ljustuta i spaken, är det samma för den Svenska marknaden?
Angående hjulupphägningen, är det diameter på bärarmar som skiljer sig åt sen/tidig?
Spindlarna, är dom också olika på sen/tidig?
Lite varför jag frågar är för att jag behöver bärarmar/spindlar/bromsar till en 65-67a och jag har för mej att dom jag har liggande (bilden i 1a inlägget) är till den tidigare varianten.
Det kanske någon annan kan bättre, men som jag förstått det passar inga delar från tidig till sen framvagn eller tvärt om. Men det kan vara bra att få en andra uppgift på det från någon som kan det bättre.
Är inte så bra på just blinkersspakar, så det får någon annan verifiera. Ville bara instämma i det 25hp skrev om den speciella 59 (60?)-61 kopplingen där tre funktioner delar på två glödtrådar. Att det ansågs säkrare är ju lite lustigt men det har kanske med vad gemena trafikanten var van vid och att övriga fordon i flottan hade blinkande ljus i större utsträckning i USA jämfört Europa? Här vore det intressant med en historielektion. 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Blinkersspak och spindlar, årsmodeller?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.