1

Hej! Jag är ny här på forumet. Hoppas att nån av er har svar på varför min bil är så svår att starta när det blir lite kallare ute.

Jag har en transporter från 1981. Den är väldigt svårstartad när det är kallt. Det brukar komma redan när det blir under 10 grader.
Speciellt svårt är det när den inte blivit körd på en stund. Om jag kör varje dag så brukar de inte vara nå större problem.
Det känns som att startmotorn går trögt även med nyladdat fräscht batteri.
Det går att rulla å bogsera igång den. Det är de enda sättet å starta den på våren efter att den stått hela vintern.
Rent spontant käns det som att det skulle kunna vara startmotorn som är problemet. Men det kanske lika gärna kan var glödstiften? Eller något helt annat.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

2

Kan vara i behov av smörjning i startmotorns solenoid (liten cylinder bredvid själva startmotorn). Smorde min egen solenoid med lithium fett

Transporter 1977/78, blå och vit
Bubbla 1303s 1973, orange

3

Feelit skrev:

Kan vara i behov av smörjning i startmotorns solenoid (liten cylinder bredvid själva startmotorn). Smorde min egen solenoid med lithium fett

Tack för tips! Ska prova imorgon.

4

Kolla alla kontaktpunkter, byt jordflätor om dom är original från 1981. Jag hade lite samma problem med min start, jordflätorna såg helt okej ut men när man började rucka på dom så rasade dom sönder.

5

Eftersom du skriver om glödstift antar jag att det är en diesel. Hur är det med ventilspelen? Specielt insug brukar bli mindre på dessa.

6

Är det en Diesel , och glödstiften inte är bytta.
Så är det nog läge för det .
Hade en bekant som körde ett par batteriet tomma ibland för att kunna starta, och då med hjälp av startgas i insuget.

"ljushuvud"

7

Kan också vara "fel" viskositet på oljan min valmet (traktor diesel) är omöjlig att starta när det är riktigt kallt hade inte det problemet innan jag bytte olja.
Skall byta till "vinterolja" men så dyr som bra olja är och det är inte lite som behövs så får det vänta till nästa service, som tur är har jag motorvärmare på den, kanske något du skall skaffa...

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....