1 Senaste redigerad av Löf (2019-02-18 10:14:13)

Jag har precis köpt ett lastrumsgolv av KlassicFab till min 56'a panel och fått ett golv med pressningar till soff-fästen och det kan väl inte vara rätt?
Det var inga sådana pressningar i mitt golv och bussen ser ut att ha varit osvetsad fram till nu så det bör vara originalgolvet.
Enligt KlassicFab ser alla golv ut så där, om dom då menar alla KlassicFab-golv eller alla splittbussgolv ever har ja ingen aning om.

Min panel är så pass tidig så att den har lite BD-grejjer, typ växellådsvagga å stötfångare å så hur är det med BD-golv, är dom lika som kepsbussgolv?
Är det skillnader på sena/tidiga bussar, paneler/fönsterbussar, bd/kepsbuss, ... etc...?
Vad är det för fyrkantig pressning som är inringad i rött?

Känns lite sådär och svetsa i ett golv som inte är korrekt.

Post's attachments

KlassicFabGolv.jpg, 230.21 kb, 960 x 720
KlassicFabGolv.jpg 230.21 kb, 248 downloads since 2019-02-18 

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Markeringen med röd ring är väl där hålet för tank anslutning sitter på pickuper.

3

Har dom månne ett universal" fits all" golv? Med extra allt... ICQ/bu

Dumma svenskar dom får universal...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Barndoor51 (2019-02-18 12:57:35)

Alla lastrumsgolv utgår från en och samma grundmodell/pressning från fabrik, där finns allt förberett för att senare anpassas till de olika varianter som finns.
Sedan att det är lite olikheter mellan olika årsmodeller typ Barndoor-Splitbuss, tidiga Splitbuss-sena Splitbuss är ju en annan sak ICQ/ab

Är ganska övertygad om att dessa försänkningar finns/fanns på ditt originalgolv också Löf  ICQ/bs

Och Lars.T har helt rätt i att den rektangulära försänkningen är till pickupens tankplacering.

Michaelth...Nä

Post's attachments

6544871.jpg, 37.16 kb, 640 x 480
6544871.jpg 37.16 kb, 230 downloads since 2019-02-18 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Barndoor51 skrev:

Alla lastrumsgolv utgår från en och samma grundmodell/pressning från fabrik, där finns allt förberett för att senare anpassas till de olika varianter som finns.
Sedan att det är lite olikheter mellan olika årsmodeller typ Barndoor-Splitbuss, tidiga Splitbuss-sena Splitbuss är ju en annan sak ICQ/ab

Är ganska övertygad om att dessa försänkningar finns/fanns på ditt originalgolv också Löf  ICQ/bs

Och Lars.T har helt rätt i att den rektangulära försänkningen är till pickupens tankplacering.

Michaelth...Nä

Så tidigare bussar ska inte ha den fyrkanten då när det inte fanns pickup dom första åren?

Tomato Potato
Dyslexiker..

6

D3w1l skrev:

Så tidigare bussar ska inte ha den fyrkanten då när det inte fanns pickup dom första åren?

Exakt ICQ/ab

Bengt i Sala

7

Barndoor51 skrev:

Skulle önska att du hade rätt där men jag är 99,9% säker på att mitt gamla golv inte har dom pressningarna, ska kolla imorgon när jag ska ner till verkstan' den har definitivt inte den pickuptankpressningen!

8

Snackade med ThomasÅ ikväll och han har inte heller dom pressningarna på sitt orginalgolv till hans 51'a, kan de va så att Wolfsburgpaneler inte hade pressningarna och när dom flyttade fabriken så rationaliserades det lite och alla fick alla pressningar vare sig dom behövde det eller ej...?

9

Löf skrev:

Snackade med ThomasÅ ikväll och han har inte heller dom pressningarna på sitt orginalgolv till hans 51'a, kan de va så att Wolfsburgpaneler inte hade pressningarna och när dom flyttade fabriken så rationaliserades det lite och alla fick alla pressningar vare sig dom behövde det eller ej...?

En 51a ska inte ha den pressningen.
Tror den pressningen kommer efter påsken 53. Men Bengt får rätta mig där.

Tomato Potato
Dyslexiker..

10

D3w1l skrev:
Löf skrev:

En 51a ska inte ha den pressningen.
Tror den pressningen kommer efter påsken 53. Men Bengt får rätta mig där.

Med kepsen -55

Bengt i Sala

11

Löf skrev:

Precis som Artur säger så har inte Barndoor denna pressning.
Jag kan tänka mig att ett lastrumsgolv fått leva ett hårt liv, och med det så har rillor och pressningar fått sig lite "nya" former ICQ/ab

MEN, ingenting är självklart när det gäller VW, det är det enda som är helt säkert ICQ/ag
Eftersom din vagn är gjord i Wolfsburg så kan man ju föreställa sig att Verkmästaren sagt åt sina arbetare att "släng i dessa gamla Barndoor golv i panelbussarna" (självklart så hette det ju inte Barndoor på den tiden ICQ/ad  )  Men kan ju tänka mig att högen med färdigpressade BD golv måste försvinna på nåt sätt.

Så det är absolut inte att jag inte misstror dig Löf, utan mer att utförandet på golvet du fått tillhör generation -55 å uppåt.

Bengt i Sala

12

http://forumbilder.se/I4FVT/fabrikor.jpg

"Bitte werfen sie diese verdammten bulli böden weg ! Sehr schnell ! "      ICQ/aq

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13

Här är originalgolvet, det fattas en bit på vänstersidan mot lastrumsdörrarna och främre hörnen men på högersidan gick det helt ut mot sidoväggen sånär som på några rostiga centimeter.
Fattas gör även biten mellan hjulhusen men största delen av golvet är kvar.

Det är inte lagat sen tidigare, syns inga svetsskarvar någonstans, satt med två svetspunkter per 'dal' i hatt och I-profiler, och uppviken fram och bak ser inte ut att vara lagade/bytta någon gång.
Bussen var osvetsad fram till att ägaren innan mej fick tag på den, han påbörjade rostlagning och som har kapat ur de bitar som fattas.

Så va säger ni, har det pressningar för soffa eller inte? ICQ/ab

Post's attachments

PanelGolv.jpg, 200.12 kb, 1296 x 1728
PanelGolv.jpg 200.12 kb, 221 downloads since 2019-02-19 

14

Fanken va fränt ICQ/bf
Tänk att det alltid är något nytt att lära ICQ/bp

Ytterligare en detalj att ta hänsyn till.

Bengt i Sala

15

Phu... va lite rädd där att du skulle gå över golvet med lupp och finna svaga antydningar till pressningar... ICQ/ad

Min är Januari -56 och provproduktionen av typ2 började i Mars i Hannover för så ordinarie produktion i April om jag inte minns helt hel så det ligger kanske nåt i det du och HerrFogg skriver, när dom började städa ur WolfsburgFabriken vintern -56 så hittade dom ett lass med gamla golv låg där bortglömda i ett hörn som dom ville bli av med... eller nåt... ICQ/ag

Men att få tag på ett golv utan pressningar lär ju vara ungefär lika lätt som att hitta en uppsättning hönständer så det lutar åt att jag får krypa till korset och lägga in fulgolvet från Colombia.
Känns lite jobbigt och sätta vinkelslipen i det gröna stålet och kapa ur 17 fyrkanter för att pussla i Wolfsburgstål, en jävla massa tid åt svetsande och slipande som kan användas på vettigare svetsning.

16

Ännu en kanontråd  ICQ/ay

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

17 Senaste redigerad av D3w1l (2019-02-19 20:40:44)

https://www.klassicfab.com/product/kf57 … -no-seats/

De här är väl utan dom. Står så i texten. Dock samma bild på alla dom golven. Går ju att beställa custom golv där oxå.  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..

18

D3w1l skrev:

De här är väl utan dom. Står så i texten. Dock samma bild på alla dom golven. Går ju att beställa custom golv där oxå.  ICQ/ay

Undrar hur många sådana golv dom säljer, finns väl inte så många dubbeldörrsbarndoors?
Fast det står ju inte i texten att det är utan pressningar, står bara att det är identiskt med original... ICQ/ad

19

Löf skrev:
D3w1l skrev:

Undrar hur många sådana golv dom säljer, finns väl inte så många dubbeldörrsbarndoors?
Fast det står ju inte i texten att det är utan pressningar, står bara att det är identiskt med original... ICQ/ad

Just ja det va dubbeldörr på den. Tänkte mer på att det fanns golv med no seats märkningen.

Tomato Potato
Dyslexiker..

20

D3w1l skrev:
Löf skrev:
D3w1l skrev:

Just ja det va dubbeldörr på den. Tänkte mer på att det fanns golv med no seats märkningen.

Fast ett dubbeldörrsgolv hade ju vart enkelt att modifiera till dörrar på en sida, golvet jag beställde heter 'KF603 CARGO FLOOR RHD WITHOUT SEATS 55/66 (PANEL)' det verkar som att det som är skillnaden på dom är att NO SEATS har pressningarna och WITH SEATS har pressningarna + fästanordning till säten men det är ju på 55-66 golven, hur det är på 50-55 golven vet ja inte, om NO SEATS har pressningar eller inte.
Svårt att veta exakt hur delarna ser ut då det verkar som att KlassicFab ofta lägger upp lite godtyckliga exempelbilder som inte överensstämmer med produkterna.

Men i mitt fall tor jag att jag lägger in golvet jag fått då det är period correct till min panel även om det inte verkar vara helt rätt till just min panel.

21

Jaha så det du beställde var without seat.
Hmm.... Ja blir bra med det där golvet.
Spännande å få lägga i golv. Stort steg att få göra det.  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..