1

Tjena ganska novis på el och sånt , behöver lite hjälp.  Har en oval 12 v konverterad  och bilen slutade ladda i höstas och har tagit tag i det nu ,  har renoverat generatorn och plockat ihop bilen igen men bilen laddar fortfarande inte , lampan  lyser inte i hastighetsmätaren , har ni några tips råd som är lätta att kolla ?

2

Lampan i hastighetsmätaren skall slockna när generatorn laddar. Alltså lysa när tändningen är på och motorn inte startat. Verkar vara felkopplat eller kabelbrott.

3

Är lampan hel?

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77

4 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-09 17:56:32)

jordar generatorn ordentiligt i generator tornet...
dvs gjorde du ordentligt metallrent innan montering...
Alla jordpunkter är viktiga.
laddnings relät är okey?? internt eller externt??

inser just att du inte sa likströms eller växelströms 12 volts generator.. därav frågan om laddnings regulator som ju i en växelströmmare kan ha 2 olika positioner.. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av Johan W (2019-02-09 16:09:17)

Dom äldre generatorerna måste även"laddas"genom att köras som en motor utan rem om dom förlorat magnetismen ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

6

Detta fråga i några olika varianter är nog den vanligast förekommande frågan i den "elektriska avdelningen" på Boxerville!

Just det, för att kunna svara på varför generatorn inte laddar måste vi veta om det är en likströmsgenerator eller en växelströmsgenerator.
Likströmsgeneratorn är helt cylindrisk, har samma ytterdiameter i hela sin längd.
Växelströmsgeneratorn ser annorlunda ut, har två olika ytterdiametrar, smalast längst in mot fläkten och tjockare ytterst mot remskivan.

Men i stort sett gemensamt för dessa båda typer är att, som redan nämnts, kontrollampan i hastighetsmätarhuset är hel och är rätt inkopplad.
När man vrider på tändningslåset skall det flyta en ström genom kontrollampans glödtråd vidare till generatorns fältspole som ger ett magnetfält inne i generatorn, då tänds lampan, utan detta blir det ingen laddning sedan när generatorn börjar att ladda, kallas för "förmagnetisering". När generatorn väl snurrar släcks kontrollampan och strömmen till fältspolen genereras internt inuti generatorn. Detta gäller främst för växelströmsgeneratorerna, men principen är något annorlunda, men ganska lik även i likströmsgeneratorna.

När det gäller likströmsgeneratorerna händer det väldigt ofta att laddningsreläet som vanligtvis finns på vänster sida under baksätet, har sagt upp sig, bäst före datum brukar vara passerat, det finns nya sådana att köpa, både originalliknande som är elektromekaniska och en ny elektronisk variant.

Växelströmsgeneratorerna har inget laddningsrelä, men väl en laddningsregulator, vanligtvis i tjockbubblorna på samma ställe under baksätet, eller på fläktkåpan, efter årsmod.-74, tror jag, försåg Bosch tjockbubblorna med en inbyggd regulator i generatorn. Båda finns som reservdel, gemensam med andra europeiska bilar med Boschgenerator,

Kolla kontrollampan!
Och det tre kontrollamporna skall ha sin gemensamma anslutning i sitt hölje, det som normalt sett betraktas som minus, med en svart kabel som faktiskt är plus!!
Här finns det en källa till dubbla missförstånd, plus i lampornas ytterhöljen med en svart pluskabel!
jag tänkte som så att om bilen är 12-voltskonverterad kanske den "Lille Elektrikern" varit framme och sett till att alla röda kablar är plus och alla svarta är minus... men så tänkte inte VW/Bosch elektriker, dom ansåg att bruna kablar skulle till minus, det vi idag har döpt till "chassijord".

Om du har en likströmsgenerator är det första du kollar "kolen" två grafitbitar som skall föra laddningsströmmen från generatorns roterande del ut i elsystemet. Kolen heter på generator och elmotorspråk "borstar" eller "kolborstar".
Set till att dessa ligger an mot kommutatorn, att det är rent och fint, skall bara vara en liten gnistbildning. Se till att "kolen" verkligen möter kommutatorn, att kolhållarnas fjädrar är spända. Nya kol finns att köpa för småpengar.
Kommutatorn kan behöva rengöras ibland också, det kan lätt bli överledningar mellan dess kontaktbleck.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Tack så mycket för bra svar

8

Floodi skrev:

Tack så mycket för bra svar

Ingen orsak!
Börja med att kontrollera kontrollampan, därefter kollar du "kolen" (likströmmare) men dom kanske du bytte redan då du renoverade generatorn?
Växelströmsgeneratorer har ju förvisso också "kol", som löper mot släpringar, men dessa slits inte alls på samma sätt som dom i likströmsgeneratorerna.

Lampan/lamporna igen, sätt på tändningen, laddnings- och oljetryckslampan skall lysa, blinkerslampan skall blinka i otakt med blinkersen då du blinkar åt valfritt håll.
Om du ser någon konstighet i någon av dessa lampors beteende är det lätt att misstänka att det är felkopplat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."