1

Har någon monterat 22 mm bromscylinder istället för 19,05 mm? Hjulcylindrarna är original 19,05 runt om. Blir det onödigt tungtrampat?
Som jag förstår hade de första splittarna 22,2 mm huvudbromscylinder och 15,9 mm hjulcylindrar bak. Vad hade dom fram, 19,05?
15,9 mm verkar man inte kunna köpa men väl 17,5 mm. Planerar att använda mig av 2 bultade hjulcylindrar, sådana som satt på oval.

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång. 411 projekt, 2-dörrars Limousine -71.

2

Nej men det blir nog inte jätte stor skillnad mot en senare

Ja dom har 19,05mm och det finns inte ens packningar till 15,90mm förutom nos

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

3

19.05 får en area på 285,02 mm2 och 22 får 380,13 och det är en markant ökning. Räkna med att du behöver ca 30% mer kraft.
Varför vill du byta?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

19.05 får en area på 285,02 mm2 och 22 får 380,13 och det är en markant ökning. Räkna med att du behöver ca 30% mer kraft.
Varför vill du byta?

Handlar i princip bara om priset för en ny huvudbromscylinder. När jag gick igenom min förra split för fyra år sedan köpte jag en snikvariant, förmodligen Kina tillverkad, för runt femhundringen. Den är 19,05 och har fungerat bra hitintills. Det har blivit mest att bilen blivit stående, i mitt livsskede just nu med brist på tid att "okynnes köra" omkring. Tänkte köpa samma nu men hittar bara på de företag jag tittat på, fyra i Sverige, cylinder i original kvalité, exempelvis ATE för runt 2500-3000:-. Däremot har jag funnit 22 mm för så lite som 300:-. Visst man får väl i regel det man betalar för men i mitt fall har den andra som sagt fungerat fint. Risken finns att den här bilen också mest kommer bli ståendes när den väl är ihopsatt och med risk att cylindrarna kärvar ihop eller börjar läcka med tiden. Detta kan jag tänka mig kan hända både med pirat och original. Det gör då mindre om det är en piratmodell man har monterat.

Om tidigaste split med hydrauliska bromsar hade 22,2 mm samt 15,9 bak och 19,05 fram borde de väl också varit trögtrampade? Bakbromsarna måste ju varit riktigt "klena" med den utväxlingen om jag tänker rätt? Tänkte då att 22,2 huvud plus 17,5 bak, eller kanske 19,05 samt 19,05 fram borde fungera eller var det en annan längd på "hävstången" på bromspedalen på de tidigaste?

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång. 411 projekt, 2-dörrars Limousine -71.

5

Vad har splitbuss för hbc mått? Jag har kört sådan på mina bilar å det funkar bra. Dock håller jag mig gärna till 4 bultade bromsar om/när man kan. Försöker renovera original hjulcyl bara man har repsatser.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

6

Vad har splitbuss för hbc mått? Jag har kört sådan på mina bilar å det funkar bra. Dock håller jag mig gärna till 4 bultade bromsar om/när man kan. Försöker renovera original hjulcyl bara man har repsatser.

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

7

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

8

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

9

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

10

Köper du billigt så ökar ju risken att du får meka fler gånger, speciellt om bilen står mycket. Sen är väl just bromsarna det sista man ska snåla med.
Köp en orginal ATE så är ju chansen mycket större att det funkar när du väl får tid att köra.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com