1

Nån som kan berätta hur man byter fjädern som drar tillbaka kopplingsarmen på en typ 1 -68?

Martin A

2

Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.

Post's attachments

IMG_0548 (Medium).JPG, 144.46 kb, 1024 x 768
IMG_0548 (Medium).JPG 144.46 kb, 125 downloads since 2019-01-31 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

3

Tackar! Exakt vad jag ville se

4

Tristar skrev:

Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.

Armen sitter med låsring

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Har för mig att den går att tvinga dit utan att ta bort armen... med skruvmejsel.

6

mettis skrev:

Har för mig att den går att tvinga dit utan att ta bort armen... med skruvmejsel.

Ja det går

7

PPRMicke skrev:
Tristar skrev:

Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.

Armen sitter med låsring

På äldre lådor sitter armen med bult

8 Senaste redigerad av Stefan F (2019-02-01 22:00:27)

Bengt H skrev:

På äldre lådor sitter armen med bult

Skruv  ICQ/ag  (innan Svwerker hann före...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Ta bort urtrampningslagret och vrid armen så att den pekar nedåt . Då kan du kränga fjädern över armens utstick och se vända upp armen och med en skruvmejsel lägga öglan runt armen. Att ta bort armen på en låda från 68 kan visa sig vara ett helvete då axeln och armen har ingått ett långt och kärt äktenskap.

10

..hur  vet du att HEN har ute motorn, Hans?
... så HEN kan ta bort urtrampningslagret?
Det är STOR skillnad mellan -56 och -68 på vxl./kopplingsgafflel/-arm... .. (med kringutrustning).
"Tristars" arm och vxl. , jmf. en vxl. /kopplingsarm fr. -68, är ingen bra jämförelse. Jo, rörelsen är lika, men delarna/lagringen är helt olika, speciellt när vi tittar på splitt case vxl. ...............

11 Senaste redigerad av Tristar (2019-02-02 09:37:29)

Jag är säker på att Martin lyckas byts sin fjäder, oavsett om armen sitter med bult, skruv,eller låsring  ICQ/bs
HEN? är inte Martin en HAN!!!! Martin nu är det upp till bevis  ICQ/af

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

När fjäden är utbytt är det kanske orsak att spray rostskyddsvax på för att undvika att rostangrepp skall förorsaka brott i framtiden, om nu bilen skall användas utomhus i fortsättningen.

13

Jag tror att jämfört med att byta fjädern med lådan i bilen så går det nog fortare att ta ut motorn och byta fjädern på lådan enligt mina instruktioner. Själv skulle jag inte ens försöka byta med lådan i bilen men det är ju jag det. Om du drar av armen från axeln finns risken att låsringen inne på axeln hoppar av och då måste du ändå ta ut motorn. Jag har varit med så pass länge att jag har gett upp att försöka klå systemet utan går den långa vägen som jag vet kommer att funka. Då kan man ju även kolla över andra detaljer som är viktiga inför sommarens sorgfria resor.

14

Oj vad ni skriver! Motorn ska ur för kopplingsbyte så jag kör på Hans variant.

Och ja, jag är en han