Nån som kan berätta hur man byter fjädern som drar tillbaka kopplingsarmen på en typ 1 -68?
Martin A
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kopplingsfjäder
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nån som kan berätta hur man byter fjädern som drar tillbaka kopplingsarmen på en typ 1 -68?
Martin A
Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.
Tackar! Exakt vad jag ville se
Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.
Armen sitter med låsring
Har för mig att den går att tvinga dit utan att ta bort armen... med skruvmejsel.
Har för mig att den går att tvinga dit utan att ta bort armen... med skruvmejsel.
Ja det går
Tristar skrev:Detta är en bild på en 56 men det måste se lika ut på din. Lossa bulten och dra bort armen den sitter på splines.
Sen har du fjädern i handen.Armen sitter med låsring
På äldre lådor sitter armen med bult
På äldre lådor sitter armen med bult
Skruv
(innan Svwerker hann före...)
Ta bort urtrampningslagret och vrid armen så att den pekar nedåt . Då kan du kränga fjädern över armens utstick och se vända upp armen och med en skruvmejsel lägga öglan runt armen. Att ta bort armen på en låda från 68 kan visa sig vara ett helvete då axeln och armen har ingått ett långt och kärt äktenskap.
..hur vet du att HEN har ute motorn, Hans?
... så HEN kan ta bort urtrampningslagret?
Det är STOR skillnad mellan -56 och -68 på vxl./kopplingsgafflel/-arm... .. (med kringutrustning).
"Tristars" arm och vxl. , jmf. en vxl. /kopplingsarm fr. -68, är ingen bra jämförelse. Jo, rörelsen är lika, men delarna/lagringen är helt olika, speciellt när vi tittar på splitt case vxl. ...............
Jag är säker på att Martin lyckas byts sin fjäder, oavsett om armen sitter med bult, skruv,eller låsring
HEN? är inte Martin en HAN!!!! Martin nu är det upp till bevis 
När fjäden är utbytt är det kanske orsak att spray rostskyddsvax på för att undvika att rostangrepp skall förorsaka brott i framtiden, om nu bilen skall användas utomhus i fortsättningen.
Jag tror att jämfört med att byta fjädern med lådan i bilen så går det nog fortare att ta ut motorn och byta fjädern på lådan enligt mina instruktioner. Själv skulle jag inte ens försöka byta med lådan i bilen men det är ju jag det. Om du drar av armen från axeln finns risken att låsringen inne på axeln hoppar av och då måste du ändå ta ut motorn. Jag har varit med så pass länge att jag har gett upp att försöka klå systemet utan går den långa vägen som jag vet kommer att funka. Då kan man ju även kolla över andra detaljer som är viktiga inför sommarens sorgfria resor.
Oj vad ni skriver! Motorn ska ur för kopplingsbyte så jag kör på Hans variant.
Och ja, jag är en han
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kopplingsfjäder
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.