1

Eftersom jag rör mig i princip över hela Svea rike så har jag ofta (o)turen?? att stöta på lite grejer för oftast lite och ingenting
och kan inte låta bli att ta reda på det mesta som jag erbjuds nu senast bl.a ett par enkelportstoppar till en 1500. När jag kollar
igenom dom ser jag att säten och ventiler ser bra ut inslipade i tre vinklar dessutom. Vad jag också märker är att topparna är
hyfsat upptagna i loppen mot insugsventilerna men vad jag kan bedöma knappast något mot avgassidan möjligen lite grann runt
knölen vid styrningen plus att avgassidan är polerad till skillnad från insugssidan. Min fråga är om detta är att betrakta som nåt
halvgjort som behöver ytterligare insatser eller om det möjligen låter som det kan passa att använda till en lite vänligare vardagsmotor
har ju hört att det ska vara att slösa krut på kråkor att lägga ner jobb på EP toppar men någon har ju tydligen gjort det tyvärr
kommer dom från ett dödsbo så jag har inte kunnat fråga någon tidigare ägare. Hoppas på att dom kunniga i detta forum kan
ge nån feedback på detta.

2

Man polerar avgasporten för att inte sot ska fasta så lätt. Insugskanalen på en gatmotor ska inte poleras då lite ojämnheter hjälper soppan att blanda sig med liften. Polerade ytor bildar droppar.

3

Skulle kunna vara några gamla rallytoppar . Eller så är det ett par fusktoppar till formelve. Den stora begränsningen är dock insugsröret och förgasarhalsen så för mycket portning resulterar bara i tappad gashastighet. Lagom är bäst. Om det är tidiga 1500 där vipparmsbryggan är fäst nere i toppen skulle jag lägga dom på hyllan. Ras är inte kul.

4

Nej då det rör sig inte om några fusktoppar som Landelius nämner. Att det kan röra sig om gamla rallytoppar är dock inte otroligt då mannen
som ägde dom var i 75 års åldern från norra Sverige och en riktig VW freak in i det sista enligt den gode man som faktiskt skänkte mig dessa.
Nu blir man ju lite nyfiken vad dessa toppar kunnat bidra till effektmässigt och tillsammans med vad då jag läst på lite om gamla trimregler och om
jag förstått rätt så körde man väl mest med enkelförgasare då eller?? Nu när jag tittat lite närmare så ser jag att insugsventilen enligt skjutmåttet
verkar hålla 37?! mot original 35 medans avgas håller c.a 32 fanns sådana toppar att köpa eller var när och hur får man i en sån ventil??

5

....och insugsröret, även för dubbla förgasarna (typ3) håller 30mm innerdia.
Som Landelius säger, detta är flaskhalsen.

6

Dom har mosat ner en 37mm ventil i ett 35,5 hål. För att öka flödet måste man då rymma upp sätet med risk för att presspassningen släpper. För att öka flödet på enkelport bör man sätta dit 39mm insug och sätta dit ett senare insugsrör och enkla ändar i alu. Ännu bättre är dubbla enkelförgasare , ett kit typ Reichert eller TDE. Körde för många år sen en 1835 med dubbla förgasare, bromsad till 80hk med ett enormt bottenvrid. Det gäller att bli av med alla flaskhalsar.