1

Jag hittade en topp med en, för mig iaf ny skada  ICQ/bn

Denna toppen köptes ny på CSP för ca 15år sen, en vanlig standardtopp.
En kompis köpte den och använde några månader, sen köpte jag den och körde 10 år i bussen.
Häromåret togs motorn ut till förmån för en större.  Sen har den stått i ett hörn i garaget fram tills häromdan när jag rev ner den, tänkte renovera och kolla status på allt.

Vid första anblick såg topparna bra ut, men när jag tittade noga såg jag att den ena var sprucken i ett ”bulthål”.  Det fanna rester av ett ganska nytt(lite kletigt, inte intorkat) kompläckage vid den bulten oxå.

När toppen spändes dit var det givetvis med moment och jag utgår för att det var moment när kompisen monterade gången innan oxå.

Jag har aldrig tänkt på att en topp kan spricka där, men när jag vet så inser jag hur tunt och svagt godset är just där, och att det är en hyfsad belastning där oxå. Det räcker nog med liten gjutmiss eller att nån drar lite hårt en gång för att detta ska hända.

Nån som har varit med om liknande?

Post's attachments

53ECFCFB-CC68-413F-86EA-46552681F474.jpeg, 365.71 kb, 1008 x 1344
53ECFCFB-CC68-413F-86EA-46552681F474.jpeg 365.71 kb, 141 downloads since 2019-01-28 

C6AE1F87-02C2-4702-A1F4-49F37C1B2251.jpeg, 385.02 kb, 1008 x 1344
C6AE1F87-02C2-4702-A1F4-49F37C1B2251.jpeg 385.02 kb, 128 downloads since 2019-01-28 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Det där var väldigt vanligt på en särskild gjutning på 30hk toppar. jag har aldrig sett det på 1600 toppar men förklaringen kan vara ganska enkel. jag köpte en momentnyckel på biltema för ca 15 år sen. När jag skulle dra en top till 25 nm kändes det liksom fel.  dagen därpå åkte jag till min järnhandel och bad dom kolla nyckeln. 25nm var i verkligheten 47nm så hade jag dragit klart hade toppen varit skrot. Nämnas kan också att Feltema tog bort alla momennycklar av den sorten i flera år. Man bör kolla sin momentnyckel minst en gång om året. Man undrar vad momentet är på en 8mm dragstång som är dragen 25nm när motorn är riktigt sommarvarm.

3

Nja, jag tror inte på fel moment. Iaf inte i detta fallet.
Nyckeln var hyfsat ny och av bra kvalitet. Då var den inte kontrollerad, men flera år senare smög jag med den på jobbet när vi har en firma som kommer och kollar våra nycklar där. Då stämde den bra.
Jag tror att om man har en nyckel av bra kvalitet och alltid släpper ut den efter användning så håller den sig inom felmarginalen ganska länge.

Nu när jag tittar på bilden och förstorar upp så ser det ut som att det är mycket porer i gjutningen just i brottet? Jag får kolla mer noga på riktigt imorgon och se om det går att få bättre bilder

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

sådana sprickor  kan  upp komma om har för korta tändstift  så bygelen inte kommer ut i förbräningsrumet  tillräckligt
Då blir det som en spikning mot godset 
Tog ihjäl på helt nya lock på det viset 
Så testa med att skruva in ett stift i locket se var bygelen  Den skall vara minst 5 mm från gänggången
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke