Ebay Tyskland och dom kom från England
102 2018-12-22 15:04:11 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-21 22:20:08)
Tack för hjälp med dämpare Grubban. Kommer bli justerbart men längden bak måste kollas innan beställning.
Framvagn klar, inkl. bromsar, så nu så riktas blicken mot bak!
1303 AT låda och hästskor väntar.
Skategear....
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Gott att det meckas lite buss också! 
Ja vi får hoppas man får ihop allt till sommaren....
Bussen ska vara lugn. Har koll på det mesta där.
Växellådsfäste ska modifieras och lite mer delar ska handlas in.
Chevan blir lite mer spännande att se om jag hinner med till sommaren. Vintern är kort. Speciellt om man åker skidor hela tiden....
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Dokumentera gärna växellådsbytet och alla modifieringar du behöver göra. Det finns ju redan lite tips och trix i tråden under bayforumet, men alla gör lite olika och vi som kommer efter kan plocka russinen ur kakan.
Borde det inte heta "Sharpstone" förresten? Eller möjligtvis "Reedstone"? Finns väl ingen som faktiskt säger VAD-stena, alla säger ju Vasstena, har aldrig förstått varför.

106 2018-12-29 11:00:17 Senaste redigerad av EskiL 109 (2018-12-29 14:25:32)
Haha! Kärt barn har många namn!
Finns ett rodgarage som heter Betstone garage och så får vi inte glömma Whatstone headbangers! Musik och bilar/garage funkar så bra ihop! Exempel på musik med koppling till Whatstone.
https://youtu.be/v6Uosyi8sAo
https://youtu.be/HblP8090R1w
En kul ska hände mig för många år sedan då jag skulle köpa förgasardelar från Ronwill. Ringer och beställer och förklarar att jag jag bor i Vadstena varav han då säger (på dryg Stockholmska); Heter det inte Vasstena? Jo svarar jag..... -Vad fan säger du inte det för då, blev svaret.
Åter till bussen...
Jo jag kommer dokumentera. Fästet blir nog lite ”kajsa varg” då jag hittat bra aludistanser i garaget. Sedan blir det att förlänga växel kopplingen lika mycket. 17 mm.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
108 2019-01-21 21:52:34 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-21 22:18:56)
Fästet fick sig ett par distanser i form av en plåtbit och tre tjocka alubitar. 17 mm totalt tjocklek. Kapade bort en bit för att inte ribban i lådan ska ta i och backljuskontakt ska vara lätt att koppla i.
Skar upp och svetsade i en rörbitbit på länken till växelväljaren så den blev 17 mm längre. Fick köpa ett nytt komplett fäste för att få tag i nytt gummi. Original var dock tjockare material i och att föredra vid modifiering. Total längd efter detta 73 mm.
Borrade och slipade ur lite där konen ska in. Bryter annars.
En rörbit på 55 mm svetsades dit på hållaren till kopplingsvajerhöljet. Får se om den funkar med den längden. Blev kanske lite lång.... Late Bay kopplingsvajer.
Fick bli en ny dubbellagrad Bosch startmotor.
Har även bytt ut inre drivknutar till Typ 1. Har även läst att Golf 1 passar också. Vet inte om det är någon skillnad.
Har även demonterat svärd för att snygga till och montera hästskor. Trevligt med originalfärg under tectylen.
Fyra nya gummin är beställda hos Folkabiten.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Snyggt Eskil! Mycket tydligt. Det här är näst på att-göra-listan för westyn. Bra med tydliga bilder! 
110 2019-01-21 22:16:18 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-21 22:30:57)
111 2019-01-26 15:55:25 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-27 20:36:48)
I väntan på hästskor går jag vidare till nästa sak på listan: Installation av extra batteri som ska driva stereo, innerbelysning och 12 V uttag. Köpt ett nytt startbatteri och fritidsbatteri samt laddrelä. Har även beställt ny 75 A generator för kunna driva det hela. Frågan är om plåten i vänster om motorn pallar för ett batteri. Någon som har erfarenhet av detta? Fastsättning måste fixas också. Tips mottages!
Litet tips; Jag köpte en bensinkran på en firma som servar gräsklippare. Skönt att ha vid framtida arbeten. Dränkte höger arm med bensin när motorn skulle ut...
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Jag har extra batteri till vänster precis som du tänker, har haft så flera år utan problem
114 2019-01-28 15:17:47 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-28 15:22:44)
Tack för info. Har börjat fundera på en fastsättning också där jag kan utnyttja hålet som från ebern’.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Satan i gatan... Den där Manian har jag helt missat! Den var stenhård.
Såg åt han att slänga upp en egen tråd vet ja 
Satan i gatan... Den där Manian har jag helt missat! Den var stenhård.
Såg åt han att slänga upp en egen tråd vet ja
Om han bara kunde....
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Tack för info. Har börjat fundera på en fastsättning också där jag kan utnyttja hålet som från ebern’.
På min sitter det en gängstång på varje sida och sen ett plattjärn emellan (över batteriet) som spänner fast det.
Men det är lite bökig konstruktion då man måste ta bort den ena stången för att få ur batteriet...
118 2019-02-10 20:36:09 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-02-10 20:41:33)
Den gode Petter har skurit ut några fina stålbitar till mig. “Hästskor” till bakvagnen.
Stort tack för skärfilerna Hebster52!
Passade in dem och loppade ihop dem och markerade var hålet för handbromsvajer ska borras.
Kom på att dokumetera efter jag lossat på bultarna....
Nu ska de tillbaka till Petter för helsvetsning och pulverlack.
Dock så börjar jag fundera på om jag kommer få på hjulen. Är trångt och jäkligt.. Nåväl... Bara å prova...
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Ett litet tips i all välmening..
Den där gräsklipparkranen..jag har två klippare med sådan kran, och bytte båda, för de tenderar att läcka som såll efter ett tag.
Packningarna är uppenbarligen inte gjorda för dagens bensin med sprit..
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Tack för tipset! Då åker den väck. Får se om jag hittar någon annan.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Tack för tipset! Då åker den väck. Får se om jag hittar någon annan.
Testa minsta sortens kulventil från Ahlsell, eller Dahl, de är gjorda i mässing med nylon/teflonkula, och är väl värda sina pengar.
Du kan även använda en Ballofix med M10 rörgäng och slangnipplar.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Tack för tipset. Ska kollas upp!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Ett tips; https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r … 2000022840
Jag har en sådan i hjulhuset så jag kan ta ut motorn och en under tanken. När den kopplas isär så stänger den åt båda håll.
Har funkat fint i drygt fem år nu.
Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!
Kranar i all ära... Men é dé inte bara en ytterligare faktor som kan orsaka en brand
Skulle nog hellre satsa på en på en svets-tång i verktygs lådan -
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
125 2019-03-12 21:32:16 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-03-12 22:08:57)
Bitarna lackades med flera lager industilack å jävlar vad snyggt det blev! För snyggt för jag hade inte hjärta att skruva ihop dem med orörda delar. Inte för det syns men alltid bra att snygga till. Dessutom så är all metall så fin under all gammal underredsmassa! Hubbar, bärarmar och bromstrummor är nu alla lackade. Blev totalt tolv bitar. Många timmar mek blir det...
bakbromsarna fick nya belägg och cylindrar också när allt var väck. Luftning påbörjad men lite svårt att göra själv. Dämpare är av originaltyp än så länge och får sitta på så länge. Utvärdering först!
Insexskruvar till locken. Bra eller anus? 
22 mm Hål borrades upp för handbromswire i original armen innanför den skurna hästskon.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
























