1

Hej, mina värmeväxlare/ värmekammare ser inte ut som de gör i verkstadshandboken eller de som jag kan hitta att köpa idag. 1303 från 1973.

Någon som vet om detta är en slags taskiga kopior eller om de verkligen ska se ut så här? Dom är helt rostfria/fina i övrigt men det verkar som spjällen inte stänger ordentligt, det kommer varmluft i bilen även om vajern är rätt justerad och spjället stängt. Tänkte montera av dem och kontrollera spjället, men noterar då att rörstumparna för avgaserna (som ansluter till motor/avgasrör) inte är ihopsvetsade med värmeväxlarna i någon av ändarna. Värmeväxlarna är löst trädda över de gamla rören. De sitter lite löst/med glapp faktiskt, och det kan knappast vara luft/avgastätt. De jag sett till salu idag har fastsvetsade "rörstumpar" på varje sida.

Kan de vara felmonterade och sakna någon slags extra tätning, eller är det en billig variant som helst borde ligga i skrothögen?  Se inringade partierna på bilden. På båda bilderna är avgasrören instuckna i värmeväxlaren utan någon direkt tätning. Känns som en efterkonstruktion? Tack på förhand för tips.

Post's attachments

värmeväxl1.JPG, 194.79 kb, 1865 x 865
värmeväxl1.JPG 194.79 kb, 221 downloads since 2019-01-20 

värmeväxl2.JPG, 155.21 kb, 1577 x 932
värmeväxl2.JPG 155.21 kb, 204 downloads since 2019-01-20 

2

Det ser helt normalt ut, finns olika konstruktioner.

3

Tack Kjell T,

Så det är inte så noga att anslutningarna är täta?  Bör ju kunna läcka ut avgaser nu, men så länge de inte kommer in i friskluftsflödet får man väl vara nöjd  ICQ/bt

4

Avgaserna går i ett inre "rör" luften som värms  går innanför plåten, man vill ju inte ha stora hål men det där ser ut som det brukar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage