1

Hej, gör en enkel översyn av min 1300DP, ska bara piffa upp den lite grann med 1641cyl, 1:25 vippor, dubbla enportsförgasare. Nåväl tänkte ge topparna en översyn och passa på att plana dem. Och porta lite grann bara.
Hur mkt är lämpligt att plana? 1mm ? 2mm.
Jag är inte ute efter något hp monster utan bara lite trevligare än orginal 44 hk.
Och jag är medveten om att man egentligen bör splitta blocket vilket jag inte har några planer att göra med denna motor. ( har andra motorer till mera omfattande motorbyggen )

Mvh Johan

2

Om topparna har en yttre kant räcker det med att ta bort den. Det var länge sedan jag höll på med 1300 dp men något säger mig att hålet för cylindern är mindre än på en 1600dp. eller så var förbränningsrummet mindre. Det finns med all säkerhet folk här som minns bättre. Om motorn är gammal och helt orenoverad skulle jag låta bli. Att öka kompression på slitna vevlager slutar alltid på samma sätt -lagerknack. Vi är i början av januari så du hinner med all säkerhet klart till säsongen även om du splittar blocket och åtminstone byter vev och ramlager så håller den säkert ett par somrar.

3

Det är mindre diameter för urfräsningen för cylindrarna på 1300 än 1600. Det är också mindre förbränningsrum om det är toppar från AB eller AR motor.

4

Tack för feedback!,
Jag passar på att byta lagerna också.
När man nu demonterat, kan det vara läge att porta lite?
Jag har läst guiden som finns på boxerville
, mkt utförlig.
Men finns det lite grundläggande om man bara ska putsa till lite.?ventilerna är 32-35,5.

5

För att behålla gashastighet  bör du porta så lite som möjligt vid ingången i toppen, bara snygga till på vänster och höger utsida men var försiktig så att du inte går igenom. Om styrningarna är dåliga så ta ut dom och porta insugskanalen innan du sätter tillbaka styrningen. Målet är att styrningen skall hamna mitt i kanalen dvs det skall även flöda på vänster och höger utsida i resp. kanal. Jag brukar sen svarva styrningen konisk när den kommer in i kanalen. Ett trevinkelsjobb hjälper också  till för att öka flödet utan att minska gashastigheten. Byt till en något vassare kam med mer överlapp så stiger inte kompet för mycket. Tex Engle 100 eller Scat c-25. I förbränningsrummet tar du upp runt insugsventilen till cylinderkanten.

6 Senaste redigerad av Johan K (2019-01-17 19:48:56)

Tack, det var mkt bra info. Just nu är topparna på blästring så snart får man lite bättre överblick på hur de ser ut.

Min kompis har en kamaxel som bara ligger o skräpar. Har ingen info om den. Är det ngt att ha? Ska försöka posta lite. Bilder. Text som står på den är typ. 4065. Mellanrum 12. På själva axeln står CWC och C1 samt EP12 eller möjligen EF12.
Totalanockhöjden 35mm

Post's attachments

26AF2919-04B4-47F8-8556-5D59F87960FE.jpeg, 353.3 kb, 1600 x 1200
26AF2919-04B4-47F8-8556-5D59F87960FE.jpeg 353.3 kb, 156 downloads since 2019-01-17 

90471CE0-74D1-419C-B5A4-20F22EEE15EC.jpeg, 381.88 kb, 1600 x 1200
90471CE0-74D1-419C-B5A4-20F22EEE15EC.jpeg 381.88 kb, 136 downloads since 2019-01-17 

A87C75D2-E6CD-403C-AAF3-F6D35E3655A6.jpeg, 409.72 kb, 1600 x 1200
A87C75D2-E6CD-403C-AAF3-F6D35E3655A6.jpeg 409.72 kb, 155 downloads since 2019-01-17 

C6111239-09B6-4140-B8D5-24DC8D55B96F.jpeg, 342.42 kb, 1600 x 1200
C6111239-09B6-4140-B8D5-24DC8D55B96F.jpeg 342.42 kb, 102 downloads since 2019-01-17 

7

Bugpackkam. Verkar vara lite för elak för dina behov.
4065-12    304º  0,573"    14,55. 108º    Street and strip; heady idle; 4500rpm up

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Hoppsan, den var betydligt vassare än jag trodde.
Nöjer mig nog med orginalkam och 1:25 vippor.

9

Tänk på att om man planar VW-toppar passar inte original insug och ljuddämpare.....

10

Varför skulle ett dubbelportsinsug inte passa om man planar 2mm? Och sen skall sägas i ärlighetens namn har jag inte hittat något system som görs idag som passar även på oplanade toppar. Vill man bara kunna skruva dit ett avgassystem snackar vi om rätt så mycket pengar jämfört med skräpet som säljs av de mindre seriösa försäljningsställena här i landet. jag har byggt ett flertal 1776 motorer till bussar där jag använder originalinsug och förgasare. Jag planar alltid 2mm och utgår från att jag får ett helvete att få dit nåt kinaskrot ändå, men det går. På ett original är den ena förvärmningskanalen lös men idioterna på andra sidan klotet svetsar fast det och det tar en jävla tid att slipa bort utan att kvadda hela skiten.