1

Jag behöver hjulcylindrar bak till min 57a ghia. Den är tillverkad tidigt 57(februari/Mars)
På Classics hemsida finns bara 10/57-64. Jag hittar inga upp till 57?
http://www.classicvw.se/chassi-broms/br … /6d/page/2

Och tittar man på bilderna så är det helt olika monteringshål på olika 10/57-64?
Det kan jag iof kolla på mina gamla.

Vad ska jag ha ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

De finns i repro nuförtiden, och kostar dessutom ungefär samma som den senare du hittat i listan. Leta mera (Up borde ha den) eller prova en annan leverantör.

Annars är receptet att byta hela klabbet, trummor, sköldar, backar etc mot de senare bromsarna så är alla delar billiga och tillgängliga, så gjorde jag men då fanns inte repro alls vad jag vet, 10 år sen kanske... Nästa gång jag renoverar bromsarna på min oval ska jag nog bygga tillbaka med rätt bromsar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

titta på sidan 1

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

4

Nicklas skrev:

titta på sidan 1

Det gjorde jag, men jag var nog tillfälligt blind ICQ/ab

Får kolla på bilen vilka cylindrar jag ska ha, en eller två fästskruvar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

bubblan har 2 fästskruvar tom 7-57. 8/57 och fram är en bult. Gissar att det är samma på ghian.

Jag tar på mig och renoverar bromsar om man vill idag, ha dessa original detaljer istället, men problemet är att det finns billigt kina skit att det inte ens nästan löns renovera gamla riktiga ate... Men, vill man ha riktiga ATE original grejor är det nog försvarbart att renovera dem, och framförallt om man har en 356a eller split bubbla.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

En liten korrigering, split o 356 har 4 fästbultar ICQ/ab

7

Vad säger du BengtH, är det inte en liten tumregel, att om handbromswiren lämnar skölden framåt = en bultad cylinder, men om den lämnar skölden bakåt = två bultad cylinder?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Bengt H skrev:

En liten korrigering, split o 356 har 4 fästbultar ICQ/ab

Jag har väl inte påstått att de är 2 eller 1 bultade heller....?

Om det ser ut som att jag syftade så så ber jag om ursäkt, för jag har ju renoverat till bromsarna på min 50a så jag vet att de är 4bult. Har ju även A bromsar liggandes, men de är orenoverade, men de har också 4 bult.

Det du säger thomas kan nog stämma, det har jag inte reflekterat över förr, men är nog riktigt.

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

9

Nu ser jag att det ser ut som att alla skulle ha fram till 7/57 men detta ville jag bara påvisa att brytpunkten mellan två och en bultade är där.

53a ovalen har väl 4bultade också?

Tel 07noll357185ett

10

25hpman skrev:

Vad säger du BengtH, är det inte en liten tumregel, att om handbromswiren lämnar skölden framåt = en bultad cylinder, men om den lämnar skölden bakåt = två bultad cylinder?

är det inte så att split med hävarmsdämpare bak har handbromsen framåt och när teleskop kom så är de bakåt, sen ändrades väl bromsarna och handbromswire ytterligare en gång med "58ans" bromsar... men ändrades inte så att de ändrar mellan uppe och nere också?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)