1

Håller på med en GC 2L motor från -76 med mekaniska lyftare, men som visade sig vara betydligt mer sliten än tänkt. Inget omöjligt förvisso, men cylindrar och toppar måste åtgärdas. Har tydligen gått en hel del på tomgång och fått minimalt med service med slagg, beläggningar och ventilknack som följd.

I bra-att-ha-lagret har jag en komplett "reservdelsmotor" liggandes också som enligt säljaren "går men har lagerknack". Denna visade sig vara en något senare GE som enligt internet ska ha hydrauliska lyftare. Antagligen behöver den här en liknande mängd arbete, men om man nu kan välja, vilken är den bättre motorn att göra i ordning?

2

"Lagerknacket" kan ju vara knack från lyftare och nergången kamaxel. Lagerras är inte så vanligt på 2 liters-motorerna.

3

Jo så kan det förstås också vara. Den satt i en buss som kom in på skroten. De startade upp den på plats och hörde knackningar. Men har den hydrauliska lyftare så kan det också bero på att den stått och inte fått upp trycket. Så som det kan vara på moderna bilar. Får väl öppna och kolla om inte annat. ICQ/ab

4

När det gäller typ4 med hydrauliska lyftare beror oftast knacket på att kammen är helt slut pga att motorn inte har lyckats hålla upp oljetrycket. Rev en för några år sen som hade några mm lyft kvar på en avgas. Man byter till solida lyftare och lever med att kolla ventilspel när det börjar låta för mycket. Generelt kan man säga att typ 4 kamaxlar är den stora gåtan i hur jävla sopslut dom kan vara oavsett hydraullyftare eller solida lyftare. Jag har sparat några för att visa upp för kunder där det ser ut som man kört kaprondell över nockarna med grova spår som gått igenom härdningen. Skulle nog inte skada att öka oljetrycket på dessa motorer.

5

Är det främst oljetrycket som spökar eller är nytillverkade kammar av dålig kvalitet? Håller gamla orginalkammar bättre än nya?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

För att en hudraulisk lyftare skall funka måste det finnas hyfsat oljetryck. Sen kan det också vara så att kvaliteten på både lyftare och kammar är sämre nu men även originalmotorer som jag rivit har ibland kammar som är nere i gjutgodset. En del beror säkert på dåligt underhåll men även på en halvdålig konstruktion. Byt till stela lyftare och större oljepump så tror jag att det funkar bättre.

7

när jag starta upp en gammal 2-liters med hydrauliska lyftare. Tog det säkert 2 timmars varmkörning innan alla lyftare "lossnat" och börja fungera

ålands volkswagen klubb på facebook