1

Söker efter en vänster pil i köpes annons. Alternativt kan jag klara mig med lite delar. Jag har "chassit" till pilen inklusive spolen och armen som styrs av den. Har dock inte skruvat ur den ur bilen och vet ännu inte riktigt hur skicket är. Ser att det går att få tag på nytillverkade linser, dock behöver man köpa ett par så är det någon som är intresserad av en höger skulle vi i sådana fall kunna dela. Dock saknas den profilerade ryggen. Någon sådan har jag inte hittat i rätt modell. Vet någon om den går att få tag på nytillverkad, eller finns det kanske någon som har lite reservdelar till dessa pilar och kan tänka sig att undvara det jag behöver.

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång. 411 projekt, 2-dörrars Limousine -71.

2

Kaefer nostalgie har en del.

https://www.kaefer-nostalgie.com/conten … rs-1949-53

Mats

3

Sett den. Frågan är om det är samma delning och placering av skruvhålen och i övrigt rätt storlek. Det nedre hålet för niten skulle man isådana fall kunna borra själv.

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång. 411 projekt, 2-dörrars Limousine -71.

4

Jo skruvhålen fanns väl i två varianter? Går ju alltid att kolla med dem. Bästa utgångsmaterial för modifiering i värsta fall?
Fast jag har ju faktiskt deras ombyggnadssats för släta pilar till ribbade. Kan mäta den.

Mats

5

Firken skrev:

Söker efter en vänster pil i köpes annons. Alternativt kan jag klara mig med lite delar. Jag har "chassit" till pilen inklusive spolen och armen som styrs av den. Har dock inte skruvat ur den ur bilen och vet ännu inte riktigt hur skicket är. Ser att det går att få tag på nytillverkade linser, dock behöver man köpa ett par så är det någon som är intresserad av en höger skulle vi i sådana fall kunna dela. Dock saknas den profilerade ryggen. Någon sådan har jag inte hittat i rätt modell. Vet någon om den går att få tag på nytillverkad, eller finns det kanske någon som har lite reservdelar till dessa pilar och kan tänka sig att undvara det jag behöver.

Jag har en vänster (L) pil och söker därmed den högra. Kan eventuellt tänka mig att köpa ett löst glas om du beställer ett par i rätt färg. Dock på de reprodelar jag har sett så är färgen gul, på originalet är den mer åt det mörkröda hållet. Jag har inte sett nytillverkade ryggar till L-R pilar, bara till de vanliga. Skillnaden mellan dessa är väldigt liten, det skiljer framförallt i nederkant så det kan nog gå att modifiera en nyare rygg.

6

Ok, då får jag se hur jag löser det?
En sak jag tänkt på är om det var vanligt att tidiga 50:ior hade dessa pilar som jag förstår satt på bilar mellan 1946-1949? Min bil är tillverkad i början av juni 50. Vet förvisso inte om pilarna blivit utbytt någon gång.

vw1948 skrev:
Firken skrev:

Jag har en vänster (L) pil och söker därmed den högra. Kan eventuellt tänka mig att köpa ett löst glas om du beställer ett par i rätt färg. Dock på de reprodelar jag har sett så är färgen gul, på originalet är den mer åt det mörkröda hållet. Jag har inte sett nytillverkade ryggar till L-R pilar, bara till de vanliga. Skillnaden mellan dessa är väldigt liten, det skiljer framförallt i nederkant så det kan nog gå att modifiera en nyare rygg.

7 Senaste redigerad av vw1948 (2019-01-06 22:18:16)

Firken skrev:

Ok, då får jag se hur jag löser det?
En sak jag tänkt på är om det var vanligt att tidiga 50:ior hade dessa pilar som jag förstår satt på bilar mellan 1946-1949? Min bil är tillverkad i början av juni 50. Vet förvisso inte om pilarna blivit utbytt någon gång.

vw1948 skrev:
Firken skrev:

Jag har bara sett de vanliga på bilar från 1950, men jag kan tänka mig att man körde slut på lagret av gamla pilar och att de därmed förekom ett tag in i början av 1950. Det är säkert någon här som kan ge dig ett bättre svar. Dock känns det som mer troligt de har blivit bytta någon gång på din bi med tanke på att den är från mitten av 1950. Har du kvar höger pilen så kan jag tänka mig att byta mot ett par "vanliga" profilerade pilar..

8

Sam säljer styckvis både rygg, linser och lösa delar.

Men tidigare plastlinser från honom var ingen vidare kvalité , och hans ryggarna var tidigare av mässing, vet inte hur det är idag.

http://www.repuestossam.com/en/beetle/split/s058.html
http://www.repuestossam.com/en/beetle/split/s024.html

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

9 Senaste redigerad av Bengt H (2019-01-08 22:33:05)

H-V pilarna satt på bilar upp till mitten av -50. Har minst en sådan pil som är tillverkad i maj -50.

10

Ok, då kan det stämma att de suttit på bilen sen ny.

Bengt H skrev:

H-V pilarna satt på bilar upp till mitten av -50. Har minst en sådan pil som är tillverkad i maj -50.