1

Jag har börjat fundera var jag skall placera mitt externa oljefilter på bussen.
Vill att det skall sitta diskret men väl skyddat från värme , skit och annan åverkan.

Är det nått jag måste tänka på när det gäller höjd eller längd på slangar.

Har ni några råd ?

Hittade en bild på The Samba där jag gillar placeringen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/165006.jpg

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

2

Även för mig är denna fråga högst intressant och (relativt) aktuell. Ska ändå fixa nya slangar till filtret (tips på bra slangpressfirma emottages tacksamt) så då kan man ju välja längden och därmed placeringen.

Tänkte först hitta någon vrå i motorrummet, men det blir kanske bara kladdigt och lika svårt att komma åt ändå? Man måste ju ändå in med ett tråg under när man ska tömma oljan och jag minns inte om det låter sig göras med vagnen på backen när man åker sänkt, förmodligen blir det onödigt trångt... ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag pressade slangarna hos swedol. Köpte kopplingar först och provade med trädgårdslang så att jag hade två slangbitar med som mallar när slangen skulle pressas.
Tror inte att det är så viktigt att filtret sitter så skyddat bara det inte kan slå i något eller att det kan spruta stenar på det. Åtkomligheten är ju också viktig.
Det går ju att göra ett stänkskydd om man vill skydda det.
Nu har ju jag ingen buss så jag har inga tips på själva placeringen.  ICQ/br

Bubbla -62

4

Grönis - om du gillar placeringen som du skickade bild på så är det väl bara att placera filtret där  ICQ/ay
Personligen så hade jag inte haft det så, jag gillar inte långa slangar.

Jag har haft filter på flera olika ställen, men jag är ganska nöjd med min nuvarande placering, i bakre hörnet, under vänster ”batterihylla”. Relativt korta slangar och hyfsat skyddat.
Jag hade heldre haft det fäst på motorn så man kan ta ut motorn utan att dela oljesystemet. Så hade jag förut, men det funkade inte med mitt nya avgas.

Post's attachments

CB5A4DC0-DCF6-4579-9A72-D0F7CF476269.jpeg, 436.16 kb, 1344 x 1008
CB5A4DC0-DCF6-4579-9A72-D0F7CF476269.jpeg 436.16 kb, 9 downloads since 2019-01-03 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Intressanta tankar och bra tips, jag tar med mig detta och tar upp det på nästa möte. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't