Engdahl skrev:Och sedan ett svar på Mettis fråga om dragracebuggyn...
Den byggdes och kördes av Mikael Appell på den gamla goda tiden - ni vet då Ove/Frid och Mika Jansson krigade om snabbaste tid. Efter att ha stått i träda ett tag som naken kaross/bottenplatta köptes den av Fredrik Ström. Där någonstans började vi smida planer om att bygga en bil ihop som i första hand skulle hävda sig i div street race - lätt, hyffsat stark och med bra grepp på bakhjulen även på opreppad asfalt.
Efter att ha sett ett antal dyra motorras genom åren bestämde vi oss för att bygga motorn med fokus på hållbarhet, utan en massa exotiska delar men med en hel del tänk kring spec, mappning, etc. Motorn har levererat enligt förväntan och varit i stort sett problemfri trots en hel del repor på både bana och gata. Vi får se om det blir en tråd någon gång i framtiden om motorn.
Det enda egentliga felet vi har haft, var när vipparmsbryggan lossnade efter ett mekanikermisstag :-). Detta innebar i sin tur att vi krökte en vevstake, men eftersom vi kör med originalstakar var det ju bara att gå ut på baksidan och plocka från en av motorerna som låg där:-).
Växellådan har vi däremot fått jobba en del med vilket också är anledningen att den inte är körbar för närvarande.I takt med åldern har även förståndet blivit bättre vilket innebär att vi numera håller oss till organiserade tävlingar på bana. Har man sett några krascher inser man värdet i att ha brandmän och sjukvårdare i närheten...
Vi har kört i olika gatbilsklasser. Målsättningen att nå mittentior (eller lägre) är ännu inte uppfyllt. Bästa tid hittills är 10.7s resp 205km/h (med gatdäck).
Kul att ni har den! Jag har topplocken (S/F) mm från Apells motor, han splittade den och sålde på Bug-Run Marknaden för 20 år sedan...
Din Buggyplatta här ovanför är berömvärd! Tror att många skulle vilja skruva isär sina och göra likadant...
Känner till några som gjort det, sedan har tyvärr Buggy'n blivit ståendes i delar - som generation II "ej färdiga Buggy's" ? Köpläge på dessa ;-)
Kul att topparna finns kvar! Jag vill minnas att Mikael jagade en hel del kompressionsförhållande på den motorn.
Apropå renoveringar så gäller det att färdigställa moment som ger inspiration att fortsätta. I mitt och sonens fall var det att få ned den på hjul (även om det hade varit mer praktiskt att ha den på rullvagnen) samt att starta motorn (även om det lika gärna kunde ha väntat till i vår...). Inspiration är mer kraftfullt än transpiration, men nu är väl inte jag känd för att vara speciellt snabb med mina renoveringar:-).