1 Senaste redigerad av RK (2019-01-02 12:31:12)

Min motor (en 1600) ville inte riktigt hela sessongen och slutade med att svänghjulet lossnade. Bulten satt åt men ser att de fyra stiften rör sig då jag kan dra svänghjulet 10-15mm åt vart håll utan ansträngning..
Går detta att lösa på enkelt vis eller blir det att öppna hela motorn för att byta massa?
(jag vet inte hur allt sitter ihop med varandra i motorn)

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

2

Du lär nog åka på att byta både vevaxel och svänghjul, tyvärr.
Jag misstänker att hålen som stiften sitter i(i vevaxeln) är uppslagna och det finns inget quickfix för ett sånt problem.
Lägg upp en bild på de fyra stiften monterade i veven så ser vi.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Det enda du kan göra åt saken är att byta vev och svänghjul.

4

Okej då får jag försöka hitta en verkstadshandbok och börja skruva ICQ/ab

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

5

RK skrev:

Okej då får jag försöka hitta en verkstadshandbok och börja skruva ICQ/ab

Kolla under How to

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Hej
Det finns en borrjigg du kan använda för att göra 4 nya hål, vi hade en sådan då jag jobbade på VW, finns att köpa hos Paruzzi produktnr 01103 kostar 476skr. Dock måste du byta svänghjul, kolla noga så att du får till rätt vevaxel. Glöm inte axialspelet.

7

Det räcker nog inte med att köpa jiggen. Du måste även köpa en pelarborr av bra kvalitet tex Arboga så att du borrar i vinkel mot veven. Jag misstänker att det blir billigare att byta både vev och svänghjul. Blir borrningen sned så passar inte svänghjulet. När du drar svänghjulet se till att använda en senare bult som är starkare. Låt bli eftermarknadsbultar då det säljs bultar som bottnar i veven dvs dom är för långa även med tjock bricka och dom saknar sträckkragen.