Blir riktigt bra dehär, 914 i 17" är najs 
Just nu är det helt stillestånd med karossen.
Tog däremot hem motorn för att kunna dona lite, lättare att gå ner i garaget en stund på kvällen än att åka iväg till garaget där karossen står och vilar.
Började att plocka bort massa prylar, tvätta och tvätta. Lämnat alla plåtmojänger på blästring/ lack.
Efter toppar och förgasare blivit tvättade provade jag att sodablästra dom, helt ok resultat.
Motorn är ju ett måste den med 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Motorn är ju ett måste den med
Precis, blir ingen extrem renovering med lite pyssel är det ändå 
Om du vill ha sorgfri åkning efter färdig renovering är det bara att byta ut styrningar ,ventiler ,ventilfjädrar och få tillbaka motorn till originaltoleranser. Blocket behöver säkert arborras och nya lager vevlager kamlager monteras. satsa även på en ny cylindersats,dom kommer inte att bli billigare i framtiden. Vill också varna för att blästra en hopsatt växellåda då det finns stor chans att få in sand i lådan. Skall man blästra ihopsatta delar är det kolsyreis som gäller. Det är ju faktiskt insidan av växellådan som har störst betydelse för bilens prestanda. Kul att du har beslutat att göra klart bilen efter långt stillestånd. Dom här motorerna har en form av backventil mellan förgasarna för att motverka att det rinner in bensin efter att man stängt av motorn. Tyvärr brukar dom sluta fungera efter att stått stilla i flera år. Man behöver en form av ventil som stänger av soppan när soppapumpen inte ger något tryck. Ingen tillfällighet att dessa bilar på sjuttitalet fick motorbrand.
Om du vill ha sorgfri åkning efter färdig renovering är det bara att byta ut styrningar ,ventiler ,ventilfjädrar och få tillbaka motorn till originaltoleranser. Blocket behöver säkert arborras och nya lager vevlager kamlager monteras. satsa även på en ny cylindersats,dom kommer inte att bli billigare i framtiden. Vill också varna för att blästra en hopsatt växellåda då det finns stor chans att få in sand i lådan. Skall man blästra ihopsatta delar är det kolsyreis som gäller. Det är ju faktiskt insidan av växellådan som har störst betydelse för bilens prestanda. Kul att du har beslutat att göra klart bilen efter långt stillestånd. Dom här motorerna har en form av backventil mellan förgasarna för att motverka att det rinner in bensin efter att man stängt av motorn. Tyvärr brukar dom sluta fungera efter att stått stilla i flera år. Man behöver en form av ventil som stänger av soppan när soppapumpen inte ger något tryck. Ingen tillfällighet att dessa bilar på sjuttitalet fick motorbrand.
Tack för input
Topparna lämnades iväg för renovering, nya styrningar, frästa säten, nya ventiler med nya fjädrar.
Cylindrarna är honade och nya ringar på kolvarna blir det.
Tanken är att renovera en annan motor jag har på sidan, min förhoppning är att denna fungerar under tiden.
Trevligt projekt!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Härligt, snyggt 

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
plåtporr! 
Kul att det går framåt ! Ser bra ut.
GW.P
Snyggt plåtjobb!!!
tänker på min egen 1500 l (enkelförgasare ) -66 som jag rostlagade på 80 talet, och som nu är mycket dålig.......
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(

Letade med ljus och lykta efter en fin höger framskärm, hittade en närmare än man kan tro
Eftersom jag vill ha lite äldre stuk på vissa saker så skulle tankluckan bort, lämnade skärmen till Andreas Ek som hjälper till mer rostlagningen.
Dagen efter fick jag ett sms "Det här får duga åt dej" och ja det duger fint