1

Hej, sitter och försöker få koll på när min nya buss är tillverkad ?för att kunna beställa lite nya delar mm,
men blir inte riktigt klok på detta. mitt chassie nr är 2222032993 hamnar ju lite mitt i mellan,finns det någon som kan hjälpa mig?

2

här kommer en bild på chassie brickan,frågan är om den är tillverkad innan 08-71 eller efter?

Post's attachments

buss bricka.jpg, 47.53 kb, 640 x 480
buss bricka.jpg 47.53 kb, 115 downloads since 2018-12-23 

3

http://www.type2.com/m-codes/t2mcodes.html

4

Tack ICQ/ay så om jag har tolkat det rätt så är min buss tillverkad vecka 41 -71?
är precis i en skarv om man ska beställa delar före 07-71 eller efter,men vecka 41 är ju oktober så man får väl köra på efter och hoppas det stämmer.
tack för hjälpen ICQ/ab

5

Men frågan är alltså om du har en 72a eller en 71a? Årsmodell 72 började tillverkas efter semetern 71, dvs from augusti. Med den logiken borde din vara en 72a.

Men mig veterligt har det inte förekommit några avarter detta år, dvs man kan helt sonika gå på utseendet på bussen för att se om det är en 71 eller 72. De föändrades ju på en rad punkter, lättast att se är ju baklysen, luftintag och framskärmar. Så frågan är, hur ser bussen ut? Eller finns det några "hinder" för att avgöra detta rent okulärt? Vad för delar är det som ska beställas?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Ja man får ju lite huvud bry  ICQ/be men bussen är en -72:a enligt papprena,som då är gjord vecka 41-71,Det som precis har beställts är plåt delar typ;golvdel fram vänster sida,plåt under motorlucka,batterihylla,plus lite andra plåtdelar,Har redan tryckt enter så nu får man hoppas att det blir rätt.bilen har stora bakljusen,68-71 kofångaren fram,
1700 pannkaks motorn med dubbla förgasare,försöker att skicka med en bild om det lyckas,Tack för era svar/Stefan

Post's attachments

min buss.jpeg, 155.24 kb, 480 x 640
min buss.jpeg 155.24 kb, 121 downloads since 2018-12-28 

7

En klockren 72a, "pannkaksmotorn" kom 72, fanns inte 71, de stora luftintagen kom med den så även de främre skärmkanterna med "läpp". den ska även ha de äldre stötfångarna och de låga blinkersen, så din har "rätt" konfiguration.

72an brukar (tillsammans med 71an) räknas som en "crossover", dvs den har lite av det nya och lite av det gamla utseendet i sig. Men en hel del skiljer mellan även 71 och 72, mer än hos de tre första årsmodellerna. Är vagnen tillverkad efter semestern, är den av nästa års modell, dvs en buss tillverkad i oktober 71 är ingen 71a, utan en 72a. Samma gäller för alla årsmodeller sen femtiotalet, dvs baywindow började tillverkas i augusti 67 som 68 års modell.

Golvdelen fram (och då gissar jag att du menar längst fram) borde vara samma som hos tidiga bay, eftersom den fortfarande har den gamla stötfångaren, med det "insteget", dvs insteg på stötisen och inte innanför dörren som hos senare. Plåten bak vid motorn är dock den uppdaterade varianten som ej är löstagbar som hos de tidiga.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Håller med dig om detta ICQ/ay

9

Motorluckan är också större på 72 och nyare. Det sämsta på den årsmodellen är handbromsmekanismen ut vid hjulen. Jag tog delarna backor, och hävarmar mm från en skrotad 78:a till min, då blev handbromsen mycket effektivare.