1

Nån som vet var man kan hitta ny bussning till bakre motorfästet?
Har letat men hittar inte, men troligen letar jag på fel ställe, vet inte under vilken kategori det hör hemma.

Min bussning är väldigt glapp, ska den sitta tight eller kanske det inte spelar någon roll?

Typ 3 Variant -65

2

Det ska sitta shims mellan fästet och karossen. Bussningen i fästet ska inte sitta särskilt tight på motorns rör. Ta bot shims tills du förspänner  motorn något. Går inte det är det troligtvis dags att byta växellådsfästen och eventuellt gummina till bakvagnen.

3

Tack för svaret.
Har det här något med att ibland när man släpper kopplingen sakta så vibrerar det som satan och ettan hoppar ur?

Typ 3 Variant -65

4

Vibrationerna har nog inget med motorfästet att göra utan det är nog lamellen som är vind och utsliten.
Hade samma problem med min fast inte så kraftigt att växeln hoppade ur.
Jag bytte koppling till en modernare variant med solfjäder tryckplatta och utjämningsfjädrar i lamellen, nu funkar det klockrent.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Torpa skrev:

Vibrationerna har nog inget med motorfästet att göra utan det är nog lamellen som är vind och utsliten.
Hade samma problem med min fast inte så kraftigt att växeln hoppade ur.
Jag bytte koppling till en modernare variant med solfjäder tryckplatta och utjämningsfjädrar i lamellen, nu funkar det klockrent.

Vibrationerna har i stort sett helt försvunnit, och det enda jag gjort är att spänna bakre motorfästet.
Men är osäker på om det var orsaken till att det blev bra.

Typ 3 Variant -65

6

Kan ju hända att lamellen har slitit sig lite jämnare nu då. Hade en ford mondeo en gång som vibrerade vid dragläge som också blev helt bra efter ett tag utan att ha gjort nånting.
Mitt bakre motorfäste är inte åtspänt nånting utan röret ligger precis an i nederkanten men jag har bytt främre och bakre växellådsgummin.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(