Hej,
Vad är felet då varmkörd motorn dör vid kraftigt gaspådrag? Bilen ifråga är en T1 1300 72a, otrimmad. Jag har haft bilen undanställd och VW hobbyn på paus ca. 10 år så är aningen ringrostig.
Tack på förhand!
MVH Jan
Sämre bränsle så det behövs mer idag...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hej,
Vad är felet då varmkörd motorn dör vid kraftigt gaspådrag? Bilen ifråga är en T1 1300 72a, otrimmad. Jag har haft bilen undanställd och VW hobbyn på paus ca. 10 år så är aningen ringrostig.
Tack på förhand!
MVH Jan
Kan inte ditt bränsle i finland
Om det finns sprit in blandat i soppan så får man gå upp i munstycke lika mycket som inblandningen är i %
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
volkswaffe skrev:Hej,
Tack på förhand!
MVH JanKan inte ditt bränsle i finland
Om det finns sprit in blandat i soppan så får man gå upp i munstycke lika mycket som inblandningen är i %
/// M
Har tankat 98 E5 bränsle, vilket innehåller max 5% etanol. Tack för tipset, skall byta till större huvudmunstycke
MVH Jan
PPRMicke skrev:volkswaffe skrev:Hej,
Tack på förhand!
MVH JanKan inte ditt bränsle i finland
/// MHar tankat 98 E5 bränsle, vilket innehåller max 5% etanol. Tack för tipset, skall byta till större huvudmunstycke
![]()
MVH Jan
Varför köra på 98 på en motor som har lågt komp
finns det 95 så kör på det
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Varför köra på 98 på en motor som har lågt komp
/// Micke
95 finns, och till förmånligare pris. Hade för mig att gamla bilar går bättre på 98, men är inte insatt i ämnet.
MVH Jan
PPRMicke skrev:Varför köra på 98 på en motor som har lågt komp
/// Micke95 finns, och till förmånligare pris. Hade för mig att gamla bilar går bättre på 98, men är inte insatt i ämnet.
MVH Jan
Om det är lågt komp och det inte spikar så går motorn sämre pga att det är lägre energiinnehåll i 98.
Har du rengjort förgasaren ordentligt så att det inte är en massa avlagringar som stör tillförseln av bränsle?
Ali G
Om bilen har stått i tio år så är det nog många möjliga orsaker varför den dör på gaspådrag. Finns egentligen ingen anledning att sälla sig till gissningsklubben innan ägaren berättar vad han gjort sen bilen togs fram ur sin törnrosasömn. Att ny bensin skulle vara problemet anser jag vara nästintill komiskt.
Skall se över förgasaren så fort jag har en ledig lördag och kan åka och meka på bilen. 
Efter tio år så torkar alla membran både i soppapumpen och i förgasaren. Lättast att bara byta.
Kan ju vara bra att byta alla tänddelar också, om du inte redan gjort det.
Värmefel, när varm motor är svårstartad, beror ofta på att tändspolen och/eller kondensatorn har sagt upp sig, och därmed är extra värmekänslig.
Annars låter det ju onekligen som om huvudmunstyucket behöver bytas.
Jag har samma symptom i min buggy, nästan original AD-motor, det blir en effektförlust någonstans kring 2000 rpm, då motorn tappar effekt. jag har inte kommit mig för ännu att byta det där munstycket...