Har försökt med 4-skivig Sinterlamell och ny original Tryckplatta , men det slirar ändå.
Enda stället jag hittat vassare Tryckplatta (kep) är Dahlhems.........
Tipps emottages.............
Tack! 
2 2018-12-19 22:42:03 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-12-19 22:44:15)
Har försökt med 4-skivig Sinterlamell och ny original Tryckplatta , men det slirar ändå.
Enda stället jag hittat vassare Tryckplatta (kep) är Dahlhems.........
Tipps emottages.............
Tack!
Vad har du för inspängings tryck på plattan
Vad är det för maskin
Har du shimsat in tryckplattan
Är svänghjulet plant och tryckplattan
///Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Plattan är ny original (sachs)
2,0 GB maskin med turbo (0,9 bar)
Shimsa vet jag inte hur
Svänghjulet är std. Om plant vet jag inte heller. Dock är det inte "spegelblankt" pga ,vad jag tror, ytrost.
Mvh Jeppe 
Byt svänghjul till ett 200 eller 228. Då kan du köpa vassare tryckplatta som orkar hålla.
Plattan är ny original (sachs)
2,0 GB maskin med turbo (0,9 bar)
Shimsa vet jag inte hur![]()
Svänghjulet är std. Om plant vet jag inte heller. Dock är det inte "spegelblankt" pga ,vad jag tror, ytrost.
Mvh Jeppe
Om du startar med
din tryckplatta så skall den vara lite böjd för det skall funka till en organisk lamell
Man brukar planslipa dom om man vill dom skall gripa med metall lamell
Ditt svänghjul är gjutet till att börja med ( är känsligt för att slå sig av värme sen vill dom gå i bitar om man varvar mycket)( är inte längre tillåtna i rakfram världen)
Du kan starta med att mäta med en linjal på tryck ytan hur det är med planheten
Skulle tro att det är lite böjt sen vill man ha en lite grovyta med metall lamell
Om jag var i dina kläder skulle jag göra som Mr Blom sa i sin tråd
Man brukar mäta hur mycket lamellen klarar genom att ha en ingånde axel med en hylsa på svetasd på den sen tar man fram momentnyckelen och kollar hur mycket kraft man behöver för att lamellen skall släppa på
Ps ett gjutet svänghjul släpper grafit
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ok! Tack för svar
228 låter som en plan.......
Om man köper allt i en sats, verkar det bli billigare. Original ioförsig, men det borde ju hålla. Är ju inte någon värstingmasin 
De 215mm svänhjul jag sett till typ2 motorer , 1976 till 1979 och 1600 kubik har varit stålsvänghjul. Däremot typ4 , 1700 och 1800, motorerna som fanns i typ2 som alternativ kunde ha gjutna svänhjul. 228mm kom på 2liters motorerna.
Om jag fattat rätt så borde ju 228 vara original till BG. Min motor kommer från Porsche 914. Jag vet att den varit monterad i en Variant. Gissar att man då bytt för att få ihop det med lådan.
Nu kör jag Porsche 901, så detta borde ju inte vara ett problem 
Då borde ju 228 bli kalas. Sen finns det ju steg 1-4 att köpa på tryckplatta om man vill ha värre.
10 2018-12-26 11:04:23 Senaste redigerad av Kjell T (2018-12-26 11:09:37)
Det är en hel del slipande för att få motorn att rotera i växellådshuset med en 228mms koppling i typ1 växellåda. Men det är möjligt, minns jag rätt krävs också annan startmotor, tex från automatlåda.
Det bör också gå att använda startmotor från typ2 1976-, men då skall en lämpligt tjock fläns läggas mellan startmotor och fästpunkten. Minns inte nu om flänsen skulle vara 9 eller 11mm tjoc. Det är 30 år nu sedan en sån användes i ett bygge.
Det är en hel del slipande för att få motorn att rotera i växellådshuset med en 228mms koppling i typ1 växellåda. Men det är möjligt, minns jag rätt krävs också annan startmotor, tex från automatlåda.
Det bör också gå att använda startmotor från typ2 1976-, men då skall en lämpligt tjock fläns läggas mellan startmotor och fästpunkten. Minns inte nu om flänsen skulle vara 9 eller 11mm tjoc. Det är 30 år nu sedan en sån användes i ett bygge.
var det inte en 901 låda
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Japp. 901!
Tack för support
Btw så har jag en gång i tiden gjort det som Kjell T skriver. 2,0 med 228 i irs låda, monterad i splittbuss. Man får slipa ur jättemycket. Vill minnas att det var värst på ”bulan” kring kopplingsarmen-där det tom blev hål
Detta löstes med kemisk metall
Trodde att det inte skulle hålla men det var inga problem. 11 mm brickor för distansering av starten(som följde motorn) löste det problemet
Det var växellåda från 1302 som hade försetts med andra drev för 1:an, 3:an och 4:an förövrigt original. Minns inte mera hur det var med diffen.
Innan slipningen gjordes en mall av plåt som gick att lägga på kopplingsaxeln och rotera för att underlätta slipningen.
