1

Har många gånger tänkt att en motor med Wasserboxertoppar och luftkylda cylindrar skulle vara den optimala motorn till en bubbla för vinterbruk. Problemet med att läckande tätningsytor mellan topp och cylinder som stör kylvätskecirkulationen skulle då vara borta och värme i kupen skulle finnas utan att man kör 5 mil med fullgas. Är det möjligen någon som byggt en sådan motor redan, kanske utgående från ett Wasserboxer block?

2

Har för mig att Micke Svens byggde en dylig rallymotor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Man bygger flyg motorer på det viset (limbach)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Limbach i luftkylt utförande och 2 liter med Nikasil cylindrar har jag bekantat mig med för länge sedan. Men det var en nyhet att de har en med vätskekylda toppar och byggd på Wasserboxer block.
Skulle vara intressant att få se mera bilder på hur det är löst med pluggning av hålen mot cylindrarnas vattenmantel som är i användning på original Wasserboxer.

5

Vi som varit med sen stenåldern minns Avestaforsens brus, en 1303 med vätsekylda toppar byggd av killen som hade Bug Enterprise i Avesta. Märk väl att detta var innan VW själva byggde sina wasserboxers. Den ägs såvitt jag vet av Fredrik Reichel i Skåne idag.
Vore intressant med en redogörelse om maskinen.  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

6

Har något minne av att jag sett bilder på VW luftkyla toppar där det svetsats på en vattenmantel. Minns inte om det var i Start & Speed eller någon annanstans.
Det har byggts en del helt vattenkylda VW boxermotorer. Minns en som det var skrivet om i Illustrerad Motorsport 1977 som hade utrustats med kapade och ihopsvetsade FORD BDA toppar, tror byggaren hette Kar-Erik Andersson (minnet kanske sviker). Det har också byggts en del andra 16-ventilmotorer utgående från svenskt material. Men dessa byggen är en annan historia.

7 Senaste redigerad av Kjell T (2018-12-21 07:14:01)

Limbach L 2400 DF som har vätskekylda toppar har jag nu hittat bilder på. Med hjälp av deras hemsida hittade jag reservdelskatalog och där finns en del bilder. Topparna som i grunden liknar Wasserboxers toppar har andra anslutningar för kylrören och något annan form på ytan för avgasrörsflänsarna, hålen för kylvätskan mot cylindrana är också uteblivna. Tänkte först att det kunda vara nån platta som täpper till hålen, men ser ut att vara en helt ändrad gjutning.

8

Ofta har väl flygmotorer dubbla tändstift, så förmodligen deras helt egna toppar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Ja, det är dubbla tändstift också. Topparna liknar väldigt mycket VW:s WBX, men en del ändringar finns på LIMBACH L2400 DFi.
All Limbach motorer har inte haft dubbla tändstift.
Har sett spanska borrjiggar för borrning av tändstifts hål i luftkylda toppar.

10

Men en bubbla med de "sena" värmekamrarna är inte dålig på vintern. Varför uppfinna hjulet om det bara är för cupevärmen du ska ha det.

Är det sen en värstingmotor som du vill kyla ner bättre är den en annan femma. ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Flyg motor står det i FAA  handlingar att det skall var 2 st per cylinder ( säkerhet)
Det där med vatten kylning kan vara knepigt att få jämn temp på en rad motor men på en boxer motor bör det vara svårare att få det flöda jämnt
Vanligt vis har vatten pumpen ett vatten flöde på 90L min
Skulle tro att limbach har jobbat hårt för att få FAA nöjda att ha en jämn temp på alla cyllana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Flyg motor står det i FAA  handlingar att det skall var 2 st per cylinder ( säkerhet)
Det där med vatten kylning kan vara knepigt att få jämn temp på en rad motor men på en boxer motor bör det vara svårare att få det flöda jämnt
Vanligt vis har vatten pumpen ett vatten flöde på 90L min
Skulle tro att limbach har jobbat hårt för att få FAA nöjda att ha en jämn temp på alla cyllana
/// Micke

Ford löste det med två separata flöden två vattenpumpar och en kylare.

"ljushuvud"

13 Senaste redigerad av Kjell T (2018-12-21 07:11:15)

Det går inte direkt att skryta med att VW har lyckats uppnå jämn temperatur med luftkylning för boxermotorer. Fanns kanske orsaker till varför man byggde en vätskekyld variant, som inte heller var problemfri.
Den som har renoverat en del vet säkert var största slitaget brukar vara, samtidigt orsak till haverier.

Saknar inte direkt erfarenhet av att köra med luftkylda VW typ1 vintertid. Det är nåt decennium som avverkats först med 65:a, sen 66:a, 63:or och längst  (25år) med 73:a, samt  även kortare perioder med andra. Med typ 2 har det varit i huvudsak ca 15 år med 72:a med 2 liters motor och ibland någon tur med 56:an med originalmotorn.
Som kallast har det varit ca minus 35, det var i januari 1987.