1 Senaste redigerad av porscheghia (2018-12-13 18:25:20)

Ni som kör med modernare spisar i era T3or. Går det att besiktiga med en AAZ 1,9 TD motor i en buss som har haft lilla 1,6 diesel motorn (50hästar)? Går det att få till på nåt sätt, inreggat eller som ombyggtfordon? Räcker det med att uppdatera bromsarna kanske, typ skivbromsar bak istället för trummor.

Någon som provat eller vet? Bussen är en 83a och är registrerad som Lätt lastbil (bostadsinredning) om det kan vara till för eller nackdel?

2

Här finns lite läsning.

http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … 150501.pdf

"ljushuvud"

3

Vet inte om dendär 10/20% effekt/vrid regeln finns längre.?
Med en bil från -86 och frammåt kan man räkna från 112hk eftersom det var den värsta motorn som fanns och bilen har samma bromsar osv oavsett motor.
Med en -83a så var var väl största motoralternativet typ4 2.0(?) 70hk så då får man räkna därifrån vilket gör det svårt.
Aaz har 90hk?

Isf är nog ombyggt fordon det som gäller. Alternativt byta chassi och bromsar till 86-90 setupen och försöka få något intyg från vw att det är rätt grejjer som sitter där men det tror jag är svårt.
Min kusin försökte gå den vägen när han skulle regga en golf mk2 cl med en gti motor och det lyckades inte, föll på något med att inget intyg på vilken motorfamilj det var fanns, det slutade med ombyggt fordon och trimmad vr6 motor.

4

AAZ är på 75hk, iaf den jag håller på att trycka ner i min syncro.

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

5

Har besiktat hur många gånger som helst med TDI. Har aldrig frågat om det är okej. En gång påpekade en gubbe att "den går VÄLDIGT bra". Japp, jag har renoverat pumpen sa jag och åkte hem.

6 Senaste redigerad av Edström (2019-01-26 15:01:50)

Så kan man ju oxå se de ... Men nu verkar ju trådskaparen vara ute efter att åka lagligt och åtnjuta både rent samvete & full försäkring... Att de missat motorbytet på bes gör ju inte bilen mer laglig & vid en allvarlig olycka eller vid personskador så beslagtas ju bilen för teknisk undersökning... I domstol eller argumentation med försäkringsbolag räcker inte:  -Men bes sa ju inget..

Så kör på bygg trimma byt men så mycket fränare när de görs på rätt sätt tycker iaf jag  ICQ/ay

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

Jag kör med 110hk i min syncro och när jag typade in den på svensk bilprovning så blev det 66kW=90hk trots att de läste av streckkoden på motorn, vilken var AFN=110hk. Detta upptäckte jag efter flera år. Vid ett senare besiktningstillfälle så frågade jag vad anledningen var, men fick inget riktigt svar, utan det spelar väl ingen roll vad det står i papperet, utan jag skulle vara nöjd ändå. Och på den vägen är det. Sen byggde jag om en till syncro med samma motor och när jag kom till svensk bilprovning så blev det nobben. Han sa att jag måste sätta in en svagare motor, inte ens en 66kW skulle han godkänna. Det var vridmomentet som var för högt. Jag skrattade åt honom och sa att då åker jag till Opus. Han kommentar var: det gäller samma regler för dem. Dan efter så blev den godkänd och inte ett ord om vridmoment där. Så går det inte på ett ställe så pröva någon annan istället. Min uppfattning är att de (vissa då) inte bryr sig så mycket om om man ökar hk mer än 20%, någon sa det oxå att de har slutat att titta på det, men vad vet man, det kanske bara är vissa som står för det.

8

i slutet ansvarar du för ditt fordon...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(