1

Tror detta är rätt avdelning att fråga i.

Har upptäckt att Bäckaby bäddsoffan ska utgå ur Ikeas sortiment och den ser ut som att den skulle kunna med en vinkelslip och eventuellt en svets göra om till rock'n'roll soffa.

Den kostar 399 med madrass just nu (och 100 för bara stommen) och jag har sett att föregångaren (beddinge?) har blivit ombyggd.

Tänkte nog passa på att köpa på 2 stycken för jag vill ha en bäddsoffa hemma och 400 spänn kan jag leva med att experimentera för att eventuellt kunna fixa 2 sittplatser till i bussen.

https://m2.ikea.com/se/sv/p/baeckaby-3- … s19237837/

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

2

Visst verkar det som rätt avdelning att fråga i, men jag ser inte frågan? ICQ/ae

Men nog ser det ut som att den skulle kunna funka i en buss om man anpassar storleken på den, för den är för lång med sina två meter. Sen kanske sittdjupet behöver moddas också men det får man mäta sig till när man har bitarna hemma. Det kan förvisso vara skönt med en soffa med bra sittdjup, men utrymmet i längdled inne i bussen kan ju vara begränsat beroende på inredningen.

Det var väldigt billigt för en soffa, annars finns gångjärnen att köpa nyproducerade (ingen aning om vad de kostar men det är bara att googla på "rnr-hinges"). Det vore intressant att jämföra sittkomforten på IKEAs modell, med en egensnickrad som man oftast gör i skivmaterial. IKEAs kanske är mjuk som sofforna i en gammal jänkare och det är ju skönt eller... jobbigt? ICQ/bn

Sen priset, är det inte 399 för bara soffan? Madrassen kostar 299kr eller? Hur som är det rätt billigt och bara madrassen är ju ett bra köptips för de som bygger en egen rnr-soffa och behöver stoppningen. Hade min tilltänkta buss varit i pipelinen för produktion hade jag köpt madrassen för att helt sonika korta av den till min rnr-sofa av skivmaterial.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av michaelth (2018-12-13 10:06:01)

hmm man brukar ju sas lyfta upp sängen till sovläge då ju soffan (normalhöjd på sits ca 4o cm från golv.. när man rockar upp till sovläget vill man ju oftast på en vw buss upp så man livar med motorrums ytan i höjd , så madrassen går över den...... fast visst ibland har man sängen i lastutrymmet... men allt går att lösa...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

hmm man brukar ju sas lyfta upp sängen till sovläge då ju soffan (normalhöjd på sits ca 4o cm från golv.. när man rockar upp till sovläget vill man ju oftast på en vw buss upp så man livar med motorrums ytan i höjd , så madrassen går över den...... fast visst ibland har man sängen i lastutrymmet... men allt går att lösa...

Den måste ju smalas av ganska radikalt för att funka som ett vanligt säte i uppfällt läge, Men det är vad vinkelslip och svets är till för  ICQ/ag

Sen får en kapa bakre benen och förlänga främre och fixa fästen för skruvar. Vill en prova billigt så kostar bara stommen en hundring på närmaste Ikea. Jag vill dock h madrassen också.  ICQ/bq

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

5

BamCe skrev:
michaelth skrev:

Den måste ju smalas av ganska radikalt för att funka som ett vanligt säte i uppfällt läge, Men det är vad vinkelslip och svets är till för  ICQ/ag

Sen får en kapa bakre benen och förlänga främre och fixa fästen för skruvar. Vill en prova billigt så kostar bara stommen en hundring på närmaste Ikea. Jag vill dock h madrassen också.  ICQ/bq

Men det var inte riktigt det michelth menade. Och han har rätt i att höjdskillnaden uteblir med den här lösningen. En RNR-soffa är olika hög i sitt- respektive liggläge. Så antingen har man en onormalt hög sittposition, med risk för att långa personer får sitta hukade för att få plats under taket, eller så bäddar man i lastutrymmet och låter utrymmet ovanför motorn vara kök, eller något annat.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't