Jag va med o tittade på en 1302 cab 1971 som en jag känner funderar på att köpa. Bilen är ett bra objekt men det ovanliga är att det är en saxomat , o de måste va ovanligt för jag har aldrig sett de förut . Känner ni till något om de ? Ägaren till bilen har ärvt den av sin far som börjat renovera den men har gått bort , Motorn till bilen lämnades in på ett företag som skulle renovera den men dom har upphört o motorn finns inte kvar o convertern satt på motorn , bör man org renovera o försöka få tag på en ny converter o var gör man de i så fall? eller ska man göra det enklare för sej o bygga om till manuell ? Ge gärna tips o åsikter
Mitt tips är bygg om till manuell
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Absolut, manuell
4 2018-12-11 05:34:23 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-12-11 05:34:44)
Saxomat har väl ingen konverter, utan ett eget svänghjul med kopling.
Som styrs via en vacumstyrd kopplingspedal.
Så frågan är om man måste byta lådan?
Undrar om det finns hål för kopplings armen?
Ska man konvertera går det åt nytt pedalställ (vet inte om röret för kopplingswiren finns).
Sen har jag för mig att växelspaken är annorlunda, men den kan kanske funka.
Men vis konverterar man till vanlig låda och koppling får man nog en bil med mindre grejor som kan strula.
Närmast motorn en konverter fast i vevaxeln via medbringaskiva, i växellådan en vakuummanövrerad lamellkoppling med diameter 180mm. Lådan är tre växlad med backväxel.
försök luska ut var motorn tog vägen...den är nog mer
ovanlig med saxomat i orginalskick
försök luska ut var motorn tog vägen...den är nog mer
ovanlig med saxomat i orginalskick
Jag tror också att bilen blir värd mest i originalskick, tyvärr blir de nog omöjligt att få tag på motorn bilen hade från fabrik eftersom det är länge sen den lämnades in för renovering o företaget har upphört o dåvarande ägare till bilen är avliden . Därimot tror jag att de måste va ovanligt med en cab som är saxomat o att de kan höja värdet om man har kvar bilen org o behåller saxomaten