Eftersom mitt vw-intresse verkar ha blivit känt bland mina vänner
Så blev jag ganska snabbt taggad i en annons på Facebook för några veckor sedan när det dök upp en bubbla
Visade sig vara en -68 som dessutom var gömd i ett garage bara 3 minuter hemifrån. Priset var helt överkomligt så jag slog till på den. Kunde ju se redan vid köpet att det fanns en del rost men jag har ju svetsat förut så det får lösa sig.
Vad är då planen?! Ja det vet jag knappt själv men det är jag och min äldsta dotter som håller på. Hon har alltid gillat att vara med i garaget och det här känns som ett lagom projekt att ta med henne på. Börjar bli dags att hon får lära sig använda svetsen i alla fall.
Så vi håller på och funderar lite fram och tillbaka. Målet är att få ihop en lite lagom låg snygg bubbla i nån trevlig färg.
Eftersom min far ganska nyligen startat upp eget företag inom läderhantverk så finns det en ide om att försöka få in så mycket läderdetaljer som möjligt med. Tänker, huv-spännen, damask till växelspaken, läderratt kanske, häromdagen tyckte han även att vi borde slänga ihop läderklädsel med. Vi får se hur det går men det vore kul att försöka göra den till en rullande reklam-bil liksom.
Så här såg den ut vid inköpet i alla fall
tidigare ägare hade redan skruvat av endel grejer men det mesta fanns med till den, saknar ett baksäte tyvärr men det är nog det enda stora.
Inspektion av projektet med Alina som är med-projektör och Amelie som är minsta syster.
Började palla upp den för att kunna lossa kaross och platta ifrån varandra och se vad som finns att jobba med.
Alina högg in direkt med rivningen.
Allt av för att kunna separera kaross och platta
Rost och dåliga lagningar, det har ni väl aldrig sett på en bubbla förut va?
Självklart var plattan och kaross hopsvetsat på ganska många ställen men efter lite övertalning med kapen så löste det sig och det lossnade. Hade redan innan detta hände konstaterat att nya golvhalvor och trösklar/värmekanaler stod på inköpslistan så det behövdes inget finlir precis.
Har även hunnit med att riva ner framvagnen totalt för att kolla över rost och skick, otippat att jag hitta rost där med va?! Men inget som inte går att svetsa till i alla fall. Kommer även passa på att korta lite och sätta i sänksatser i den såklart.
Här är även några bilder på de sista grejerna som min kära far har gjort. Han har ganska nyligen starta upp eget företag men han har jobbat med läder i väldigt många år. Hans huvudsakliga jobb är egentligen skomakeri men han har nyligen byggt verkstad hemma så att han kan göra annat läderhantverk med. Så om det är någon som behöver lite läderdetaljer fixade så kan jag rekommendera honom, eller följ NKEL-design på instagram så får ni se lite vad han pysslar med.
Tanken är nu att vi ska se till att fixa till plattan så att den är i toppskick, så en stor beställning av plåt kommer att göras under de närmaste dagarna för att sedan kunna sätta fart med det arbetet. Har även en plan om ett parallellt projekt med en ugn för pulverlack, tänker att det vore väldigt smidigt att ha det till framvagnen osv tänker jag. Men vi får se, dyker ju upp så mycket parallella projekt och idéer när man sättar igång med sånt här. 
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975






