1

Hej!

Är i full gång med att bygga en ny motor till min buss. Har köpt ett nytt block, dock ej angett cylinderstorlek än. Hade. Tänkt bygga med 92 mm cylindrar och 82 mm vev alltså 2180 cc.  Har köpt förgasare som är bestyckade till dylik motor. Vad säger ni? Hade tänkt en motor med bra botten vrid. Tips på kam?

Gotobbe på instagram

Bubbla -66
http://www.garaget.org/?car=293139
Bärgning och renovering av Virserumsbussen
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20958

2

Borra blocket till 94 och använd tjockväggiga 92 cylindrar.
Kamval är svårt, vad ska du ha för toppar? Vad är det för förgasare? Samt vad vill du ha för karaktär på motorn?

DBRVW.SE

3

Jag kör min splitbuss med tjockväggiga 92or och 78 vev.
En engel w100 kam, idf 44or och alldeles för stora toppar  ICQ/an

Även om topparna är för stora så går den riktigt fint, stark och bra botten, bara att trampa till vid omkörningar på motorvägen. Jag har aldrig vågat hålla fullt på fyran.....

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Om man inte har byggt ett antal motorer tidigare så rekomenderar inte jag att börja med en strokermotor med dubbla förgasare. Min åsikt är att en stor strokermotor i en buss är overkill. Visst det ser ballt ut och imponerar på andra när man öppnar motorluckan Men det är som att lägga i två v8 motorer i en gammal Petterssonbåt från 1940. Det är inte sorgfritt att sköta och kunna hantera en stor motor med dubbla fuggar om man inte har lärt sig det mesta om förgasare ,bestyckning ,soppatryck,oljesystem, kylning och har ett vältränat motoröra. På sjuttitalet hade även jag en buss och insåg snart att farter över 100km/tim inte var optimala. Jag byggde en 1776 med originalförgasren i mitten som jag bestyckade om till den något större motorn. Med lite komphöjning och portning så var den motorn helt tillräcklig för mina behov. Man skall ha i åtanke att motorer i bussar går ofta mycket varmare än i bubblan och effekt skapar värme som kan ge en variation av otrevliga bekymmer. När det gäller kamval till en buss så tar jag alltid originalkammen eller en Engle 100. Man bör tänka på att när man går till längre slag än 78 så försvagas blocket avsevärt när man portar ur för att få veven att gå runt. En tumregel för bussmotorer är att man bygger en något större originalmotor och hur mycket större är upp till var och en och baseras lite på hur mycket erfarenhet av motorer man har. Jag rekomenderar alltid att man först bygger en originalmotor innan man ger sig på en strokad motor där ingenting passar och alllt måste mätas och justeras. Ovanstående påståenden är underbyggda av erfarenheter  under 45år av misslyckanden och lyckade byggen.

5

Här skriver Hans L kloka ord baserade på erfarenheter under lång tid.
Ett av mänsklighetens stora svagheter att det är svårt att lära sig av andras misstag, innan man gjort misstagen själv.

6

Är enig med hasse
Bara för info
Om du skulle titta på flygplans toppar som går på låga varv som en  buss  så har dom max ventiler på 38mm på in o ut 35mm
dom ligger å kör på varvtal som är cirka 3500 varv ( 40x35  räcker till mer än 200 hk men inte på låga varv )
EMPI är lika med kina prylar Man brukar få byta styrningan på dom locken
Det som bestämmer  kamen är topparna Varför inte en std kam med 1,4 vippor så kommer den lungt o fint
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

7

Jag förstår vad ni skriver och håller väl med till viss del...
Det handlar väl om att lära sig och utvecklas i hobbyn, så är det iaf för mig.

Första gången jag monterade dubbla förgasare hade jag ingen kunskap om det.
Jag läste på lite, fick lite tips. Sen provade jag mig fram.
Nu efter många timmar och en del förgasare kan jag få det att lira hyfsat bra. Det hade jag aldrig kunnat om jag höll mig till orginalförgasare ICQ/ab
Man ska väl testa lite och gå utanför comfortzonen.

Samma med motor, första gången jag gjorde en seriös renovering var när jag byggde en stor motor. Den har hållt några tusen mil nu, så det blev nog ok endå.
Den motorn byggdes med mestadels andras gamla avlagda delar. Bara man har koll på att det passar ihop och är helt så går det oxå bra ICQ/ab

Läs på, fundera, fråga, bygg och ha kul är mitt tips  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8 Senaste redigerad av erich (2018-11-29 16:31:57)

78x90,5 , Panchito toppar från CB , Scat C25 kam .. stark ock bra .. komp 9,0:1 ..  Eller sälg blocket , kjöp en 2.0 T-4 : 2.0 , toppjobb , myckt hållbart , org,delar ock moment på rätt sida ... Vi bygger just nu en sådan motor på ca 130-40 HK . Uppdateringar på vår sida ..!!
Lycka till ..  ICQ/ay

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

9

Lasslo du har rätt men det är många som tittar på andras motorer och ser hur bra dom går och får för sig att det är lätt. jag började precis som dig med dubbla fuggar och fick sen lära mig från grunden hur allt fungerar ihop. För att få en bild av hur vi människor fungerar kan vi jämföra med alla som startar ett VW-projekt med renovering av en rosthög plus bygge av motor och lack till färdig bil. Hur stor procent ror hem ett sånt projekt? Sist jag gick igenom säljes på boxerville var det ca 10-15 påbörjade projekt som hade avstannat och var till salu. Det finns otaliga hämtbilder på detta forum som sen helt faller i glömska. Sen har vi dom som aldrig ger upp och får igång sina projekt som inspirerar andra att göra samma sak. Jag lär mig fortfarande varje dag när jag bygger motorer och växellådor men så har jag stor hjälp av min envishet och nyfikenhet som gör att jag får ihop både motorer och växellådor. Jag började min bana 1971 med att riva isär en 30hk och sen bygga en 1600 med dubbla solex 40. Inga förkunskaper och knappt några verktyg. Jag tvivlar på att alla idag är villiga att hålla på i 47år för att kunna ställa in förgasare och hålla en racemotor igång. Mina råd går mest ut på att ta inte för stora tuggar för man skall kunna svälja också. Många är dom som har hämtat en bil och innan helgen är över ligger allt i banakartonger för man kommer ju ihåg hur allt satt. Detta är nog den enklaste metoden att totalt tappa sugen på VW-hobbyn. Delrenovera hellre och åk i bilen under tiden annars blir det lätt för många år mellan nedmontering och färdig bil. Det gäller förstås inte dom som redan har en färdig bil och bärgar nåt vrak ur en grop.

10

Hans Landelius skrev:

...Mina råd går mest ut på att ta inte för stora tuggar för man skall kunna svälja också. Många är dom som har hämtat en bil och innan helgen är över ligger allt i banakartonger för man kommer ju ihåg hur allt satt. Detta är nog den enklaste metoden att totalt tappa sugen på VW-hobbyn. Delrenovera hellre och åk i bilen under tiden annars blir det lätt för många år mellan nedmontering och färdig bil. Det gäller förstås inte dom som redan har en färdig bil och bärgar nåt vrak ur en grop.

Kloka ord!

11

Du läste säkert det Hans skrev..

Det gäller förstås inte dom som redan har en färdig bil och bärgar nåt vrak ur en grop.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Om man nu ska snacka om rosthög till färdig bil så är väl trådskaparen ett föredöme i just den frågan... kolla hans tråd och se vad han gjorde med en riktig rosthög till buss  ICQ/bf
Kan man göra det kan man nog få ihop en motor oxå...

Så nu skippar vi moralsnacket och kommer med konkreta tips på motor, bygge och delar  ICQ/aj

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

Jag har sett hans byggtråd och håller med att han säkert kan få ihop en motor också. I mitt första inlägg finns det recept på en bra bussmotor dvs en originalmotor med större kubik. Hur stor kubik hänger på hur mycket erfarenhet av motorbyggen man har ellr hur många vänner man har som kan hjälpa till. Jag har under mina år som heltidsmotorbyggare tagit över ett flertal projekt som har gått överstyr. Ofta beror det på att man försöker para ihop delar som inte riktigt kommer att funka i en buss eller så köper man på sig delar när dom dyker upp billigt på nätet och i slutändan har en mishmash av udda trimdelar. En bra regel är att försöka bygga med så mycket originaldelar som möjligt så att om något  oförutsett händer kan man lätt hitta delar för att rätta till missödet. En 69vev med 94 cyllar och bearbetade originaltoppar ger lätt med dubbla fuggar 110-115hk vilket är helt tillräckligt om man inte har för vass kam eller för stora ventiler med hårt portade toppar. Eftersom man inte vill tokvarva en buss så gäller det att hålla sig till toppar med ca 39-40 insug och original 32 avgas. Vid 3000varv på fyran har man fortfarande bra gashastighet och slipper växla ner för att köra om lastbilar. Jag förstår att det kan tyckas att jag kommer med moralkakor men det är inte min avsikt. Under alla mina år i det här träsket har jag sett väldigt många gå bort sig i motorjungeln efter att ha lyssnat på alla nätmeccar som bara för vidare vad dom läst eller hört utan att ha någon egen erfarenhet. Jag har gjort till mitt kall att bygga motorer som folk säger aldrig kommer att funka, du kommer inte att ha nån tomgång , den kammen är alldeles för vass för din motor,du måste ha dom här vipporna. Nu i efterskott kan jag konstatera att dom bastarderna till motorer har faktiskt varit några av mina bästa motorer och går fortfarande bra i andras ägo. Många är villiga att komma med recept på motorer men få ha faktiskt kört den motor dom förespråkar. Allt är näthörsägen. Mitt råd till mannen med den snygga bussen är att först bestämma hur han tänker använda bussen,vilken karaktär han vill ha på motorn, och sist men inte minst åk med folk som har större motorer i sina bussar. Min erfarenhet säger att en snäll vridstark motor som bara tickar på vinner alltid i längden mot en rolig högvarvig motor med mycket hästar på topp.

14

Kan inte annat än ännu en gång hålla med till 100%, det som Hans L skriver är kloka ord baserade på mångårig erfarenhet.

15 Senaste redigerad av erich (2018-12-03 20:41:09)

Håller oxså med Mr Landelius ,,til viss del .. Har  man et mindre budsjett kan man ska hålla sig til maxrundt 1776 ccm ock en måtligt effektuttag ,,Åkte med en sånn motor i många år ,, då i en 700 kg bubble -67 ... Sen åkte jag Europa rundt i en t-4 2,1 150 HK t-4  motor med Porsche kylning , (ska liksom inte funka !! ) kanon ...körde från i prinsip alla , inga kylproblem .. gikk 5000 mil innan t-4 kammen gick ned .. va skoj !!  .. T-1 motorn e i stort sett skit , byggd för  50 HK og klarar inte mycket mer innan du får problem med kylning , oljeleaksje  ock osynkade förgasare ..  Ska du ha en T-1 som klarar  140-50 HK måste du lägga et hav med pengar på eftermarknadsdelar  , som idag ,  ja e skit  ..  Til dags dato inte mött nån som e nøyd med t-1 motor  på landsväg !! för lite effek/moment , blir varm / , läcker olja , kostat för mycket ,
Spark til en värmlenning : en 2007 ccm med CB competion , FK 89 , 48 Dell funkar faktisk toppen , men dyrt då ..
Har byggd och haft t-1 motorer från 75-499 HK ,, i stort sätt inte för gatan ...

Har du inte pengar , satsa på en org. renovering på din 1302/03 motor ....:)  ICQ/bs
" trött på undermotoriserade VW /  buss fölg vår sida .. ICQ/ab "  Fb @RentaBuggy.se


Mina 30 år ..
Mvh
Erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

16

Att skriva att typ 4 inte läcker olja beror nog mer på ryggproblem än fakta . Lägg dig ner och titta på en gammal 2liters typ 4 så är det inte vatten som ligger runt stötstångsrören utan olja och sand med inblandning av jord. Att sen kammen går ner sig onormalt fort är inget försäljningsargument. Det går väldigt enkelt att bygga en typ 1 för buss som varken har oljeläckageproblem ,värmeproblem. Stor kubik med lågt komp +extra oljesump med filter och extern kylare för varma sommardagar.

17

Jag byggde ihop min ghia 05 med en 1914cc och kört problemfritt sen dess? 13 år crusing i 30 graders värme i timmar... även landsväg i 2-3 tim så jag håller me Hans L......har inte rört en skruv på den under tiden ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

18 Senaste redigerad av erich (2018-12-04 22:38:49)

Hans Landelius skrev:

Att skriva att typ 4 inte läcker olja beror nog mer på ryggproblem än fakta . Lägg dig ner och titta på en gammal 2liters typ 4 så är det inte vatten som ligger runt stötstångsrören utan olja och sand med inblandning av jord. Att sen kammen går ner sig onormalt fort är inget försäljningsargument. Det går väldigt enkelt att bygga en typ 1 för buss som varken har oljeläckageproblem ,värmeproblem. Stor kubik med lågt komp +extra oljesump med filter och extern kylare för varma sommardagar.

Inga ryggproblem än , men det kommer nog snart med åldern ICQ/ab . Tänker mer en t-4 i t-1 utförande ...
Nu har vi olika meningar om detta , så frågan e om det hjälper trådstartare ... lycka til oavsätt ...
Landelius :trist att bli äldre ,. t - 4 inte din grej  .. Titta på Gbot.dk så fattar dom flesta ... Mr Spring GBOT ligger milvis framför dig ock alla ... Sista gång!! jag välger en t-4 med moment om budgetten finns..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

19

Får jag välja så bygger jag nästa motor baserad på T4.

Stolt ägare till:
-Buggy med 1910cc T4, dubbla IDF44 (Inget oljeläckage)
-1302 med 2332cc T1, dubbla IDA48 (Inget oljeläckage)
-1500 T1 med 1500cc, pytteliten enkelförgasare (Inget oljeläckage)

ICQ/br

20

Mina vänner
Nu får ni sluta
Om man gillar Typ1 eller Typ4  var inte frågan från han som startade tråden
Har sett många  dåliga motor bygge  Ofta är det byggaren med dålig kunskap eller komponenter  som skall användas till bygget  för det skall bli bra
Allt går att få tätt med rätt prylar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

21

Hmm... Många tankar här tydligen... Strokad motor i en buss kanske är overkill som hans säger. Har en 1649 i nu som jag har renoverat till orginal och den går som ett skott.  Men räcker den till om man vill dra en husvagn?
Göra färdigt projekten är inget problem,  är enveten som en gammel get. Bygga en trimmad motor ska jag.
Men den hamnar nog i min bubbla då jag kan ha den som lite test bil medans jag och familjen rullar runt i bussen.
Jag har köpt ett nytt förstärkt motorblock, det är urtaget till 84 mm vev från fabrik. Ska bara tala om vilka cylindrar jag ska ha. Är 92mm att föredra för 94?  För och nackdelar med olika vevar?

Gotobbe på instagram

Bubbla -66
http://www.garaget.org/?car=293139
Bärgning och renovering av Virserumsbussen
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20958

22 Senaste redigerad av Robban (2018-12-08 22:49:55)

Enligt min mening, ta blocket till 94 sen kan du ju välja att använda tjockväggiga 92. Angående slaglängd så är 82mm slag med b-kolvar väldigt smidigt att bygga på, kräver i regel ingen svarvning av cylindrar i kombination med 5.4 vevstakar, möjligen en kopparring i toppen.

DBRVW.SE

23

En viktig sak att tänka på när man strokar en motor och går upp i cylindervolym är att kompet ökar drastiskt. Vill man ha lågt komp skall man satsa på toppar med stora förbränningsrum tex CB 044 som har ca 60cc. Mer än en gång har jag stött på kunder som vill ha en snäll gatmotor men har köpt delar på nätet och kommit med f.d. racetoppar med runt 30cc och skall köra 84 vev på gatan. En motor med 78,4vev och b-kolvar kräver inga cylinderschims och om man använder 90,5 cyllar behöver man inte decka blocket och får ca 1,4 mm i vändhöjd om man kör med renoverade originalstakar. I en typ 1 är det en fördel att försöka hålla bredden på motorn nere så man slipper kapa i motorrummet. Jag bygger en mousemotor till min nästa isbil som har 62mm i slag och 94mm borr och med a-kolvar och 5,5 stakar med Porschestorlek så får jag 1,4 i vändhöjd med 1mm deckning av blocket. Motorn blir smalare än original när jag sätter på planade superflowtoppar. Jag tycker att Johannes har med eftertryck visat att större inte alltid är bättre. En annan motor på gång är en 78x88. Jag har efter många års letande hittat 88-or för längre slag och det skall bli intressant att prova en udda kombination. Mitt råd är att du bygger ihop motorn som planerat och sätt den i bubblan som du säger,kör ett tag och utvärdera om du tror att du vill ha den i bussen. Om inte ta din 1641 och gå upp lite i borr, tex 90,5 och gör ett portningsjobb som innebär att du snyggar till kanalerna utan att märkbart öka volymen i densamma. Bättre flöde med små kanaler stavas bättre vrid och bra gashastighet, en förutsättning för att dra husvagn.

24 Senaste redigerad av Kjell T (2018-12-09 10:10:50)

Lägre kolvar med diameter 88mm fanns att fås om man köpte öd kolvar till Triumph motorn på 1,85liter som användes i SAAB 99 i början på 70-talet. Kolvtappsdiameter 7/8" (22,22mm) gör att man inte ens behöver byta bussningarna, endast en liten bearbetning.
Motorn användes också i bla Triumph Dolomite.