1

Fick hem min nya 6 volt startmotor. Den nya har 3 flatstift. Den gamla hade endast en för att koppla in startström till solenoiden. Blir lite förvillad? Vilken av flatstiften ska jag sätta startström på?

2

Har inte flatstiften elektrisk kontakt med varandra? I så fall kvittar det vilket flatstift du använder.

3

2 stift sitter på samma. 1 stift ensamt
Är något av dom jord? Kunde tyvärr inte ladda upp bild.

4

Dom stift som sitter på samma är för batterikabeln och den andra för tändlåset.

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

5

Grubban skrev:

Dom stift som sitter på samma är för batterikabeln och den andra för tändlåset.

Nej, nej...

Så här är det:
Solenoiden har två stora kabelanslutningar med maskinskruv, M8 om jag inte minns fel, ingående är batterikabeln från batteriet, utgående till själva startmotorn.
På bilar med växeströmsgenarator (och 12 volt) är även utgående kabel från generatorn kopplad hit, men det behöver inte du bry dig om.

Solenoiden har en, två eller ibland tre små flatstiftshanar, som redan nämnts brukar minst två stycken vara direkt anslutna till spolen inuti som drar magneten. En av (eller två) dessa skall vara märkt med "50" och kopplas till 50 på tändningslåset, den anslutningen där som påverkas av nyckelns återfjädrande startläge.
Jag har bara påträffat en solenoid med tre anslutningar under de år jag mekat VW (men jag har ännu inte sett allting), då var den tredje en isolerad minusanslutning till spolen inuti, alltså spolen var inte ansluten till chassijord på den solenoiden, även startmotorn var litet speciell elektriskt sett. Det sades att denna startmotor (med tillhörande solenoid) kom från en polisbil, som då hade avstört och separatjordat elsystem. Hur det var med den saken vet jag inte, men jag vet att de VW som från fabrik/påbyggare från början varit uttagna som utryckningsfordon och militära radiobilar hade speciella elsystem, radioavstörda, separatjordade och sådana saker. Iofs inget unikt för VW.

Så för att utröna vad dina tre anslutningar är för någon måste man ohm-mäta dem, du kan ju också testa genom att koppla ett batteri, minus till godset och plus till någon av flatstiftsanslutningarna och se om solenoiden drar. Koppla inte in startmotorn, dessa tål inte att köras utanför bilen/sprängkåpan, då de saknar yttre lagring.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

6

Hur gick det?
Fick du någon klarhet om hur det är?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.