26

Blir riktigt fint det där!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

27

Sista åtgärden på chassiet var att fixa till hjulen. Dom var ju inte så fräscha.
Blästrade fälgarna och lämnade dom till lackeraren. Han fick till en otrolig finish på lacken måste jag säga.
Däcken var torrspruckna så jag beställde nya diagonaler och slangar, fick vänta på dom i fem veckor.
Däckfirman fick på däcken utan minsta repa på fälgarna, bra jobbat.
Blev ett lyft när jag fått på hjulen.
Lite bilder på det.

Post's attachments

Chassie 11.JPG, 418.87 kb, 1024 x 768
Chassie 11.JPG 418.87 kb, 225 downloads since 2018-11-24 

Chassie 12.JPG, 227.97 kb, 1024 x 768
Chassie 12.JPG 227.97 kb, 221 downloads since 2018-11-24 

Chassie 13.JPG, 248.92 kb, 768 x 1024
Chassie 13.JPG 248.92 kb, 206 downloads since 2018-11-24 

Chassie 14.JPG, 315.14 kb, 1024 x 768
Chassie 14.JPG 315.14 kb, 207 downloads since 2018-11-24 

28

Berg skrev:

Blir riktigt fint det där!

Tack.

29

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

ICQ/ay

"ljushuvud"

31 Senaste redigerad av Bengt H (2018-11-24 22:15:45)

Snyggt  ICQ/bq

32

mmmint ! bra jobbat !  ICQ/ay

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

33

Tack för alla positiva kommentarer.

34

Vackert!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

35

Kommer inte ihåg om det var här eller på FB jag läste om Sven Jeppsons bilfirma i Karlshamn. Min bil är såld ny där 22/2 1951.
Hittade ett par Sven Jeppsson metallmärken bland sakerna på min VW-hylla.

Post's attachments

Sven Jeppsson.JPG, 114.32 kb, 1024 x 768
Sven Jeppsson.JPG 114.32 kb, 239 downloads since 2018-11-26 

36

Lägger upp ett par bilder på kupén innan och efter slipning och grundning.

Post's attachments

Kaross insida 1.JPG, 411.63 kb, 1024 x 768
Kaross insida 1.JPG 411.63 kb, 217 downloads since 2018-11-26 

Kaross insida 2.JPG, 467.7 kb, 1024 x 768
Kaross insida 2.JPG 467.7 kb, 205 downloads since 2018-11-26 

Kaross insida 4.JPG, 196.96 kb, 1024 x 768
Kaross insida 4.JPG 196.96 kb, 192 downloads since 2018-11-26 

Kaross insida 5.JPG, 179.68 kb, 1024 x 768
Kaross insida 5.JPG 179.68 kb, 213 downloads since 2018-11-26 

Kaross insida 6.JPG, 203.87 kb, 1024 x 768
Kaross insida 6.JPG 203.87 kb, 219 downloads since 2018-11-26 

37

En bild till.
Det är väl ungefär där jag är idag. Har dock slipat och grundat bagageutrymmet med.

Post's attachments

Kaross insida 7.JPG, 219.81 kb, 1024 x 768
Kaross insida 7.JPG 219.81 kb, 216 downloads since 2018-11-26 

38 Senaste redigerad av yogi (2018-11-26 21:58:09)

Har ett märke från sextiotalet till min jadegröna 60 bubbla. gjutet, två piggar på baksidan. Satt under kromlisten vid det övre gångjärnet på dörren. Fanns på båda sidorna.

Post's attachments

20181117_224601.jpg, 73.29 kb, 800 x 600
20181117_224601.jpg 73.29 kb, 210 downloads since 2018-11-26 

39

ICQ/ay
Jag vet inte var mina har suttit.

yogi skrev:

Har ett märke från sextiotalet till min jadegröna 60 bubbla. gjutet, två piggar på baksidan. Satt under kromlisten vid det övre gångjärnet på dörren. Fanns på båda sidorna.

40 Senaste redigerad av yogi (2018-11-26 22:23:16)

Kolla nere mellan framskärm och dörr, kanske finns skruvhål där.

Snyggt arbete med platta och kaross.  ICQ/ay

41

Tack.

yogi skrev:

Kolla nere mellan framskärm och dörr, kanske finns skruvhål där.

Snyggt arbete med platta och kaross.  ICQ/ay

42

Appropå... ICQ/ag
http://www.tow.se/oldcartowscania003/scania-003-s5171.JPG

43

ICQ/ag

44

min oval är såld ny på jepssons bestäldes 1954

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

45

Sådana här renoveringar gillas. Gärna fler bilder.

Bromsvätskebehållaren har jag dåliga erfarenheter av, det är väldigt tajt mot torpeväggen.
Original behållaren har bottenhålet förskjutet så den kommer längre ifrån.

Bakre lagerflänsen ska inte ha någon packerspackning, det var först 65- som den tillkom.
Nu vet jag inte hur mycket skada den kan göra?

Din luftrenare är januari 1954- till augusti 1955.

Så här såg behållaren ut på en -52 som jag skulle montera, det felade ca 6-8 mm.

Post's attachments

16- (6).jpg, 264.33 kb, 1200 x 900
16- (6).jpg 264.33 kb, 221 downloads since 2018-12-01 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

46

Tristar skrev:

Sådana här renoveringar gillas. Gärna fler bilder.

Bromsvätskebehållaren har jag dåliga erfarenheter av, det är väldigt tajt mot torpeväggen.
Original behållaren har bottenhålet förskjutet så den kommer längre ifrån.

Bakre lagerflänsen ska inte ha någon packerspackning, det var först 65- som den tillkom.
Nu vet jag inte hur mycket skada den kan göra?

Din luftrenare är januari 1954- till augusti 1955.

Så här såg behållaren ut på en -52 som jag skulle montera, det felade ca 6-8 mm.

den läkte inte mellan behållaren och muttern ?
den farsan beställde från design911.com läkte som ett sål när vi skulle montera och fylla på olja.
farsan blev så trött och gick ut från garaget, fick en ide och flyttade över den gamla behållaren till nya huvudcylindern,och sedan var det tätt  ICQ/ag

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

47

kimboow skrev:
Tristar skrev:

Sådana här renoveringar gillas. Gärna fler bilder.

Bromsvätskebehållaren har jag dåliga erfarenheter av, det är väldigt tajt mot torpeväggen.
Original behållaren har bottenhålet förskjutet så den kommer längre ifrån.

Bakre lagerflänsen ska inte ha någon packerspackning, det var först 65- som den tillkom.
Nu vet jag inte hur mycket skada den kan göra?

Din luftrenare är januari 1954- till augusti 1955.

Så här såg behållaren ut på en -52 som jag skulle montera, det felade ca 6-8 mm.

den läkte inte mellan behållaren och muttern ?
den farsan beställde från design911.com läkte som ett sål när vi skulle montera och fylla på olja.
farsan blev så trött och gick ut från garaget, fick en ide och flyttade över den gamla behållaren till nya huvudcylindern,och sedan var det tätt  ICQ/ag

Plastbehållaren är en väldigt klen konstruktion.
Jag har monterat denna på många bilar men aldrig fått läckage.
Man ska inte dra fast den med handen utan använda muttern.
Minsta lilla du vickar eller får muttern att snurra i plasten så har du stor risk för läckage.
Men orginal plåtbehållaren använder jag så ofta jag kan, finns nytillverkade att köpa.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

48

MM50 skrev:

Kommer inte ihåg om det var här eller på FB jag läste om Sven Jeppsons bilfirma i Karlshamn. Min bil är såld ny där 22/2 1951.
Hittade ett par Sven Jeppsson metallmärken bland sakerna på min VW-hylla.


Min 57a Ghia är oxå såld ny hos Jeppsson i Karlshamn. Så om du hittar fler Jeppsson märken på hyllan kan jag vara spekulant på ett   ICQ/bs

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

49

Tristar skrev:

Sådana här renoveringar gillas. Gärna fler bilder.

Bromsvätskebehållaren har jag dåliga erfarenheter av, det är väldigt tajt mot torpeväggen.
Original behållaren har bottenhålet förskjutet så den kommer längre ifrån.

Bakre lagerflänsen ska inte ha någon packerspackning, det var först 65- som den tillkom.
Nu vet jag inte hur mycket skada den kan göra?

Din luftrenare är januari 1954- till augusti 1955.

Så här såg behållaren ut på en -52 som jag skulle montera, det felade ca 6-8 mm.

Jag har inte haft på karossen efter att plattan renoverats så jag vet inte hur tajt det är. Tät är den i varje fall. Jag har två originalbehållare men dom blev som såll när jag blästrat dom.
Luftrenaren ska väl vara som ett T eller?

50

MM50 skrev:
Tristar skrev:

Sådana här renoveringar gillas. Gärna fler bilder.

Bromsvätskebehållaren har jag dåliga erfarenheter av, det är väldigt tajt mot torpeväggen.
Original behållaren har bottenhålet förskjutet så den kommer längre ifrån.

Bakre lagerflänsen ska inte ha någon packerspackning, det var först 65- som den tillkom.
Nu vet jag inte hur mycket skada den kan göra?

Din luftrenare är januari 1954- till augusti 1955.

Så här såg behållaren ut på en -52 som jag skulle montera, det felade ca 6-8 mm.

Jag har inte haft på karossen efter att plattan renoverats så jag vet inte hur tajt det är. Tät är den i varje fall. Jag har två originalbehållare men dom blev som såll när jag blästrat dom.
Luftrenaren ska väl vara som ett T eller?

Nytillverkade behållare köper du tex här.
http://www.splitpartsunlimited.com/prod … ucts_id=61
Jo du ska ha en T-luftrenare eller KNECHT cyclone.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.