1

Hej

Har en 1303s -74 med en AD motor i.
Är det original eller kan motorn vara bytt nån gång?

Har en polare som kallar AD-motorn för "Fabriksutbytes motor"

Positivt eller negativt? Nån som vet?

2

En 74:a borde ha AS motor med växelsträmsgenerator om jag kommer rätt ihåg. AD motorer användes from aug 1970 i typ1 och typ2, men det är skilnad på de som är avsedda för typ1 och typ 2.
Utbytesmotorer finns av alla slag och har i allmänhet om motornummret är instansat på fabriken ett X efter motornumret. Det är före motornumret ett VW märke med två pilar kring VW, oberoende om motornumretär indtansat eller inte finns detta märke instansat på original utbytesmotorerna.

3

Hej.
En utbytesmotor  har vw märket och sedan stansade verkstaden in samma motornummer som gamla motorn med x som sista.
Är blocket urfräst där motornummret är så är det ett renoverat och arborrat block. Om det inte är fräst så är det ett nytt block som lagts in i utbytessystemet.
Mvh. Ove

4

Som redan skrivits skall du egentligen ha en AS-motor. Men AD är i princip en likadan motor. Vad som skiljer dem åt är att AD har klenare dragstänger (pinnbultar) Ø 8mm i AS, Ø 10 mm i AD, man införde klenare bultar då det visade sig gynnsammare då dessa utvidgade sig med värmen likadant som aluminiumlegering i block oct toppar, ja ungefär så var det, fele mig om jag har rätt.
Sedan utrustades AD med växelströmsgenerator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Utbytesmotorerna hade ofta motornumret instansat redan från fabrik i de flesta fall. Men det finns okså som nämnts motorer som saknade nummer. i vissa fall stansade inte numret in i samband med montering.
Vad beträffar pinnskruvarna för cylindrar och toppar så hade vissa från 1973 diameter  8mm och vissa 10mm. En av de första gångerna jag renoverade en motor med 8mm var sommaren 1980 när jag renoverade AB motorn till  min 1300 från 1973.