Startar en tråd även om denna bil, även om den är klar och bara väntar på bromsning.
Bilen gjordes i ordning av Björn Lundholm i Umeå under slutet av 90-talet.
Då med en 1600 som hade IDF ombyggda till spjällhus, och med MS sprut.
Runt år 2005 sålde han bilen till Per Axelsson också boende i Umeås närområden.
Björn gick bort 2006 efter en tids sjukdom.
Per körde med den flitigt under ett par år innan han påbörjade ombyggnation för lite kraftigare motor.
Håkan Lundgren fick uppdraget att bygga ny motor.
Spec i stora drag:
Nytt VW block AS41
Scat 74 flänsvev. Typ 4 center main. Oslipad.
Scat lagersats flänsvev.
Scat svänghjul.
Kennedy Stage2 tryckplatta.
CB super disc
CB racerods 5.6"
Clevite 77 lager t stakar.
ARP 2000 bultar t stakar
Wiseco 94mm kolvar.
Total seal "andra" ringar.
Cima cylindrar med power sleves.
Kopparpacknigar mellan cyl/topp
VW org. pinnbultar t topp.
Schadek 30mm oljepump
CB pump-lock.
Gene Berg 3.5q oljetråg.
Engle fk-89.
Kamlager DT
Gene Berg lyftare
Gene Berg 160 000psi stötstänger.
JayCee stötstångsrör m CB silicon tätningar.
Gene Berg rakskuret kamdrev(stål/stål)
Super Flow toppar. 44x40 rostfria vent. Titan retainers. K-800 fjädrar. portade av Racing Green.
CB insug för IDA. Matchportade.
Pauter 1:1.4 roller rockers.
CB avgassystem 1 3/4".
Koppar packningar t avgas.
3" krök för avgas.
3" flowmaster ljudis.
CB 34hästars doghouse kåpa.
CB cyl kåpor
Ny oljekylare m adeptor.
GB remskiva
Lars Bygden i Umeå har tillverkat spjäll och trattar. ( www.bygdenteknik.se )
Motorn startades under 2009, men då med IDA och vanlig tändning.
Film från detta finns på http://dansbandsotto.blogspot.com/2009/ … -fott.html
Efter att den startats så påbörjades ombyggnation till sprut och byte av alla ledningar för att tåla E85 pga motorns komp.
Per byggde till och från på bilen men tröttnade ett par vändor, så bilen har aldrig varit ut på vägen efter 2010.
Jag har tjatat på Per i några år om att få köpa loss bilen, och i våras så blev det affär.
Bilen hämtades och nu kunde slutförandet påbörjas!
När Björn fixade i ordning den så satte han dit en röd höger dörr, den plus fronten sprayades med OK:s kallgalv och så såg den fortfarande ut.
Min plan var att lacka allt invändigt blankt och att behålla utseendet utvändigt .
Dags att hämta!


Hemma.
Dags att påbörja demontering.












































